Gerdab.IR | گرداب

لزوم تصویب قانون برای رشد ICT

تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۵

نایب رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) استان تهران با اشاره به نقش فناوری اطلاعات در توسعه و ایجاد اشتغال، از نبود افراد آشنا به این حوزه در مجلس نهم و عدم تصویب قانون در جهت اهداف رشد ICT‌ سخن گفت.

به گزارش گرداب، باقر بحری، با اعتقاد به اینکه مجلس نهم در حوزه ICT کاری انجام نداد، گفت: در شرایطی که موضوع ICT یکی از راهکارها و چاره‌های تحول در وضعیت اشتغال و توسعه کشور است، مجلس نهم در کارنامه خود حتی یک مورد مصوبه در جهت اهداف رشد ICT‌ نداشت.

وی با اشاره به عملکرد مجلس‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات گفت: ما به طور جدی تنها در یکی از مجلس‌ها که فکر می‌کنم مجلس ششم بود تعدادی از افراد را داشتیم که درباره IT می‌دانستند. اما حدس می‌زنم هیچ مجلسی در این حد نبوده که حتی یک مصوبه در حوزه IT نداشته باشد، به خصوص در شرایطی که همه ما می‌دانیم کاربرد ICT به سادگی می‌تواند در زمینه اشتغال، توسعه و شفاف‌سازی موثر باشد.

بحری با بیان اینکه مهم‌ترین نکته درباره مجلس بعدی این است که افراد حاضر در آن حوزه ICT را بشناسند، اظهار کرد: از خوشبختی‌های ما که در مجلس قبل مصوبه‌ای نبوده این است که افراد تقریبا این حوزه را نمی‌شناختند و مصوبات ممکن بود خطرناک باشد. در مجلس بعدی حداقل‌ترین چیز این است که افراد این صنعت را بشناسند و بدانند چطور می‌توان از آن در زمینه توسعه استفاده کرد و با توجه به جوان‌گرایی‌هایی که در مجلس شده شاید این اتفاق بیفتد.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین صنف ما باید با مجلس بعدی در زمینه قانون‌گذاری رابطه نزدیک‌تری داشته باشد، دوستان در این عرصه درست عمل کنند و ما بتوانیم به یک نتیجه خوب برسیم.

وی با بیان اینکه ما برای توسعه سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات داریم و راهگشای مملکت ما گسترش بخش خدمات است، افزود: خدمات تنها بخشی است که می‌تواند به سرعت به حل مشکلات کمک کرده و از همه مهمتر موضوع اشتغال را به طور جدی حل کند. بعضی مواقع حتی لازم نیست قوانین تسهیل‌گرانه بگذارند که اگر هم باشد بسیار عالی است، بلکه حذف قوانین دست و پاگیری که باعث شده این صنعت تا الان نتواند رشد کند، می‌تواند تاثیر مثبت زیادی بگذارد.

نایب رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) استان تهران ادامه داد: بزرگترین مشکل موجود این است که بسیاری از افراد شناخت دقیقی ندارند درباره اینکه کاربرد این صنعت در جهت رسیدن به اهداف توسعه چقدر بالاست. بنابراین باید ارتباط با قسمت‌های دارای فکر صنعت زیاد شود و لازمه آن این است که حداقل با سازمان‌هایی مثل نظام صنفی و سازمان‌های این چنینی ارتباط نزدیک‌تری داشته باشند که قوانین بهتری تصویب کنند.

بحری با تاکید بر اقدامات مجلس برای بخش خصوصی اظهار کرد: به رسمیت شناختن و اعتماد به بخش خصوصی از مهمترین موضوعات است. متاسفانه در خیلی بخش‌ها اشکال بزرگ در این است که به بخش خصوصی به اندازه کافی اعتماد نمی‌شود با اینکه این مبحث بارها و بارها ضروری شناخته شده است و در عمل خیلی از کارهای کلیدی که میتواند راهگشا باشد در قسمت‌های بروکراسیک دولتی گیر می‌کند.

وی با اعتقاد به اینکه بخش خصوصی آحاد مردم است، بیان کرد: یکی از اتفاقاتی که می‌تواند به راحتی کمک می‌کند اعتماد به مردم و بخش خصوصی است، همان‌طور که مردم به مجلسی‌ها رای دادند و به آنها اعتماد کردند، با اعتماد به بدنه صنعت می‌توان نتایج خوبی گرفت که امیدوارم مجلس بتواند این جایگاه را پیدا کند و با این طیف از نمایندگان، رابطه تنگاتنگ با بخش خصوصی ایجاد شود.