نتایج بررسی ها نشان می دهد که کودکان خاورمیانه حدود ۷۳ درصد از زمان آنلاین خود را با استفاده از ابزارهای ارتباطی مثل شبکههای اجتماعی، ایمیل، چت و غیره میگذرانند.
به گزارش گرداب، نفوذ اینترنت در خاورمیانه رشد ثابتی را برای دسترسی کودکان به مفاهیم فضای مجازی در بر داشته است که بر خلاف آن، این موضوع در جهان کنترل شده است. اگرچه اینترنت یک ابزار مهم برای یادگیری و درک فرهنگ های مختلف است، اما پدر و مادر باید فرزندان را هدایت و شیوه درست گشت و گذار در اینترنت را به آن ها بیاموزند.
آخرین گزارش لابراتوار کسپرسکی نشان میدهد که کودکان خاورمیانه بیشترین زمان آنلاین خود را با استفاده از ابزارهای ارتباطی مثل شبکه های اجتماعی، ایمیل، چت و غیره می گذرانند. به نحوی که حدود ۷۳ درصد از فعالیت های آنلاین آن ها از این طریق است. پورتال های بازی ۵ درصد و وبسایتهایی شامل مشروبات الکلی، مواد مخدر و دخانیات ۳ درصد از این آمار را شامل می شوند.
موازی با آن تفاوت قابل توجهی بین علاقه کودکان در کشور های مختلف وجود دارد. در این گزارش که ۱۲ ماه زمان برده است، با استفاده از راهکارهای لابراتوار کسپرسکی که برای کامپیوتر های شخصی و مک بوک ها است با استفاده از ماژول باز کنترل والدین و اشتراک گذاری بازدید ها و یا امکان بازدید وب سایت ها و محتوای نامناسب به صورت پنهانی، نشان داده شد که کودکان زمانی که متوجه این کنترلها می شوند بازدید از رسانه های ارتباطی و وبسایت هایی با مضمون بزرگسالان را قطع می کنند. این روند می تواند نشان دهد که کودکان نسبت به فعالیتهای خود روی تلفن همراهشان حساس هستند.
بررسی ها از این وضعیت در کشورهای مختلف حاکی از آن است که گروه «رسانه های ارتباطی اینترنت» جز محبوبترین ها در کشور مکزیک بوده که حدود ۸۶ درصد این آمار را به خود اختصاص داده است. در همین حال روسیه، برزیل و ایتالیا ( کمی بیش از ۷۰درصد ) در این رده بندی قرار دارند. اما کمترین میزان ارتباط در این دوره مربوط به کودکان کشور چین (۳۰ درصد) آلمان (۳۱ درصد) و انگلستان ( ۳۲درصد) بوده است.
جالب است بدانید کمترین میزان محبوبیت این گروه در کشوری بود که گروه «بازیهای کامپیوتری» بیشترین میزان محبوبیت را داشت. کودکان در انگلستان (۲۸ درصد)، آلمان (۲۶ درصد ) و استرالیا (۲۱ درصد) پرداختن به بازی های آنلاین را بیشتر دوست دارند. در حالیکه کودکان مکزیک (با ۴ درصد)، ایتالیا (با ۶ درصد) و ژاپن (با ۷ درصد) این کار را خیلی کم انجام می دهند.
هنگامی که صحبت از مشاهده ویدئو، گوش دادن آهنگ و دانلود نرم افزار به میان آید، کودکان ژاپنی سرآمد هستند. در همین حال حدود ۱۷ درصد از کودکان ژاپنی علاقه به خرید آنلاین دارند. همچنین ۲۰درصد از کودکان و نوجوانان چینی نیز علاقمند به خرید آنلاین هستند.
از محبوبیت انواع خاصی از وبسایت ها در میان کودکان کشور های مختلف می توان به شرایط فرهنگی و اقتصادی آن کشور پی برد. ما می بینیم که کودکان در حال متکی شدن آنلاین هستند. آنها خودشان موزیک را برای گوش دادن انتخاب و دانلود می کنند، برای تماشای فیلم ها و کارتن هایشان خود دست به کار می شوند و نرم افزار ها را خود نصب می کنند. این استقلال خیلی خوب است اما در وب و همچنین در زندگی واقعی، کودکان نیازمند هدایت و آموزش مناسب برای در امان ماندن هستند. براین اساس باید از حادثه و برخورد جلوگیری کرد که در این زمینه والدین به یک راهکار امنیتی مناسب با ارتباطی ثابت نیاز دارند.
آنا لارکینا (Anna Larkina ) تحلیلگر ارشد محتوای وب در کسپرسکی در این باره میگوید: گفتگو در مورد خطر و تهدیدات سایبری با کاربران و فرزندان جوان به ایجاد روابط گرم در خانواده کمک می کند. با این حال راهکارهای امنیتی مبنایی برای چنین مکالمات و محیطی امن در تمام خانواده ها خواهد بود. راهکارهایی که به والدین اجازه می دهد تا بر تمام اعمال فرزندان در زمان کار آنلاین، نظارت داشته باشند و می توانند فرزندان خود را بصورت آنلاین در تمام دستگاه ها مشاهده و جستجو کنند. این برنامه ها به والدین گوشزد می کند که چه برنامه ای نامناسب است و در حال حاضر چه خطری فرزندشان را تهدید می کند.