مخاطب در فضای مجازی احساس آزادی کاذب می‌کند

مخاطب در فضای مجازی احساس آزادی کاذب می‌کند
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۶

یک مدیر سابق رادیویی و کارشناس رسانه اظهار کرد: مخاطب در شبکه‌های مجازی و بازی‌ها به ظاهر احساس آزادی می‌کند، در حالی که اصلاٌ این‌طور نیست و این فقط یک احساس آزادی کاذب است.

به گزارش گرداب، نشست هم‌اندیشی «تاثیر رسانه‌های نوین بر مخاطب» با حضور حسن خجسته، دکترای مدیریت استراتژیک و یکی از مدیران سابق رادیویی، چهارشنبه (8 شهریور) در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

خجسته در این نشست هم‌اندیشی به بیان سخنانی درباره شبکه‌های مجازی و تاثیر آن‌ها بر مخاطبان و فضای رسانه‌ای دنیا پرداخت. او معتقد است که «در فضای مجازی دو بحث حفظ اطلاعات شخصی و اخلاق‌مداری بسیار حائز اهمیت است».

وی سخنان خود را با طرح این پرسش آغاز کرد که آیا ما می‌توانیم با ایجاد یک شبکه اجتماعی مشکلات فرهنگی جامعه را حل کنیم؟ و ادامه داد: امروز همه ما در سیلابی از اطلاعات بی‌مصرف گیر کرده‌ایم. کافی است فقط به پیام‌هایی که هر کدام از ما در تلگرام با آن‌ها مواجه می‌شویم، توجه کنید. ما اگر بتوانیم در ایران یک شبکه اجتماعی راه‌اندازی کنیم که متناسب با فرهنگ ما باشد و مزیت‌هایی در این زمینه داشته باشد، می‌توانیم تا اندازه‌ای مشکلات فرهنگی جامعه را حل کنیم. به عنوان مثال در ایران خانواده بسیار محترم و مهم است. تصور کنید که یک شبکه مجازی راه‌اندازی شود که اگر مادر و پدرِ یک نفر پست او را لایک کنند، 5 امتیاز مثبت دریافت خواهد کرد و برحسب این امتیازات که بر اساس لایک‌های افراد خانواده، معلمین و دوست‌ها به دست می‌آید، او در درآمد این شبکه مجازی سهیم می‌شود. بنابراین دیگر هر کسی نمی‌تواند هر پستی را بگذارد.

خجسته یادآور شد: در واقع باید تلاش کنیم تا یک شبکه اجتماعی را بر پایه بنیان‌های فرهنگی جامعه ایجاد کرد و در این راستا باید حوزه‌های دانشگاهی و علمی با حوزه‌های عملی همکاری کنند تا این ایده‌ها کاربردی شوند.

این کارشناس رسانه با اشاره به گسترش روز افزون فضای مجازی، بیان کرد: در برابر گسترش فضای مجازی سه گروه قرار دارند؛ گروه اول مشتاق هستند، گروه دوم مخالفین هستند که اغلب شامل گروه اخلاق‌گرایان می‌شود. این گروه عمدتاً شامل پدر و مادرها و معلمین می‌شود. حتی پسران و دختران وقتی همسر می‌شوند در این گروه قرار می‌گیرند و نگاه‌شان به فضای مجازی متفاوت می‌شود. گروه سوم جامعه‌گراها هستند که بدی‌ها و خوبی‌های فضای مجازی را مطرح می‌کنند و دنبال یک راه‌کار خوب می‌گردند.

او در بخش دیگری از سخنان خود محتوای شبکه‌های مجازی را با محتوای رسانه‌های رسمی مقایسه و اظهار کرد: محتوای همه رسانه‌های دنیا شامل سه گروه امور جاری، وقایع و حوادث و امور برنامه‌ریزی شده است. امور جاری که درصد زیادی از محتوای رسانه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد شامل سه لایه امور کاربردی، خاص و تفننی می‌شود. در حالی که بخش کمی از محتوای رسانه‌ای به امور تفننی اختصاص دارد، بخش اعظمی از محتوای شبکه‌های اجتماعی به این بخش اختصاص دارد.

خجسته اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات فضای مجازی این است که ما غرق اطلاعات تفننی شده‌ایم که اجازه نمی‌دهد اطلاعات خوب و مفیدی که توسط درصد کمی از کابران تولید می‌شود، به دست ما برسد. در واقعه جامعه ما در محاصره اطلاعات بی‌خود قرار گرفته است که امروز اگر بتوانیم این حصار را بشکنیم، هنر کرده‌ایم.

این مدیر سابق رادیویی با اشاره مشخص نبودن صحت اطلاعاتی که در شبکه‌های مجازی منتشر می‌شود، گفت: در سازمان‌های حرفه‌ای رسانه‌ای اصالت بر صحت اطلاعات است. سرعت در انتشار اخبار حائز اهمیت است، اما صحت از اهمیت بیشتری برخوردار است. متاسفانه صحت اطلاعات منتشر شده در فضای مجازی مشخص نیست.

او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بازی‌های مجازی و رایانه‌ای را رسانه‌ای پرقدرت برشمرد و در این‌باره توضیح داد: اغلب ما از این‌که بازی‌های رسانه‌ای پرقدرت هستند، غافلیم. این‌که اهداف تولید این بازی‌ها چقدر سیاسی و چقدر اجتماعی است، بحث دیگری است، اما باید بدانیم بازی‌های رسانه‌ای، در دنیا قدرتمند محسوب می‌شوند. مخاطب در شبکه‌های مجازی و بازی‌ها به ظاهر احساس آزادی می‌کند، در حالی که در اصل این‌طور نیست.