Gerdab.IR | گرداب

راه‌اندازی سامانه اندازه‌گیری تشعشعات موبایل

تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۵

یک مقام مسئول در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از راه اندازی سامانه اندازه‌گیری ۲۴ ساعته تشعشعات آنتن های تلفن همراه و بررسی وجود سیگنالهای مضر در تهران و سایر استانها خبر داد.

عظیم فرد، مدیرکل صدور پروانه سرویس های رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با تاکید بر بررسی های انجام شده در خصوص تشعشعات آنتن های تلفن همراه در نقاط مختلف شهر تهران، اظهار داشت: علاوه بر رعایت استانداردهای مدنظر در تجهیزات خریداری شده برای آنتن های تلفن همراه، حدود تشعشع آنتن های موبایل طبق استانداردهای مدنظر موسسه ملی استاندارد نیز محاسبه می شود و براین اساس تاکنون میزان این تشعشعات به صورت عمومی در باندهای فرکانسی مختلف در تهران اندازه گیری شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون نیز درنظر داریم سامانه‌ای راه‌اندازی کنیم که به صورت ۲۴ ساعته تشعشعات آنتن های تلفن همراه را در فواصل مختلف شهر اندازه گیری کند.

این مقام مسئول با اشاره به ویژگیهای این سامانه تاکید کرد: در این سامانه سنسورهای اندازه گیری به صورت شبانه روزی توان و حدود تشعشعاتی که از آنتن های تلفن همراه ساطع می شود را بررسی و اندازه گیری می کند و نتایج آن را به یک مرکز یکپارچه ارسال خواهد کرد.

فرد با تاکید براینکه این سامانه هم اکنون برای تهران تعبیه شده است اضافه کرد: سامانه اندازه گیری ۲۴ ساعته تشعشعات قابلیت حرکت دارد، می تواند در استانهای مختلف نیز نصب و به کار گرفته شود.

وی توضیح داد: از آنجایی که آنتن های موبایل خاصیت دینامیکی دارند تشعشعات آنها ممکن است کم و زیاد شود و به همین دلییل اندازه گیری دوره ای لازم است. اما به طور کل تا زمانی که ظرفیت آنتن (trx ) توسط اپراتور افزایش نیابد و توان آن کم و زیاد نشود، حدود تشعشع آن تغییری پیدا نخواهد کرد.

مدیرکل صدور پروانه سرویس های رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خاطرنشان کرد: حدود تشعشع آنتن های موبایل مطابق با استانداردها رعایت می شود چرا که زمانی که تجهیزات خریداری شده و وارد کشور می شود، باید گواهی تایید نمونه اندازه گیری تشعشعات باشد. از سوی دیگر در زمان نصب آنتن نیز دقت صورت می گیرد تا در محیط اطراف سیگنال قوی تر از حد استاندارد تولید نکند.

وی افزود: اما با رعایت تمامی این جوانب هنوز هم عده ای ناراضی اند که در این زمینه بهتر است وزارت بهداشت، درمانگاهی نیز به این موضوع و بررسی اظهارات سلامتی مردم اختصاص دهد.

فرد تصریح کرد: در این شرایط ایجاد درمانگاه حرفه‌ای برای رسیدگی به اظهارات شاکیان امواج که ادعا دارند این امواج رویشان تاثیر می گذارد ضروری است. به دلیل نبود این درمانگاه، در صورت مراجعه افراد به پزشکهای غیرمتخصص و مثلا یک پزشک عمومی، پزشک تمام علائم را چک می کند و زمانی که دلیلی برای آن پیدا نمی کند می گوید که مشکل از این است که یک دکل موبایل نزدیک خانه‌تان قرار دارد.

وی ادامه داد: این موضوع به هیچ عنوان کارشناسی و علمی نیست چرا که نزدیک هر خانه ای در تهران یک دکل موبایل است و بالاخره باید با این آنتن ها، پوشش دهی موبایل در دست مردم انجام شود. اما متاسفانه دکل موبایل مظلوم واقع شده و از آلودگی هوا تا سقط جنین را به گردن امواج دکلهای موبایل می اندازند.