Gerdab.IR | گرداب

مستند مرزهای شیشه‌ای (12) + متن

تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۸۹
 
 
 
اختصاصی گرداب- نظر به تخصصی و کارشناسی بودن متون استفاده شده در مستند مرزهای شیشه ‌ای (اعم از پلاتو و نریشن) اهم موارد اشاره شده در مستند شماره (12) جهت استفاده بیشتر مخاطبان فرهیخته تقدیم می ‌شود:
 
امروزه صنعت بازی های رایانه ­ای به صنعتی با گردش بالای مالی تبدیل شده و این مطلب نشانگر میزان بالای علاقه ­مندی کاربران به استفاده از این بازیهاست. به راستی، حجم عظیم سرمایه گذاری ها در این صنعت آیا صرفا جهت تولید محصولاتی برای سرگرمی افراد است و یا اهداف دیگری در پس بسیاری از بازیهای مطرح نهفته است؟
 
بر اساس گزارشهای موجود از سال 2005 میلادی به بعد در اغلب سالها درآمد حاصل از فروش بازی های رایانه ­ای بیش از درآمد فروش فیلمهای هالیوودی بوده است. در سال 2007 میلادی گردش مالی این صنعت 42 میلیارد دلار اعلام شده است. با توجه به گسترش مخاطبان این بازی ها در جهان، نظریه ­پردازان غربی به خصوص آمریکایی ها به فکر بهره برداری سیاسی از این ابزار نوظهور برآمده­ اند و در زمان حاضر شاهد هستیم که بسیاری از بازی ها، مروج تفکرات سیاسی و فرهنگی دنیای غرب شده اند.
 
بازی های رایانه ­ای از محصولات صرفا سرگرمی فاصله گرفته و به ابزاری در اختیار بشر تبدیل شده اند تا متناسب با اهداف خود به ترویج عقایدشان در سطوح مختلف بپردازند. اهداف استکبار جهانی برای توجیه رفتارهای خود در جهان از طریق بازیها، از این جمله است.
 
اهمیت توجه و ارزیابی بازیهای رایانه ­ای را از آنجایی می توان مورد ارزیابی قرار داد که با نگاهی ساده بر بازیهای مطرح و پرطرفدار موجود در بازار داخلی و جهانی و مسائل و موضوعات مطرح در این بازیها مشاهده می کنیم که در بسیاری موارد به طور مشخص و واضح کشورهای اسلامی و به صورت خاص کشور ایران به عنوان حامی و طرفدار تروریست مطرح می شود و آمریکا و نیروهای غربی به عنوان مصلح جهان برای از بین بردن این افراد باید وارد میدان شوند.
از جمله بازی هایی که در آنها به طور مشخص اسلام و ایران به عنوان جریان منفور مطرح می شوند، می توان به بازی دلتا فرس (delta force) اشاره کرد که در آن کاربر باید براي مقابله با تروريست ها به جزيره خارك در ايران بيايد. در ورژن بعدی این بازی تروریستها در استان خوزستان حضور دارند.
در بازي جنگ ژنرالها یا generals هم کاربر در نقش سربازان آمريكايي مأموريت مبارزه با تروريست ها در نقاط مختلف جهان همچون عراق، براي مبارزه با بعثيان و افغانستان براي مبارزه با گروه القاعده برعهده دارد.
از موضوعاتی که در پس تمام بازی های رایانه­ ای با رویکرد سیاسی، قابل شناسایی است می­توان به این موارد اشاره کرد:

ـ تجاوزهای آمریکا به کشورهای دیگر، از روی اهداف خیرخواهانه و انسان دوستانه است.

ـ آمریکا نماد صلح و دوستی است و هر جنگ و تجاوزی از سوی آن، در راستای صلح جهانی صورت می گیرد.

ـ مخالفان آمریکا عناصری شرور و محورهای شرارت و سپاه اهریمن هستند.

ـ آمریکا با اهداف خیرخواهانه برای نجات انسان های دربند از دست بدخواهان و عناصر ضد انسان تلاش می کند و انواع خطرها را به جان می خرد.

- ترویج این تفکر که یک آمریکایی قهرمان است.
 
با توجه به واقعیات موجود ديگر نمي ­توان به بازي هاي رايانه­ اي تنها به عنوان ابزار جذاب براي تفريح و سرگرمي كودكان نگاه كرد؛ بلكه بايد به آنها از ديد دشمنان تفكر اسلامي نگريست و در مقابل با توليد جانشين مناسب براي اينگونه بازي­ ها، با توجه به عمق منابع ملّي و مذهبي به مبارزه با اين تجاوز پرداخت.