آیت‌الله مکارم شیرازی:

اتفاقات ناخوشایند و بداخلاقی در فضای مجازی موج می‌زند

اتفاقات ناخوشایند و بداخلاقی در فضای مجازی موج می‌زند
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۶

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت:باید بر فضای مجازی نظارت انجام گیرد، چرا که در این فضا اتفاقات ناخوشایند و بداخلاقی موج می‌زند.

به گزارش گرداب، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی عصر چهارشنبه در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با وی، افزود: تاکنون آثار منفی فضای مجازی جدی گرفته نشده است و دولت باید در این زمینه اهتمام ورزد چرا که فضای مجازی بنیان کشور را هدف گرفته است.

وی تصریح کرد: در این راستا باید پهنای باند فضاهای مجازی خارجی محدود و پهنای باند شبکه‌های داخلی افزایش یابد. ضمن این‌که با ترویج مطالب خوب آن را برای آحاد جامعه مناسب‌تر کنیم.

این مرجع تقلید شیعه خاطرنشان کرد: بیگانگان در فضای مجازی جنایت‌های زیادی مرتکب می‌شوند. در این فضا بسیاری از حقایق تحریف می‌شود. باید در این زمینه دقت شود و مطالب، فاقد بدآموزی شود.

وی بیان کرد: افراد مطلع می‌گویند، در آمریکا فضای مجازی در اختیار جوانان و افراد بزرگسال، متفاوت است. در حالی که در کشور ما هیچ تفاوتی ندارد و در اختیار همه قرار دارد.

آیت‌الله مکارم شیرازی اظهار داشت: فضای مجازی ظرفیت خوبی است اگر از آن به درستی استفاده شود. در این زمینه باید شبکه ملی اطلاعات ایجاد شود تا مطالب مثبت مورد استفاده قرار گیرد و مطالب زیان‌بار از دسترس خارج شود.

وی گفت: در این‌جا گروهی به صورت تخصصی در زمینه فضای مجازی فعالیت دارند و مطالبی را استخراج کردند که در عرصه عقاید، اخلاق، مسائل سیاسی و فرهنگی بسیار خطرناک است و نشان می‌دهد دشمن در این فضا اهدافی را دنبال می‌کند.

این مرجع تقلید بیان کرد: آقای صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کاملا با این وزارتخانه آشنا هستند. در این راستا حوزه‌های هشتگانه وزارت ارشاد بسیار حساس و گسترده است ولی در میان این‌ها برخی حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر از برخی دیگر هستند که آن‌ها را باید به‌صورت ویژه مورد توجه قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: از حوزه‌های بسیار حساس، مساله کتاب است. امروز کتاب‌های زیادی نوشته می‌شود و نظارت بر کتاب کار را مشکل کرده است.

آیت‌الله مکارم شیرازی یادآور شد: کسانی باید باشند که همه کتاب‌ها را مطالعه کنند و نظر دهند. کتاب می‌تواند داروی شفابخش یا سم مهلک باشد. چرا که برخی از مطالب می‌تواند موجب رشد جامعه یا موجب تحریف شود.

وی عنوان کرد: در حوزه فیلم و سینما مطالب زیادی وجود دارد. می‌توان به وسیله سینما جامعه را تحریف یا هدایت کرد. در این زمینه هم باید خیلی دقت شود.

این مرجع تقلید اظهار داشت: با توجه به گستردگی فعالیت‌های وزارت ارشاد باید یک برنامه‌ریزی دقیق انجام گیرد تا مانع از نفوذ فرهنگ غربی شد و رسالت اصلی را پیش برد.