رسانه ملي كجاي فضاي مجازي ايستاده است؟

رسانه ملي كجاي فضاي مجازي ايستاده است؟
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۶

رئيس رسانه ملي به تازگي عنوان كرده كه فضاي مجازي هم اهميت زيادي دارد.

به گزارش گرداب، در یادداشت پیشه رو که جواد محرمي راد نگاشته معتقد است:گسترش شبكه‌هاي موبايلي در فضاي رسانه‌اي كشور و استقبال مخاطبان از فضاي مجازي ايجاب مي‌كند كه بخش‌هاي مختلف رسانه ملي، توليد محتواي با كيفيت و با ضريب نفوذ بالا متناسب با نياز مخاطبان را در اولويت خود قرار دهند.

 متن این یادداشت که جوان آنلاین نیز منتشر شده به شرح زیر است:

رئيس رسانه ملي به تازگي عنوان كرده كه فضاي مجازي هم اهميت زيادي دارد. براي همين از برنامه‌ريزي صداوسيما در اين حوزه خبر داده و گفته: گسترش شبكه‌هاي موبايلي در فضاي رسانه‌اي كشور و استقبال مخاطبان از فضاي مجازي ايجاب مي‌كند كه بخش‌هاي مختلف رسانه ملي، توليد محتواي باكيفيت و با ضريب نفوذ بالا متناسب با نياز مخاطبان را در اولويت خود قرار دهند.

سخنان علي عسكري درباره اهميت فضاي مجازي و برنامه‌ريزي سازمان صداوسيما در اين حوزه نشان مي‌دهد جبر زمان ناشي از تحولات پرسرعت در عرصه تكنولوژي و البته جامعه مديريت اين سازمان را به صرافت اقدامات تازه‌اي انداخته است. يكي از زيرمجموعه‌هاي تعريف شده در چارت رسانه ملي معاونت فضاي مجازي است اما سال‌هاست كه از اين معاونت خروجي قابل‌ملاحظه‌اي ديده نشده است. اين در حالي است كه فضاي مجازي به سرعت در حال درنورديدن جامعه است و اينكه رسانه ملي سال‌ها از فضاي مجازي غفلت كرده، حرف گزافي نيست.

رئيس رسانه ملي به برنامه‌ريزي‌هاي رسانه ملي در حوزه فضاي مجازي اشاره و تصريح كرده: اين فضا در سهولت زندگي مردم و حوزه رسانه‌اي و فرهنگي اثرات مهم و عميقي دارد كه بي‌توجهي به آن به معناي بي‌توجهي به ذائقه امروز مخاطبان است و به همين دليل رسانه ملي درصدد است با قوت در اين عرصه حضوري مؤثر داشته باشد. صداوسيماي مراكز استاني موظف هستند در يك سال آينده ضمن بهره‌گيري از تمامي ظرفيت‌هاي مردمي منطقه، براي كسب جايگاه نخست در حوزه فعاليت‌هاي مربوط به فضاي مجازي تلاش كنند. گسترش شبكه‌هاي موبايلي در فضاي رسانه‌اي كشور و استقبال مخاطبان از فضاي مجازي ايجاب مي‌كند كه بخش‌هاي مختلف رسانه ملي، توليد محتواي با كيفيت و با ضريب نفوذ بالا متناسب با نياز مخاطبان را در اولويت خود قرار دهند. به گزارش «جوان» با رونق روز‌افزون و نيز توسعه غيرقابل اجتناب و بيش از پيش فضاي مجازي در ميان مردم عطش ايجاد برنامه‌هاي تلويزيوني از طريق شبكه اينترنت نيز رو به فزوني گذاشته است. در حال حاضر هر شهروند مي‌تواند به عنوان مثال روي شبكه اجتماعي چون اينستاگرام به طور زنده فيلم به نمايش بگذارد. چهره‌هاي معروفي كه بعضاً تا چند ميليون دنبال‌كننده دارند، مي‌توانند به راحتي از اين امكان استفاده كنند. اينها تحولاتي است كه صداوسيما را با چالش جدي مواجه مي‌كند. حالا ديگر گوشي‌هاي موبايل بيش از هر ابزار ارتباطي ديگري براي شهروندان جذابيت دارد.

همين مسئله ورود هوشمندانه صداوسيما به فضاي مجازي را گوشزد مي‌كند. اما آيا صداوسيما مي‌تواند عطش توليد برنامه تلويزيوني را در فضاي مجازي مديريت كند؟


مطابق‌ نصّ صريح‌ اصل‌ چهل‌ و چهارم قانون‌ اساسي‌ در نظام‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ راديو و تلويزيون‌ دولتي‌ است‌ و تأسيس‌ و راه‌‌اندازي‌ شبكه‌هاي خصوصي‌ راديويي‌ و تلويزيوني‌ به‌ هر نحو، مغاير اين‌ اصل‌ مي‌باشد. بدين‌ جهت‌ انتشار و پخش‌ برنامه‌هاي صوتي‌ و تصويري‌ از طريق‌ سيستم‌هاي‌ فني‌ قابل‌‌انتشار فراگير (همانند ماهواره‌، فرستنده‌، فيبرنوري‌ و غيره‌) براي‌ مردم‌ در قالب‌ امواج‌ راديويي و كابلي‌ غير از سازمان‌ صداوسيماي‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ خلاف‌ اصل‌ مذكور است.

از اين جهت صداوسيما مسئوليت سنگيني براي كار در حوزه فضاي مجازي بر عهده دارد. نظر به اينكه اين سازمان در امر برنامه‌سازي با چالش‌هاي زيادي دست به گريبان است و رقيب جدي شبكه‌هاي ماهواره‌اي به شمار مي‌رود، اين سؤال مهم مطرح مي‌شود كه اين سازمان با وضعيت كنوني و شرايط مالي كه در آن به سر مي‌برد و نيز نيروي انساني كه در اختيار دارد تا چه اندازه مي‌تواند فضاي مجازي را كه روز به روز در حال متحول شدن است، به شكلي منطقي و مثمر ثمر راهبري نمايند. آنچه در اين‌باره اهميت زيادي دارد، اين مسئله است كه رسانه ملي لازم است با عبور از دوگانه سرگرمي- محتوا به نوعي تلفيق و عجين شدن منطقي اين دو مفهوم نائل آيد. اينكه محتوا قرباني سرگرمي نشود و همچنين مفاهيم در قالبي سرگرم‌كننده و عامه‌پسند ارائه شود، چالش بزرگ و با اهميتي براي رسانه ملي در حوزه فضاي مجازي محسوب مي‌شود، هر چند با وجود عقب‌ماندگي‌هاي نرم‌افزاري در اين‌باره و نيز در حوزه فضاي مجازي به نظر مي‌رسد سازمان كار بسيار سختي پيش رو داشته باشد.