به گزارش گرداب، حمیدرضاامیرینیا مشاور رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) ضمن بازدید از بیست و سومین نمایشگاه الکامپ با اشاره به دلایل ظهور اپراتورهای مجازی در کشور اظهار داشت: در فضای مجازی تنوع سرویس ها در برهه ای از کشور آنقدر افزایش یافت و اپراتورهای اصلی به اندازه ای بزرگ شدند که قادر به ارائه سرویس و خدمات همزمان با رشد نیاز کاربران نبودند.
وی افزود: لذا اپراتورهای مجازی از خلا موجود توانستند بهره برده و ظهور کنند و این تفکر به وجود آمد که MVNO ها میتوانند در فضای مجازی تخصصی تر و البته در ارتباط با اپراتورهای اصلی به پاسخ گویی مطلوب و مناسب نیازهای کاربران بپردازند و مهمتر اینکه بتوانند ارزش افزوده ای را ایجاد کنند که کاربران به دنبال آن هستند.
وی افزود: MVNOها به عنوان بازار اختصاصی در دنیا شکل گرفته اند و ما هم ناگزیر باید به سمت رشد MVNO ها حرکت کرده فضای فناوری اطلاعات کشور را با آنها تخصصی تر کنیم. مثلا تین تاک که در حوزه تخصصی کودک و نوجوان فعال است قادر خواهد بود به ارائه خدمات تخصصی کودک و نوجوان بر اساس پاسخ به نیازهای واقعی آنها در فضای مجازی بپردازد.
امیرینیا سطح کیفی فناوری اطلاعات در حوزه کودک و نوجوان در کشور را نامطلوب ارزیابی و تاکید کرد: بستر فناوری اطلاعات در حوزه کودک و نوجوان مطلوب نیست و این حوزه موازی با خاستگاه و خواسته های کودکان پیش نرفته و ما با یک غفلت در این حوزه مواجه هستیم.
وی تصریح کرد: از فضای لباس کودکان تحت عنوان مد و لباس، اسباب بازی تا حوزه های مرتبط با فناوری اطلاعات یک فضای بکر است که باید با راه اندازی اپراتورهای مجازی به این حلقه مفقوده سمت و سو داد و حتما باید غفلت های گذشته در حوزه کودکان را مرتفع کنیم.
مشاور رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) توجه به داخل کشور و بهره مندی از ظرفیت های داخلی با توجه به فرهنگ اصیل بومی را از اولویت ها دانست و افزود: یکی از رویکردهای اصلی ما در فناوری اطلاعات در ارتباط با کودک و نوجوان توجه به ظرفیت های داخل کشور است که امیدواریم بعد از مرتفع کردن همان غفلت ها و بروز کردن اطلاعات کشور حتما به دنبال افزایش سهم در بازارهای خاورمیانه باشیم.
رییس موسسه دانش بنیان برکت تاکید کرد: کشورهای مسلمان همسایه از اولویت های ما در حوزه فناوری اطلاعات است و علت آن، همپوشانی و مشابهت های فرهنگی و دینی است که با همسایه های خود داریم.
وی ضمن تاکید بر شکل گیری فضای اعتماد و اطمینان میان کاربران گفت: اعتماد یکی از حلقه های مفقوده بازار فناوری اطلاعات است. در حالی که اگر اعتماد میان خانواده و طرف دوم (شرکت ها) شکل بگیرد حتما باعث رونق کسب و کار در بستر اجتماع خواهد شد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه آیا می توان امیدوار بود که روزی ایران با خدمات مطلوب فناوری اطلاعات در حوزه کودک و نوجوان مطرح شود، اظهار داشت: ظرفیت دنیای مجازی به خلاقیت و برنامه ریزی در این حوزه باز می گردد و با توجه به موضوع خلاقیت که در جامعه ایرانی موج می زند می توانیم شاهد رشد این حوزه باشیم.
وی افزود: حتما زمینه حضور جدی و قوی و توانمند در این حوزه وجود دارد و تلاش ما در کشور این خواهد بود که با همه ظرفیت و توان به سمتی پیش رویم تا روزی رسد که علاوه بر فرش و پسته و زعفران، خدمات تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات در سطح خاورمیانه سپس کل دنیا شکوفا شود.
امیرینیا یکی از بزرگترین آسیبهای حوزه کودک در کشور را رها بودن آن دانست و افزود: قطعا یکی از بزرگترین معضلات ما در بحث کودکان رها شدگی آنها در نت هست که نگرانی در دو سطح را به وجود آورده. نگرانی سطح اول خانواده ها هستند ونگرانی سطح دوم مسولان. لذا این حوزه بسیار حوزه حساسی است و پیچیدگی های خاص خود را دارد و شورای عالی فضای مجازی کشور باید در این حوزه تصمیمات جدی اتخاذ کند.