Gerdab.IR | گرداب

ولایتی:

تدوین مرامنامه اخلاقی در فضای مجازی ضروری است

تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۵

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ضرورت تدوین مرامنامه اخلاقی و فتوت نامه در فضای مجازی تاکید کرد.

به گزارش گرداب  جلسه ۲۰۸ کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی، به ریاست دکتر علی‌اکبر ولایتی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

در ابتدای این جلسه گزارشی از روند همکاری کشورمان با سازمان یونسکو به ‌منظور تدوین پیش‌نویس سند بین‌المللی تأثیر اخلاق در تغییرات آب و هوایی ارائه شد.

دکتر سعدالله نصیری قیداری رئیس کمیسیون ملی یونسکو، در این خصوص ضمن تشریح روند همکاری‌های کشورمان در زمینه موضوع اخلاق در علم گفت: جمهوری اسلامی در سازمان‌های بین‌المللی از طرفداران اصلی نگرش اخلاقی به علم و فناوری است.

وی افزود: برخی از آموزه‌های اسلامی در ارتباط با محیط زیست به عنوان مظهر خلقت الهی می‌تواند در این زمینه مورد توجه جدی قرار گیرد که البته در این زمینه باید از ابزارهای هنری نیز استفاده شود.

پس از سخنان رئیس کمیسیون ملی یونسکو، اعضاء نیز به بیان نظرات خود در مورد لزوم توجه به ظرفیت رسانه‌ها و فضای مجازی در راستای ترویج اخلاق در علم پرداختند.

علی اکبر ولایتی هم در این زمینه گفت: تقریباً همه اصناف و مشاغل در تاریخ و تمدن اسلام و ایران دارای مرامنامه اخلاقی بوده‌اند که اصطلاحاً «فتوت نامه» نام دارد و در شاهنامه فردوسی و بسیاری دیگر از آثار فاخر ادبیات فارسی نیز این موضوع به‌ کرات مشاهده می‌شوند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: با توجه به پدید آمدن مشاغل و صنوف جدید تدوین این مرامنامه اخلاقی ضروری به نظر می‌رسد.

رئیس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در تشریح ضرورت تدوین این مرامنامه‌ها گفت: فعالیت در عرصه فضای مجازی به عنوان یکی از موضوعات نوپدید، به شدت محتاج تدوین مرامنامه اخلاقی و «فتوت نامه» است.

وی افزود: برخی از مبارزین شاخص تاریخ معاصر ما همچون مرحوم ستارخان و مرحوم طیب حاج رضایی از مصادیق بارز جوانمردی هستند که میراث دار این مرام اخلاقی بوده‌اند.

در پایان جلسه نیز گزارش برگزاری مراسم رونمایی از کتاب الحاوی ارائه شد.

در این گزارش با اشاره به صرف ۹ سال زمان برای ترجمه کل کتاب الحاوی در ۲۳ جلد، لزوم انتشار این کتاب گران‌قدر در قالبی فاخر مورد تأکید قرار گرفت.