همکاری‌های بین‌المللی برای حفاظت آنلاین کودکان

همکاری‌های بین‌المللی برای حفاظت آنلاین کودکان
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۶

سازمان‌های مختلف بین‌المللی درگیر گفت‌وگوهایی در مورد حفاظت آنلاین از کودکان هستند و پیشنهادهایی را مطرح می‌کنند که می‌توان از آنها برای حفاظت از کودکان در برابر محتوای زیان‌آور و مهارت‌های سواد رسانه‌ای استفاده کرد.

به گزارش گرداب،بیشتر کشورها همکاری‌های بین‌المللی را برای حفاظت آنلاین کودکان ضروری می‌دانند. همکاری بین‌المللی در سطح عملیاتی فراتر از به اشتراک گذاشتن بهترین شیوه‌ها است و بین این کشورها پیشنهادهای امیدوارکننده‌ای مطرح می‌شود که می‌تواند به عنوان مدل از آن استفاده کرد.

در سال ۲۰۱۴ در کنفرانسWTDC   (کنفرانس جهانی توسعه مخابرات) مساله ایجاد اعتماد و امنیت در استفاده ازICT  با تمرکز خاص روی کودکان و جوانان مطرح شد. گزارش «مطالعات تطبیقی در توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان» که توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه شده است در زمینه همکاری‌های بین‌المللی حفاظت آنلاین کودکان توضیح می‌دهد.

همکاری‌های بین‌المللی در سطح سیاست

سازمان‌های مختلف بین‌المللی متناسب با ماموریت آنها، عضویت و زمینه‌های تخصص، درگیر گفت‌وگوی بین‌المللی در مورد حفاظت آنلاین از کودکان هستند، به عنوان مثال می‌توان از حفاظت آنلاین کودک ITU (COP) و ائتلاف ایمنی آنلاین کودکان در چارچوب انجمن حاکمیت اینترنت (IGF) در این زمینه نام برد. چارچوب‌های سیاسی مانند شورای اروپا در حفاظت از کودکان در برابر محتوای زیان‌آور و مهارت‌های سواد رسانه‌ای کودکان به سطح بالایی از هماهنگی‌های سیاسی در سطح منطقه دست یافته است.

همکاری‌های بین‌المللی در سطح عملیاتی

چندین طرح موفق همکاری بین‌المللی در سطح عملیاتی انجام شده است. از جمله آنها در زمینه‌های اجرای قانون، تبادل گزارشات خطوط تلفنی در مورد مطالب آنلاین غیرقانونی و به اشتراک گذاری بهترین شیوه‌های حفاظت از کودکان در اینترنت است. شبکه خطوط تلفنی و مراکز اطلاع‌رسانی یک ابتکار موفق برای حفاظت آنلاین از کودکان هستند.

توسعه شاخص‌های قابل مقایسه برای اندازه‌گیری جنبه‌های مختلف حفاظت آنلاین از کودکان از جمله دسترسی و استفاده از اینترنت توسط کودکان برای غلبه بر ریسک و تاثیر سیاست‌ها می‌تواند به بهبود توسعه و اجرای سیاست‌ها کمک کند. تلاش‌های اتحادیه اروپا در این زمینه، برای درک بهتر رابطه بین استفاده از اینترنت و خطرات آنلاین و نیز نقش مثبت سیاست عمومی در کاهش خطرات آنلاین کمک شایانی کرده است.

مطابق پروژه آنلاین اتحادیه کودکان و نوجوانان اروپا کشورها از دسترسی به مستندات و مدارک بررسی سده نظرسنجی‌های به روز و داده‌های تطبیقی بهره‌مند می‌شوند. جدول ذیل مثالی در این مورد را نشان می‌دهد.

همکاری‌های بین‌المللی برای حفاظت آنلاین کودکان