به گزارش گرداب، طی 24 ساعت گذشته ترند شدن یک هشتگ فارسی در توییتر در حالی جنجالبرانگیز شده است که حامیان این هشتگ آن را یک پیروزی برای خود قلمداد کردهاند اما موضوع بالارفتن این ترند با استفاده از ربات و حذف آن از سوی توییتر این ادعا را به چالش میکشد.
اینکه بالارفتن آمار بازدیدها، دنبالکنندهها و ترند شدن یک هشتگ بتواند واقعا میزانی برای سنجش اقبال عمومی به یک جریان باشد موضوعی است که با تجربیات پیشین این شبکه اجتماعی و برخی آمارها درباره میزان کاربران واقعی و درصد فعالیت رباتها چندان قابل اعتنا به نظر نمیرسد.
مورد اخیری که درباره هشتگ فارسی در ساعات گذشته رخ داد و در 24 ساعت گذشته طی چند ثانیه به ترند اول تبدیل و یک ساعت درهمین جایگاه ماند و بعد از آن به ترند سوم و پس از آن در حالی که این هشتگ همچنان کاربرد دارد دیگر در بین 10 ترند برتر دیده نمیشود نخستین موضوعی نیست که با وجود رباتهای توییتری داغ میشوند؛ کمتر از 4 ماه قبل نتایج پژوهشی مشترک از دانشگاه کالیفرنیا و ایندیانا منتشر شد که حکایت از آن داشت که 48 میلیون از 319 میلیون کاربر توییتر ربات هستند و مستقیماً توسط انسان مدیریت نمی شوند. این رقم 15 درصد کل کاربران ثبت شده در این شبکه اجتماعی است.
رقمی که توییتر در قبال آن سکوت کرد اما چندان هم دور از واقع نیست چرا که دو سال قبل از آن توییتر پذیرفته بود که بین 5 الی 8.5 درصد از کاربران آن بات هستند؛ چیزی حدود 20 میلیون کاربر.
از آنجا که ربات ها ساختار پیچیده ای دارند و در نگاه اول تصور می کنید که با یک کاربر عادی سر و کار دارید. با این حساب، حتی 15 درصد اعلام شده هم خوش بینانه بوده است و چندان نمیشود روی هوادران توییتری حساب باز کرد.
بحث ربات ها در توییتر در زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم چالش برانگیز شده بود چرا که دانشگاه کالیفرنیا در آن زمان گزارش داد که 19 درصد از کل توییت های انتخاباتی توسط اکانت های بات ارسال می شوند.
این بررسیها نشان میداد یک سوم همه پیام هایی که در توییتر در حمایت از دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ارسال میشود توسط رباتها طراحی شده اند.البته هیلاری کلینتون هم از بات برای ارسال پیام در توییتر استفاده می کند، اما تعداد کل پیام های ارسالی در حمایت از وی در توییتر نسبت به ترامپ قابل اعتنا نبوده است.
در همان زمان اعلام شد که شناسایی این بات ها کار آسانی نبوده و بررسی ها ثابت کرده آنها عمدتا انبوهی از هشتگ ها را در حمایت از یک کاندیدای خاص ارسال کرده اند. استفاده از انبوه هشتگ ها معمولا نشانه ای از مدیریت حساب های توییتری توسط بات ها و نه انسان ها تلقی می شود.
رباتهای خوکار توییتر بسیاری از فعالیت های روزانه در شبکه ی توییتر را به صورت خودکار انجام میدهد. فالو کردن هدف دار، آنفالو کردن کاربران غیر فعال، ارسال خودکار توییتها، ریتوییت، لایک پست های دیگران و بسیاری کارهای دیگر فعالیتهایی است که یک ربات میتواند در توییتر انجام دهد.