Gerdab.IR | گرداب

رابطه معنادار فناوری و فرهنگ استفاده آن

تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۵

مدیر گروه رسانه‌های نوین و فرهنگ موسسه مطالعات جامعه شناسی دانشگاه تهران با بیان اینکه غرب همزمان با ایجاد تکنولوژی فرهنگ استفاده از آن را هم تولید می‌کند گفت: در کشور ما ابتدا تکنولوژی همراه با فرهنگ غربی وارد می‌شود و سپس ما به فکر مطالعات فرهنگی، سیاستگذاری فرهنگی و فرهنگسازی می‌افتیم.

به گزارش گرداب، محمد مهدی فتوره چی، مدرس دانشگاه تهران در نشست تخصصی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی در رابطه با ضرورت آموزش سواد رسانه‌ای تاکید کرد: تولید و بازتولید فرهنگ بومی استفاده از هر تکنولوژی یکی از وظایف دانشگاه‌ها و انجمن‌های علمی جامعه در حوزه سواد رسانه‌ای است.

این عضو هیات علمی همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی، ایجاد فضایی امن برای استفاده از فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی را نیازمند آموزش سواد رسانه‌ای خواند و افزود: در جشنواره و همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی باید تلاش شود تا با کمک بخش خصوصی و انجمن‌های علمی، مهارت‌های استفاده از تکنولوژی را به عموم مردم آموزش دهیم و از این طریق فضایی امن را برای استفاده از رسانه‌های مجازی ایجاد کنیم.

وی افزود: دبیرخانه همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی باید تلاش کند تا از نتایج پژوهش‌ها و تحقیقات کشورهای همسایه در خصوص سواد رسانه‌ای، گونه شناسی مخاطبان فضای مجازی و بررسی چالش‌های فضای مجازی استفاده کند و لازم است از طریق انجام فرا تحلیل به دستاوردهای علمی مناسبی دست یابیم.

فتوره چی در پایان خاطر نشان ساخت: مهمترین آفت فعلی در حوزه آموزش سواد رسانه‌ای، فعالیت‌های جزیره‌ای و پراکنده است که نیازمند هم افزایی تمامی علاقه مندان سواد رسانه و پرهیز از موازی کاری‌ها است.

سید مرتضی موسویان؛ رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست گفت:  ذات فضای مجازی بی واسطگی را تحمیل می کند به همین دلیل ما باید در مسیری قدم گذاریم که هر فرد مجهز به دید ممیزی شود و بتواند محتوایی که به دستش می رسد را تحلیل کرده و مصرف رسانه‌ای خود را انتخاب نماید.

رئیس همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی افزود: تولید محتوا در فضای مجازی باید به گونه‌ای باشد که سواد رسانه‌ای را ارتقا دهد و بر همین اساس محصولاتی که از این پس برای دریافت مجوز  به مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه کنند، ارزیابی و رتبه بندی آنها بر اساس ادبیات و چارچوب سواد رسانه‌ای انجام خواهد شد.

حسینعلی افخمی؛ مدیر سابق گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی از دیگر سخنرانان این نشست با تاکید بر گسترش ادبیات مربوط به جامعه  اطلاعاتی در سطح جهان گفت: در بحث سواد رسانه‌ای، لازم است به بحث جامعه اطلاعاتی توجه ویژه تری داشته باشیم.

وی افزود: مهارتهای مرتبط با جامعه اطلاعاتی در جهان از سواد رسانه ای شروع می شود و پس از فراگیری سواد رسانه ای نوبت به آموزش سواد دیجیتال میرسد که متاسفانه گاهی در ایران این اتفاق بر عکس بوده است.

افخمی خاطرنشان ساخت: عمده اقدامات مرتبط با آموزش سواد رسانه ای باید در حوزه کودکان و نوجوانان متمرکز شود و نباید در این عرصه دچار پراکنده کاری شویم.

نصرالله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز گفت: در کشورهای پیشرفته، ابتدا نیاز به تکنولوژی و فناوری در جامعه احساس شده است و سپس آن محصول به متن جامعه وارد شده است اما در کشور ما ناهمخوانی حوزه های حقوقی، مقررات و فرهنگ با توسعه دیجیتال، باعث مشکلات بسیاری شده است.

وی افزود: در حوزه حقوقی، مقررات ما متناسب با توسعه دیجیتال نیست و این عقب افتادگی امروزه در حوزه های مختلف علوم انسانی مشکل ساز شده است و به همین دلیل  بیشترین تمرکز و دغدغه ما در حال حاضر ترکیب دانش فناوری اطلاعات و ارتباطات با علوم انسانی است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران ضمن مفید ارزیابی کردن برگزاری این گونه نشست ها، خواستار توسعه مهارتهای مرتبط با سواد رسانه ای در جامعه شد و گفت: یکی از مهمترین مصادیق مسئولیت اجتماعی در حوزه سواد رسانه ای گسترش اخلاق در فضای مجازی است که نیازمند تدوین منشور اخلاق در فضای مجازی و اقدامات عملیاتی و همگانی است.

در ادامه اعضای هیات علمی همایش سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی به بیان نظرات و دیدگاه های خود در خصوص راهکارهای گسترش سواد رسانه ای در جامعه پرداخته و از حمید رضا آیت اللهی، محمد سلطانی فر، صدیقه ببران، بهاره نصیری و حامد امامی به دلیل انجام تالیف، ترجمه، دفاع از پایان نامه و رساله دکترا و برگزاری همایش ها و نشست های سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی در 5 سال گذشته تقدیر کردند.

همایش ملی سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی با حضور صاحب نظران دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مدیران و کارشناسان سازمانهای مرتبط با رسانه های دیجیتال، بازی های رایانه ای و سایر رسانه های جمعی در روز فرهنگ عمومی در تهران برگزار خواهد شد.