Gerdab.IR | گرداب

جستاری در سخنان رهبر انقلاب؛

رسانه های غربی برای مقابله با جمهوری اسلامی از چه روش‌هایی استفاده می‌کنند؟

تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۵

برنامه‌های تفریحی ماهواره‌ای، شبکه‌های خبری و مستندهای غربی در مواجهه با انقلاب اسلامی اهداف خاصی را دنبال می‌کنند و درون‌مایه‌های خاصی دارند؛ در مطلب حاضر به برخی از این درون‌مایه‌ها از دیدگاه مقام معظم رهبری اشاره می‌شود.

گروه فرهنگی واجتماعی؛ هیچ رسانه ای بدون هدف دست به تولید محتوا نمی زند. به همین جهت، همیشه مخاطب شناسی، شناخت دقیق نسبت به نقاط ضعف و قوت مخاطبان و تولید آثار رسانه ای مطابق با آن از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. مقام معظم رهبری و نخبگان رسانه ای در ایران همیشه بر تولید محتوای بومی برای مخاطبان داخلی تاکید کرده اند؛ چرا که منفعل بودن در حوزه رسانه ای بستر مناسبی را برای رسانه های خوش آب و رنگ غربی فراهم می کند تا به آسانی به خانه های مردم ورود کنند.

برنامه‌های تفریحی ماهواره‌ای، شبکه‌های خبری و مستندهای غربی در مواجهه با انقلاب اسلامی اهداف خاصی را دنبال می‌کنند و درون‌مایه‌های خاصی دارند که در این مطلب به برخی از این درون‌مایه‌ها از دیدگاه مقام معظم رهبری اشاره می‌شود.


1- اختلاف میان مسلمانان

"دشمنان امت اسلامی به خوبی متوجه شده‌اند که درگیری مذاهب اسلامی به نفع رژیم غاصب صهیونیستی است و بر همین اساس با راه‌اندازی گروه‌های تکفیری از یک طرف و با ایجاد رسانه‌های به ظاهر اسلامی و حتی شیعی برای دامن زدن به اختلافات از طرف دیگر، به دنبال درگیرکردن مسلمانان با یکدیگر هستند... . بزرگان تشیع اعم از امام رحمه‌الله و دیگران همواره بر حفظ اتحاد امت اسلامی تاکید کرده‌اند. بنابراین آن تشیعی که با هدف دامن زدن به اختلافات، از رسانه‌هایی که در لندن و آمریکا هستند، تبلیغ می‌شود، در مسیر شیعه واقعی نیست ."


درون‌مایه رسانه‌های غربی از نگاه مقام معظم رهبری


سه نکته در کلام ایشان حائز اهمیت است:

1- گروه‌های تکفیری یکی از تولیدات و محصولات دشمنان امت اسلامی است. تولیدکنندگان اصلی این گروه‌ها نه سنی هستند و نه شیعه. این گروه‌ها در حقیقت یکی از محصولات و کالاهای رسانه‌ای امروزند.

2- منشا گروه‌های تکفیری و برخی از گروه‌ها و شبکه‌های شیعی که به اختلافات دامن می‌زنند، یکی است. این دو گروه هرچند مقابل هم هستند اما از یک کانون مدیریت و تغذیه می‌شوند.

3- تشیعی که به دنبال دامن زدن به اختلافات است، در مسیر تشیع واقعی نیست.


