Gerdab.IR | گرداب

مرگ رسمی یکی از پروژه‌های جابز

تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵

یکی از پروژه‌هایی که استیو جابز، مدیر عامل فقید اپل از حدود دو دهه قبل به شدت به آن علاقه مند بود، رسما در شرکتی که وی بنیانگذار آن بود، تعطیل شده است. این پروژه در زمان خود به شرکت‌های مختلف کمک فراوانی می‌کرد تا با استفاده از داده‌هایی که مشتریان به شکل آنلاین وارد می‌ساختند، وب سایت تازه‌ای بسازند.

به گزارش گرداب، شرکت اپل رسما به پشتیبانی از پروژه WebObjects پایان داده است؛ پروژه‌ای که در سال ۱۹۹۶ پروژه انقلابی به شمار می‌آمد و در دوران طفولیت وب و اینترنت، اولین ابزاری بود که به وب سایت‌ها اجازه می‌داد با استفاده از داده‌های تازه و جدید به شکل پویا خود را به روز رسانی کنند.

این پروژه برای اولین با به خرده فروشان اجازه می‌داد تا به مشتریان خود این فرصت را بدهند که محصولات مورد نیاز و علاقه خود را برای خرید آنلاین شخصی سازی کنند. برای مثال کسب و کارهایی که دارای محصولات با ویژگی قیمت‌های متغییر بودند ـ مانند خطوط هوایی و و دلالان خودرو ـ با این ابزار قادر به فروش بلیت هواپیما و خودرو بر روی وب سایت‌های خود بودند. این ابزار اجازه می‌داد تا بدون نیاز برای ساخت صفحات وب استاتیک یا ایستا برای هر محصول، کسب و کار آنلاین را توسعه داد.

اکنون «هوگی توردارسون» طراح و توسعه دهنده WebObjects افشا کرده است که شرکت اپل دیگر اجازه به روزرسانی این پروژه را نمی‌دهد. وی همچنین گفته، شخصی که با او در این مورد صحبت کرده است، در ابتدا هیچ چیز از WO نمی‌دانسته، ولی بار دوم با کسب اطلاع از ماهیت این ابزار گفته است: WebObjects یک محصول متوقف شده است و دیگر بروزرسانی نخواهد شد.

این‌‌ همان پروژه‌ای است که زمانی که استیو جابز در سال ۱۹۹۶ و در کنفرانس توسعه دهندگان حرفه‌ای مایکروسافت آن را معرفی کرد، در مورد آن بسیار مشتاق و پر حرارت سخن گفت و آن را پرده دوم نمایش وب خطاب کرد.

وی در معرفی این ابزار گفت: شرکت FedEx – یکی از غول‌های خدمات پیک و پست در ایالت تنسی – شش ماه را وقف تولید ابزار رصد و کنترل مرسولات کرده است، ولی با WO ساخت این ابزار، تنها یک ساعت زمان می‌برد.
 
در واقع WO توسط شرکت NeXT طراحی و تولید شده بود؛ شرکتی که جابز پس از خروج از اپل آن را راه اندازی کرد. اما بعد از آنکه اپل NeXT را در سال 1996 خریداری کرد، این پروژه نیز در شرکت اپل ادغام شد و تحت هدایت جابز تا به امروز به کار خود ادامه می داد. هنوز هم بخش هایی از iTunes و Store اپل از کد پروژه WO استفاده می کنند، ولی خود این پروژه، گویا رسما و برای همیشه تعطیل شده است.
منبع: تابناک