واعظی:اقدامی برای انتقال سرورهای تلگرام انجام نشده

واعظی:اقدامی برای انتقال سرورهای تلگرام انجام نشده
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از توافق کلی با تلگرام برای بهره‌برداری از این شبکه اجتماعی خبر داد و گفت: ما برای انتقال سرورهای تلگرام به ایران مذاکره کردیم اما تاکنون هیچ اقدامی صورت نپذیرفته است.

به گزارش گرداب، محمود واعظی امروز در حاشیه بازدید از نمایشگاه الکامپ درباره اخبار مبنی بر انتقال سرورهای تلگرام به ایران اظهار کرد: رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفته‌اند که ما برای انتقال سرورهای تلگرام به ایران در حال مذاکره هستیم. اما تاکنون هیچ اقدام علمی انجام نشده است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته در شورای عالی فضای مجازی به ما تکلیف شد که با تلگرام برای انتقال سرورهایش به ایران مذاکره کنیم. مذاکراتی انجام شده و برروی کلیات توافق شده است. اما درباره نحوه بهره‌برداری و چارچوب موجود، این مذاکرات ادامه دارد و به محض اینکه به نتیجه برسیم، آن را اعلام خواهیم کرد.

واعظی در پاسخ به اخباری مبنی بر ضرب‌الاجل شورای عالی فضای مجازی به وزارتخانه برای مذاکره با اینستاگرام، گفت: ضرب‌الاجلی داده نشده، بلکه در یک جلسه تفاهم کردیم اکنون که شورای عالی فضای مجازی اجازه داده، ما به شبکه‌های اجتماعی در داخل کشور که تعداد زیادی کاربر دارند، اجازه فعالیت دهیم. با آنها مذاکره کرده تا ملاحظات و مقررات موجود از جمله مسائل اخلاقی را رعایت کنند. در غیر این صورت تصمیم دیگری در مورد آنها گرفته خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای دولت الکترونیکی، اظهار کرد: در سال‌های گذشته زحمات زیادی کشیده شده از نظر زیرساخت و برنامه‌های مختلف و پلت فرم‌های مختلف که در اختیار مردم قرار گرفته است. برای این که مردم راحت‌ تر بتوانند از خدمات موجود استفاده کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در تهران و بسیاری از کلانشهرها مردم به دلیل بزرگ شدن شهرها و ترافیک، گرفتاری‌های زیادی دارند. ما به دنبال این هستیم مراجعه حضوری مردم را کاهش دهیم به طوری که آنها برای انجام یک فعالیت مشخص، تنها به یک دستگاه مراجعه کنند و آن هم به صورت مراجعه از طریق سیستم.

واعظی با بیان این که دستگاه‌هایی که باید به دولت الکترونیک اضافه شوند، افزود: دستگاه‌هایی که مراجعه حضوری به آنها زیاد است، در فاز اول شناسایی شده‌اند و ما در فاز اول دولت الکترونیک آنها را به‌هم متصل می‌کنیم. در فاز دوم نیز بستری برای سایر دستگاه‌ها فراهم می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، خاطر نشان کرد: همزمان با فعالیت در دولت الکترونیکی، پلت فرمی توسط دانشگاه شریف به نام همراه آماده شده تا همه بتوانند روی موبایل خود از آن استفاده کنند.

کاهش رانت با دولت الکترونیک

وی با تاکید بر تسهیل زندگی افراد و همچنین کاهش رانت با استفاده از دولت الکترونیکی، اظهار کرد: دولت الکترونیکی از رانت، تبعیض، جعل و اقداماتی که امروزه با استفاده از کاغذ انجام می‌شود جلوگیری می‌کند. همچنین با توجه به این که بسیاری از اقدامات اداری بدون مراجعه حضوری انجام می‌شود، جلوی فساد نیز گرفته خواهد شد.

واعظی با بیان این که ما در دولت اعتقاد داریم خود مردم می‌دانند راه درست چیست و براساس آن انتخاب می‌کنند، ادامه داد: وظیفه دولت این است که آگاه سازی انجام داده و اطلاعات درست در اختیار مردم قرار دهند. بدین ترتیب مردم خودشان راه درست را انتخاب می‌کنند. امروزه پلت فرم‌های متعددی برای کارهای متفاوت وجود دارد و فیلتر کردن آنها راه چاره نیست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه خاطر نشان کرد: البته سیاست دولت این است با آن دسته از سایت‌هایی که محتوای غیراخلاقی دارند باید از نظر امنیتی و یا دچار مشکل هستند برخورد شوند. همچنین خواست مردم است که جلوی سایت‌هایی که ضد دین و یا ضد اخلاق هستند گرفته شود، اما نمی‌توان سلیقه شخصی را در بستن سایت‌ها اعمال کرد.

واعظی از وزارت ارتباطات خداحافظی کرد

وی در ادامه در پاسخ به این که او در دولت دوازدهم در وزارت ارتباطات نخواهد بود، اظهار کرد: احتمالا در دولت دوازدهم حضور خواهم داشت، اما در جایگاه دیگری خواهم بود.