نظارت بر کار رسانه‌های اجتماعی در دستور کار FBI

نظارت بر کار رسانه‌های اجتماعی در دستور کار FBI
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۶

به ادعای کارشناسان امنیتی، اف بی آی بدترین گزینه ممکن برای نظارت بر کار رسانه‌های اجتماعی است.

به گزارش گرداب، چیپ گیبسونز (Chip Gibbons)، روزنامه‌نگار و مشاور سیاسی، معتقد است که اداره تحقیقات فدرال معمولاً هر فردی از فعالان حقوق مدنی تا جنبش صلح و مخالفان تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی را کمونیست یا از سوی اتحاد جماهیر شوروی محسوب می‌کند. به همین دلیل است که در اعلامیه FBI مبنی بر استفاده از نیروهای مسلح برای مقابله بانفوذ خارجی و اطلاعات غلط، برنامه‌هایی برای نظارت روی کار رسانه‌های اجتماعی به چشم می‌خورد.

 با افزایش صحبت‌ها پیرامون راشاگیت، جنگ سرد اف بی آی و در بعضی موارد احیای برخی گرایش‌های توطئه آمیز مطرح می‌شود. مهم نیست که چه افرادی روی کار رسانه‌های اجتماعی نظارت می‌کنند، نگرانی‌های جدی در مورد سخنرانی آزاد است. ایجاد سیستم پلیس خودمختار در دره سیلیکون اساساً واگذاری مسئولیت به شرکت‌های غیرمسئول با تنظیمات میدانی عمومی مدرن می‌باشد. کمیته‌های کنگره با نظارتی بسیار دموکراتیک، می‌توانند تأثیرات منفی بر سخنرانی داشته باشند. باوجود هرگونه نگرانی در مورد سازمان‌های دیگر، FBI بدترین گزینه ممکن برای این کار است.
نظرات عمومی اخیر نشان‌دهنده این مطلب است که FBI به شرکت‌های خصوصی و عمومی در مورد دخالت در انتخابات آتی آمریکا در رسانه‌های اجتماعی هشدار خواهد داد. پس‌ازآن تصمیم درباره چگونگی پاسخ، مربوط به تأمین‌کنندگان رسانه‌های اجتماعی و مردم خواهد بود. سانسور دولتی برای این سیستم در تهدید به بیان آزاد وجود نخواهد داشت. اجازه دادن به عالی‌ترین سازمان قانون‌گذاری کشور برای تعیین سخنرانی در مورد اطلاعات غلط خارجی درست نیست. اف بی آی خوب می‌داند که این ایده از همان ابتدا بسیار غلط بود. سخنگوی اف بی آی اعلام کرد: «ما نمی‌خواهیم در مورد افکار صحبت کنیم. این موضوعی است که ما به‌وضوح قصد ورود به آن را نداریم.»

طبق گفته گیبسونز، هر فرد آشنا به تاریخ FBI خوب می‌داند که این اداره از زمان آغاز فعالیتش به دنبال خواندن ذهن و افکار مردم نبوده است. منتقدان این نگرانی‌ها را بیهوده یا معادل با مسئول دانستن اف بی آی کنونی برای گناهان گذشته می‌دانند. برخی معتقدند به‌رغم تلاش‌های مکرر برای اصلاحات، FBI دهه‌ها و سال‌هاست که به همان شیوه سابق به کار خود ادامه می‌دهد. به‌عنوان‌مثال، استفاده از مقامات ضد تروریستی در سال‌های اخیر، نشان‌دهنده یک بی‌نظمی سیاسی عمیق بوده است. اف بی آی در حال حاضر به‌صورت سیستماتیک گروه‌های نظارتی بدون خشونت مشخص کرده است که روزی شاید فعالان خشونت‌طلب بر آن‌ها چیره شوند. این مسئله می‌تواند برای هر گروه جامعه مدنی صادق باشد، اما FBI تنها کار نظارت را انجام نمی‌دهد. گروه‌های بررسی مبارزه با تروریسم درست مانند مدرسه ضد جنگ Americas Watch یا جنبش اشغال وال‌استریت انتخاب می‌شوند. بر اساس این باور، مطابق بازمان ادگار هوور، FBI تعصب سازمانی نسبت به جنبش عدالت اقتصادی، عدالت نژادی یا صلح به‌عنوان مسائلی ذاتاً مشکوک را نشان داد. هیچ دلیلی برای باور این مطلب وجود ندارد که نیروهای مسلح ناظر بر کار رسانه‌های اجتماعی درست همان تعصبات سیاسی را نداشته باشند.