2- معرفی اسلام به عنوان دین خشونت

"سال‌هاست که مقدسات و همه حقوق و حرمت میلیون‌ها مسلمان مظلوم در افغانستان و پاکستان، در عراق و لبنان و فلسطین زیر پا گذاشته شده است. صدها هزار کشته، ده‌ها هزار زن و مرد اسیر و زیر شکنجه، هزاران کودک و زن ربوده شده و میلیون‌ها معلول و آواره و بی‌خانمان، قربانی چه چیزی شده‌اند؟ و با همه این مظلومیت‌ها، چرا در رسانه‌های جهانی غرب، مسلمانان را مظهر خشونت و قرآن و اسلام را خطری برای بشریت وانمود می‌کنند؟"


درون‌مایه رسانه‌های غربی از نگاه مقام معظم رهبری


3- بحرانی جلو‌ه‌دادن کشور و القاء ناامیدی

"بحرانی جلوه دادن اوضاع کشور، بزرگ‌نمایی مشکلات، القای یاس و ناامیدی درباره حل مشکلات و تاریک جلوه دادن آینده ملت از جمله روش‌هایی است که شبکه بزرگ دروغ‌پردازی و تحریف، برای بی‌رونق کردن انتخابات ایران در دستور کار خود قرار داده است."


4- انکار پیشرفت ها

"کار دوم این است که در تبلیغات خودشان پیشرفت‌ها را انکار کنند. امروز یک شبکه تبلیغاتی بسیار عظیم با هزاران رسانه از انواع گوناگون رسانه‌ها در دنیا مشغول به کار است، برای اینکه اثبات کند که در ملت ایران، در کشور ایران پیشرفتی صورت نمی‌گیرد؛ پیروزی‌های ملت را انکار کند، اگر ضعف‌هایی وجود دارد، این ضعف‌ها را بزرگ و عمده کند و در مقابل چشم همه قرار دهد اما قوت‌ها و نقاط جوشش را که در سراسر کشور و در هر گوشه و کنار، خود را به انسان‌های منصف نشان می‌دهند از چشم‌ها پنهان کند."


درون‌مایه رسانه‌های غربی از نگاه مقام معظم رهبری


5- ارائه الگوهای منحرف و سخیف

برجسته کردن الگوهای منحرف و سخیف یک از رویکردهای کلی شبکه‌های رسانه‌ای نظام استبداد بین‌المللی است. رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخبگان کرمانشاه این موضوع را برگرفته از اهداف خطرناک پروتکل‌های صهیونیستی دانستند و افزودند: "این الگوسازی شبکه‌ای بر اساس سیاست‌های مشخص و مدون صورت می‌گیرد. "


درون‌مایه رسانه‌های غربی از نگاه مقام معظم رهبری


6- پمپاژ اطلاعات ناقص

"رسانه‌های دیداری و شنیداری بیگانه، حجم انبوهی از اطلاعات و تحلیل‌های معیوب، ناقص و غیر واقعی را پمپاژ می‌کنند که اگر دانشگاهیان و حوزویان دارای اطلاعات واقعی نباشند، ممکن است تحت تاثیر این تحلیل‌های مسموم قرار گیرند."


7- عدم انعکاس صدای ملت‌ها

"اگر رسانه‌های دنیا دیدگاه‌های ملت ایران را در خصوص مسائل مهم جهانی همچون حقوق بشر، مردم‌سالاری دینی، نقش دین در زندگی مردم، نقش زن در زندگی اجتماعی و دیدگاه اسلام در خصوص زن، به شهروندان غربی منعکس کنند، اتفاقات مهمی رخ خواهد داد و بسیاری از سوء‌تفاهم‌ها برطرف و در نهایت گستره تصمیم‌گیری قدرتمندان محدود می‌شود."


8- تحقیر توانایی داخلی

"در تبلیغات گسترده رسانه‌ای دشمنان ما سعی می‌شود توان داخلی و ملی کشور تحقیر و کوچک شمرده شود و متقابلا توان دشمن بیش از آنچه که هست، معرفی شود. این یکی از لغزشگاه‌هاست. اگر ما از آن مقداری که دشمن باید مورد ملاحظه قرار بگیرد، بیشتر او را محاسبه کردیم و بیشتر از او ترسیدیم، قطعا دچار خطای در محاسبه خواهیم شد، راه را عوضی خواهیم رفت. این یکی از لغزشگاه‌هاست."


منبع: کتاب سواد رسانه ای- نوشته محمد محمدی- انتشارات سوچا