Gerdab.IR | گرداب

زیر ساخت شبکه ملی اطلاعات آماده شد

تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۵

کلیه اقدامات زیرساختی شبکه ملی اطلاعات به پایان رسیده و در دسترس اپراتورها قرار گرفته است.

به گزارش گرداب، با دیجیتال شدن داده ها و فراگیر شدن زندگی برمبنای اطلاعات کامپیوتری، نیاز به امنیت از اطلاعات و کاهش هزینه های پرداختی برای اینترنت بیش از پیش احساس می شود. چند سال است که وعد وعید های اجرای شبکه ملی اطلاعات به گوش می رسد ولی هنوز این شبکه به طور کامل بهره برداری نشده است.

جهرمی، رئیس هئیت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، در رابطه با وضعیت کنونی شبکه ملی اطلاعات می گوید: " در حال حاضر شورای عالی فضای مجازی الزامات شبکه ملی اطلاعات را مصوب کرده و طرح تفضیلی آن در وزارت ارتباطات با نخبگی عمومی به تصویب رسیده و گزارش آن به شورای عالی فضای مجازی ارائه شده است.  در حوزه اجرا، مسئولین در حال بررسی دسترسی مردم  به شبکه ملی اطلاعات  بوده که از طریق پهنای باند ثابت و موبایل می توانند به آن دسترسی پیدا کنند. "

جهرمی در رابطه با پیشبرد توسعه ابزار دسترسی مردم به شبکه ملی اطلاعات گفت: "در این زمینه سرمایه گذاری هایی انجام شده به طوری که در دوسال اخیر پهنای باند موبایل از 300 هزار مشترک به حدود 24 میلیون مشترک و در پهنای باند ثابت این عدد از 5 میلیون مشترک به چیزی حدود 10 میلیون مشترک رسیده است. بحث  اتصال منازل به فیبر نوری هم در حال حاضر در دست پیگیری است و البته توفیقاتی در این زمینه وجود داشته است. "

وی در ادامه اذعان کرد: "در دو سال اخیر شرکت زیر ساخت بالغ بر 13 هزار کیلومتر فیبر نوری کشیده شده و شبکه انتقالات و لایه IP نیز اجرا شده  اند. "

رئیس هیئت مدیره زیرساخت با قاطعیت اذعان کرد: " به لحاظ زیرساختی، با توجه به شاخص های امروز، ادعا می کنیم که زیر ساخت شبکه ملی اطلاعات آماده شده است والان تنها نیاز به توسعه و بهبود کیفیت دارد ولی به لحاظ مدل مفهومی تمام شده است. امروز دیگر قیمت سرویس داخلی مثل سرویس صدا و سیما هر گیگ 3600 تومان محاسبه نمی شود و می تواند با قیمت های امروز به قیمت 2500 تومان برسد و امروز سرویس دهندگان ما می توانند بین سرویس داخلی و خارجی تمایز ایجاد قائل شوند."

جهرمی در رابطه با تفاوت شبکه ملی اطلاعات با توسعه اینترنت گفت: " به لحاظ زیرساختی تفاوت این دو در احداث مراکز NIX یا مراکز خنثی تبادل اطلاعات در شبکه ملی اطلاعات است . این مرکز در ابتدا در تهران افتتاح شد و تاکنون 26 مجموعه از تهیه کنندگان دسترسی و محتوا به این شبکه پیوسته اند که از جمله آن می توان به سازمان صدا و سیما و دانشگاه های کشور مثل دانشگاه شریف، دانشگاه تهران و اپراتورهای بزرگ ارتباطی کشور اشاره کرد."

به گفته جهرمی در حال حاضر 30 گیگابیت در ثانیه از اطلاعات ملی در این شبکه در حال تبادل شدن است. از برنامه های آینده این طرح می توان به  اتصال شاپرک، شبکه بانکی، شبکه های مالی کشور به این شبکه اشاره کرد.

رئیس هیات مدیره زیرساخت در رابطه با مزایای راه اندازی این شبکه گفت: "با وجود این شبکه در صورت قطع شدن به اتصال اینترنتی همچنان شبکه ملی در حال کار کردن است. در تعریف شبکه ملی اطلاعات، دسترسی به پهنای باند ارزان و با کیفیت و امن تضمین می شود. قبل از اتصال شبکه ها به مرکز NIX، شبکه ها از طریق شبکه اینترنت به هم متصل می شد و به ازای هر 10 گیگابیت در ثانیه، 1.7 میلیارد تومان پول دریافت می کردیم ولی الان این شبکه ها به مجموعه NIX متصل شده اند ولی برای هر TNG تنها 9 میلیون تومان دریافت می شود. امروز چیزی حدود 12 میلیارد تومان در ماه از درآمدهای شرکت زیرساخت به نفع اجرای شبکه ملی کاسته می شود. ساختار شبکه ملی اطلاعات به کیفیت بهتر و مطلوب تر اینترنت کمک می کند."

تا بهره برداری کامل از شبکه ملی اطلاعات تنها 3 ماه باقی مانده است

جهرمی در رابطه با زمان تکمیل نهایی شبکه ملی اطلاعات گفت: " بخش مقرراتی شبکه ملی اطلاعات تا حد زیادی در شورای عالی فضای مجازی و کمسیون تنظیم مقررات فراهم شده است. اما بخش نظام ها مثل نظام پالایش، امنیت و مدیریت در دست زیر ساخت نیست. کلیه اقدامات زیرساختی شبکه ملی اطلاعات به پایان رسیده است و در دسترس اپراتورها قرار گرفته است. مراکز شیراز، مشهد و تبریز هم احتمالا تا پایان خردادماه به بهره برداری خواهد رسید و تا پایان شهریورماه شبکه ملی اطلاعات به مفهوم کامل پیاده سازی خواهد شد. "

وی در پایان اشاره کرد: "مدل اقتصادی فعالیت شبکه ملی اطلاعات تغییر می کند و هم اکنون در حال استخراج است."