به گزارش
گرداب، حسینعلی افخمی در نشست تخصصی سواد رسانهای، بالا بردن سواد رسانهای کودکان را مستلزم یک اقدام جهادی شبیه به آموزش سواد به قشر بیسواد جامعه خواند و اظهار کرد: ما باید این طور تصور کنیم که قرار است سواد رسانهای را به بیسوادها آموزش دهیم و این نیازمند استفاده از مهارتهای خاص آموزشی است.
این کارشناس سواد رسانهای افزود: اگر مخاطب برنامههای جشنواره و همایش سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی مشخص نباشد در پایان همایش با این موضوع روبهرو خواهیم شد که اقدامات زیادی انجام شده است اما خروجی مشخصی نداشته است بنابراین لازم است کودکان به عنوان مهمترین گروه هدف جشنواره و همایش سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی تعیین شوند.
وی در ادامه با انتقاد از رویکرد برخی رسانهها گفت: تبلیغات فلان شرکت هواپیمایی که فقط برای درصدی از جامعه کاربردی است، ساعتها در برخی رسانهها پخش میشود ولی درباره سواد رسانهای که اهمیت بسیار زیادی دارد و با تمام گروههای جامعه به خصوص کودکان در ارتباط است هیچ حرفی زده نمیشود که این کار توجیه پذیر نبوده و نیازمند یک بازنگری در شیوه مدیریت برخی رسانهها هستیم.
وی نگاه صرفا درآمدزا به رسانه را از آسیبهای جدی سواد رسانهای خواند و تأکید کرد: تا زمانی که رسانههای جمعی برای آموزش سواد رسانهای بسیج نشوند و آموزش سواد رسانهای را مسئولیت اجتماعی خود قلمداد نکنند یا صرفأ به دنبال کسب درآمد از عرصه تبلیغات باشند ما برای آموزش سواد رسانهای به جامعه با مشکل مواجه هستیم.
افخمی در این نشست از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد که ساختاری را برای توسعه سواد رسانهای ایجاد کند و تصریح کرد: اهمیت گسترش سواد رسانهای از اهمیت توسعه مطبوعات و رسانههای جمعی کمتر نیست و اگر همزمان با توسعه رسانههای نوین در جامعه، موضوع سواد رسانهای را جدی نگیریم در آینده نه چندان دور دچار مشکلات جدی خواهیم شد و اتفاقأ همین امروز هم با مشکلات زیادی درگیریم.
لازم به ذکر است همزمان با برگزاری همایش سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی در تهران، علاقهمندان برای ارسال آثار و شرکت در همایش میتوانند به نشانی اینترنتی saramad.ir مراجعه کنند.