راه‌اندازی سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات با ۳۷ دستگاه متصل

راه‌اندازی سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات با ۳۷ دستگاه متصل
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۶

سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات امروز با ۳۷ دستگاه متصل به صورت رسمی توسط ۲ عضو کابینه راه‌اندازی شد، در مجموع ۴۰۰ دستگاه باید به این سامانه متصل شود.

به گزارش گرداب، سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات امروز از سوی وزرای ارتباطات و ارشاد در محل معاونت سینمایی وزارت ارشاد افتتاح شد.

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم با بیان اینکه دولت امانت‌دار اطلاعات مردم است، گفت: با راه‌اندازی سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، ابزار ارتباط حاکمیت و مردم فراهم می‌شود و نظارت مردم بر حاکمیت افزایش می‌یابد.

وی گفت: سه نوع اطلاعات با ملاحظاتی در انتشار روبرو هستند از جمله اطلاعات مربوط به منافع ملی و نظم عمومی، اطلاعات مربوط به حریم خصوصی و اطلاعاتی که در تصمیم‌گیری‌های مهم تأثیرگذار هستند.

وزیر اطلاعات و فناوری ارتباطات گفت: در حال حاضر در 160 کشور به موضوع انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات پرداخت شده و چنین سامانه‌ای در 40 کشور پیاده‌سازی شده است.

واعظی اظهار داشت:‌ برای استفاده از این سامانه دو نوع فرهنگ‌سازی لازم است، نخست اینکه همه آحاد مردم از شبکه و سیستم استفاده کنند و دوم دستگاه‌ها برای ارائه اطلاعات به مردم فرهنگ‌سازی کنند.

وی گفت: این سامانه با 37 دستگاه متصل راه‌اندازی شده و در مجموع 400 دستگاه باید به این سامانه متصل شود که رسانه‌ها باید از دستگاه‌های هنوز متصل‌نشده مطالبه کنند.

وی ادامه داد: این سامانه در افزایش شفافیت کمک می‌کند. تا دیروز افرادی به اطلاعات دسترسی داشتند و از آن استفاده می‌کردند که از این پس یا اطلاعات برای همه حفظ یا برای همه آزاد می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان ارائه اطلاعات نادرست از سوی دستگاه‌ها به متقاضیان وجود دارد، گفت: وقتی سامانه رسمی و وزارت ارشاد متولی آن است و دستگاه ارائه‌دهند اطلاعات مشخص است،‌ ابهامی وجود ندارد.

واعظی ادامه داد: کاری که امروز انجام شد آرزوی همه بوده و لازم است دولت و مردم به وظایف خود آشنا باشند که هرچه میزان استفاده مردم از این سامانه بیشتر باشد، عملکرد سامانه بهتر می شود و رضایت مردم افزایش می‌یابد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که در زمان فعالیت آزمایشی سامانه کاستی‌هایی وجود داشت، افزود: این سامانه همانند هر کار جدید و نویی نیازمند گذشت زمان برای رفع ایرادات است و نیت و هدف دولت انجام پاسخگویی است.

وی گفت: پیش‌بینی مدت زمان 45 روزه برای فعالیت آزمایشی سامانه بسیار فکر خوبی بوده است.