پیام‌رسان‌ها در عربستان آزاد می‌شوند؟

پیام‌رسان‌ها در عربستان آزاد می‌شوند؟
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۶

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، عربستان سعودی بدنبال ملغی کردن ممنوعیت استفاده و برقراری تماس از طریق اپلیکیشن‌هایی نظیر اسکایپ، فیس بوک مسنجر، واتس اپ و وایبر است.

به گزارش گرداب، قرار بود چهارشنبه گذشته (۲۰ سپتامبر) عربستان سعودی ممنوعیت برقرای تماس با استفاده از اپلیکیشن‌هایی نظیر اسکایپ، واتس‌اپ، فیس‌بوک مسنجر و وایبر را ملغی اعلام کند.

این خبر برای بسیاری از کاربران عربستانی و متخصصان شبکه و همچنین تاجران در این کشور خبر خوشایندی به شمار می رود اما برای اپراتورهای تلفن همراه و مخابرات این کشور خبر چندان خوبی نبود چراکه طبق این قانون، از این پس کاربران برای برقراری تماس از امکانات تماس رایگانی که توسط این برنامه‌ها ارائه می شود، استفاده خواهند کرد.  

عربستان قرار بود روز چهارشنبه رفع فیلترینگ و ممنوعیت استفاده از این پیام رسان‌ها را اجرایی کند، اما روز بعد از آن، پنج شنبه، گزارش ها حاکی از آن بود که همچنان این اپلیکیشن ها در عربستان فیلتر بوده و یا قابلیت برقراری تماس آنها ممنوع است.

اسکایپ، به‌عنوان پیام‌رسان محبوب مایکروسافت، فیس‌بوک مسنجر، واتس‌اپ و همچنین پیام رسان وایبر در کشورهای خاورمیانه از جمله پیام رسان‌ها و شبکه‌های ارتباط جمعی بسیار محبوب و پرکاربرد به حساب می آیند.

مقامات مسئول عربستان می گویند استفاده از این اپلیکیشن ها به دلیل زیر پا گذاشته شدن قوانین و مقررات مخابراتی و ارتباطی این کشور ممنوع اعلام شده بود و بسیاری از برنامه‌های برقرای تماس در این کشور نیز به همین دلیل فیلتر بودند.

از آنجا که پیام‌رسان‌ها و اپلیکیشن‌های ارتباط جمعی نظیر اسکایپ، واتس‌اپ و فیس بوک در پیدایش، ظهور و توسعه بهار عربی نقش بسیار پررنگی داشتند و موجب سرنگونی حکومت‌های دیکتاتوری در لیبی، مصر و تونس شده‌اند، عربستان همواره از محبوبیت و گسترش این برنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در واهمه بوده است.

عربستان تحت تاثیر کاهش شدید قیمت نفت، در ماه‌های اخیر همواره بدنبال گشترش فعالیت‌های تجاری و اقتصادی غیر نفتی خود بوده است و هم اکنون تحت فشارهای فزاینده‌ای از جانب طرف‌های اقتصادی خود بوده و بدین ترتیب درصدد است موجبات رشد اقتصادی کشورش را با استفاده گسترده از شبکه های اجتماعی فراهم بیاورد.