Gerdab.IR | گرداب

معرفی سردمداران دانلود مقالات دانشگاهی دزدی

تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۵

مجله ساینس گزارشی منتشر کرده که نشان می دهد دزدی مقالات آکادمیک دیگر تنها به کشورهای فقر دنیا محدود نشده و کشورهای پیشرفته هم به این روند ملحق شده اند.

به گزارش گرداب، مجله معتبر ساینس در گزارشی به دانشجویی در خاورمیانه اشاره می کند که در مقطع دکتری مشغول به تحصیل بوده و برای به سرانجام رساندن پروژه خود با توجه به مشکلات اقتصادی ناچار به پرداخت پول نسبتا قابل توجهی جهت استفاده از مقالات آکادمیک است.

ساینس ادامه می دهد: این دانشجو برای خواندن مقاله ای متعلق به سال ۲۰۱۱ در نشریه تخصصیApplied Mathematics and Computation باید ۲۸ دلار به ناشر آن یعنی مؤسسه Elsevier پرداخت کند. همچنین نرخ مقاله ای متعلق به سال۲۰۱۵ که در نشریه تخصصی Operations Research از سوی شرکت آمریکایی INFORMS منتشر شده ۳۰ دلار است.

چنین دانشجویی برای تکمیل پروژه خود باید چیزی در حدود یکهزار دلار در یک هفته پرداخت کند که این پول با هزینه یک ماه زندگی او برابری می کند و این روندی است که او باید سالها دنبال کند. همین مسایل باعث می شود که دانشجویانی از این دست دو راه بیشتر نداشته باشند: ترک تحصیل یا روی آوردن به راههای غیرقانونی برای به دست آوردن مجلات و مقاله های آکادمیک مورد نیاز.

ساینس ادامه می دهد: این دانشجو همچون میلیونها دانشجوی مشابه دیگر که (در کشورهای مورد تحریم یا دارای شرایط سخت اقتصادی زندگی می کنند) به Sci-Hub روی می آورد یعنی بزرگترین وبسایت دزدی مقالات و مجلات آکادمیک جهان! دانشجویانی که از این وبسایت استفاده می کنند عملا احساس گناه نمی کنند زیرا عقیده دارند که قیمت گزاف این مجلات به نوعی رشد علمی آنها را کند می کند.

اما داستان Sci-Hub چیست؟

Sci-Hub وبسایتی است که بیش از ۵۰ میلیون مقاله آکادمیک را در خود جای داده و کاربران می توانند به طور رایگان از آن بهره ببرند. در این وبسایت مقالات علمی به روز دنیا بارگذاری شده است. این وبسایت توسط الکساندر اباکیان از قزاقستان در سال ۲۰۱۱ راه اندازی شد. این اقدام در واکنش به هزینه بالای استفاده از مقالات آکادمیک صورت گرفت تا محققان و دانشجویانی که به دیوار «پرداخت پول» می رسیدند نگرانی از بابت استفاده از مقاله های مورد نظرشان نداشته باشند. این وبسایت مورد غضب مجلات علمی و آکادمیک معتبر جهان قرار دارد تا جایی که انتشارات Elsevier که در زمینه انتشار مقالات علمی و پزشکی شهرت جهانی دارد در سال ۲۰۱۵ از Sci-Hub به دادگاهی در نیویورک شکایت کرد.

مجله ساینس در ادامه این گزارش آورده است: تازه ترین بررسیهای آماری صورت گرفته نشان می دهد که شمار استفاده کنندگان از این وبسایت رو به افزایش است. طی ۶ ماه منتهی به ماه مارس حدود ۲۸میلیون مقاله در این وبسایت بارگذاری شده است. اما نکته جالب این آمار به استفاده کنندگان مربوط می شود.

براین اساس ۴.۴ میلیون درخواست دانلود از چین و ۳.۴ میلیون درخواست از هند نشان می دهد که این دو کشور آسیایی در صدر استفاده از مقالات آکادمیک دزدی جهان قرار دارند. براساس اعلام ساینس ایران نیز بعد از این دو کشور قرار دارد.