به‌طور سنتی، طرف چپ با توجه به سابقه طولانی سوءاستفاده‌های حقوق مدنی، در مورد FBI شک و تردید دارد؛ اما با توجه به تحقیقات اداره درباره توافق احتمالی کمپین ترامپ با روسیه، برخی اف بی آی را نیمه قهرمان می‌پندارند. البته به‌طورکلی، اعتماد عمومی به خاطر حمایت کلی از جمهوری خواهان نسبت به FBI کاهش‌یافته است. درنتیجه تلاش‌های ترامپ و جمهوری خواهان برای به تصویر کشیدن تمامیت اف بی آی پوچ بوده است.

FBI اخیراً برای تهیه گزارشی درباره «افراط‌گرایی هویت سیاه» با هدف سرزنش آفریقایی آمریکایی‌های نگران در مورد تبعیض نژادی خشونت‌آمیز در برابر افسران پلیس در معرض اتهام قرار دارد. دومین ممنوعیت ورود مسلمانان توسط ترامپ توجیهی از دو توطئه تروریستی به وجود آمده توسط اف بی آی در برابر خبرنگاران بود. کریستوفر رِی (Christopher Wray)، رئیس اف بی آی در زمان نامزدی ترامپ، جاسوسی در مساجد را انکار کرد. رِی به کنگره گفت که FBI در حال بررسی آنارشیست-افراطی تحریک‌شده توسط ایدئولوژی Antifa بوده است. با توجه به رسوایی راشاگیت، فضای کمتری برای انتقاد از این اقدامات وجود دارد. تلاش برای افزایش اعتماد عمومی نسبت به FBI با وجود آگاهی در مورد تهدیدات مداوم برای آزادی‌های مدنی دشوار خواهد بود.

تحلیل گران بر این باورند که FBI نیاز به بررسی دقیق از سمت چپ دارد؛ و این شامل نیروی کار رسانه‌ای اف بی آی است. تلاش برای مقابله با تبلیغ روسیه صرفاً متمرکز روی ترامپ نیست. برخی مطالب در مورد دخالت روسیه، ترکیبی از دیدگاه‌های سیاسی مخالف با حمله خارجی به دموکراسی امریکاست. پوشش رادیو تلگراف از اشغال وال‌استریت، تبلیغات رسانه‌های اجتماعی برای ترویج اهمیت زندگی سیاه‌پوستان و تلاش‌های کنگره‌ای برای مسدود کردن کمک نظامی آمریکا به مهاجمان نازی در اوکراین، نمونه‌هایی از تبلیغات روسیه در ایالات‌متحده هستند. افراد معترض به سیاست فعلی ایالات‌متحده و روسیه یا کنجکاو در مورد عناصر کلیدی ادعاهای جامعه اطلاعاتی در مورد اقدامات روسیه بی‌رحمانه به دلیل انتقام‌جویی‌های خارجی سرکوب می‌شوند. روسیه حتی در اختلاف‌نظرها در مسائل داخلی آمریکا نیز دست دارد. با توجه به تمایل اف بی آی، علل پیش‌رونده برای تمامی افراد راست در مورد محاکمه اف بی آی در برابر ترامپ به‌احتمال‌زیاد قربانیان چنین نیروهای مسلحی می‌باشند.

نگرانی در مورد دخالت خارجی در دموکراسی آمریکا توسط روسیه یا هر کشور دیگری مشروع و قانونی است؛ اما بدین معنا نیست که اف بی آی باید برای رهایی از منتقدین مجوز نامحدود صادر کند. قطعاً باید از هرگونه تلاش برای گسترش توانایی‌های FBI در جاسوسی آگاه بود. سانسور باید در رسانه اجتماعی، چه عمومی و چه خصوصی، از بین برود و رسانه‌های سنتی نیز به همان میزان باید محافظت شوند.