Gerdab.IR | گرداب

آموزش هکرهای کلاه‌سفید توسط فیس‌بوک

تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵

فیس‌بوک در طرحی تازه سعی دارد با عمومی کردن چالش «تسخیر پرچم»، به آموزش روش های هک و نفوذ به دانش آموزان و دانشجویان در قالب بازی بپردازد.

به گزارش گرداب، فیس‌بوک به هکرها علاقه‌مند شده است اما نه به هکرهای مخرب، بلکه به دنبال هکرهایی است که به دنبال کشف حفره‌های امنیتی نرم‌افزارها هستند و اقدام به برطرف کردن آسیب‌پذیری‌هایی می‌کنند که شرکت‌های فناوری بزرگ را آزار می‌دهد.

در حقیقت فیس‌بوک ادعا کرده است که  با بستر آموزشی جدید خود که به اختصار CTF نام گرفته، سعی در تشویق این دسته از هکرها دارد و به دانش آموزان و دانشجویان و همچنین کسانی که به موضوع امنیت سایبری علاقه دارند، امکان تبدیل‌شدن به یک هکر کلاه‌سفیدرا بدهد.

این بستر آموزشی در سایت گیت هاب (GitHub) که مخزنی برای ارائه نرم‌افزارهای کدباز است، در دسترس عموم قرارگرفته تا درعین‌حال که به افراد اجازه می‌دهد به‌صورت قانونی مهارت‌های خود را افزایش دهند، به جذب و علاقه‌مند کردن افراد به موضوعات مرتبط با هک، آسیب‌پذیری و امنیت سایبری اقدام کند.

خاویر مارکوس (Javier Marcos)، مدیر پروژه CTF، درباره این‌که چرا فیس‌بوک به ارائه بستری در قالب بازی اقدام کرده است، ضمن ابراز امیدواری از افزایش تعداد استفاده‌کنندگان از این نرم‌افزار، عنوان کرد: ما معتقدیم که بازی کردن می‌تواند یادگیری موضوعات سخت را آسان‌تر کند.

این متخصص امنیت درباره اثرگذاری این طرح با تأکید بر غیرقابل‌پیش‌بینی بودن فضای رقابتی در بین افراد، افزود: ازنقطه‌نظر رقابتی، من حجم زیادی از مسائل مربوط به نرم‌افزارهای امنیتی و مهندسی معکوس را در این فضا یاد گرفته‌ام.

شایان‌ذکر است شرکت‌های بزرگ به‌تازگی برای کاهش هزینه‌های خود به استفاده از سرمایه‌های خلاقیت محور که در بیرون از محیط سازمان قرار دارند، رو آورده‌اند. استفاده از این روش به فیس‌بوک کمک می‌کند تا از توانمندی‌های یک ارتش سایبری رایگان استفاده کند.