ضرورت توجه والدین به آسیب‌های گیم‌نت‌

ضرورت توجه والدین به آسیب‌های گیم‌نت‌
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۷

گیم‌نت‌ها از آن دست محیط‌ هایی هستند که در فرایند شکل گیری هویت فردی کودک و نوجوان نقشی عمده دارند و والدین نباید از آسیب‌های حضور فرزندان خود در چنین اماکنی غفلت کنند.

به گزارش گرداب، بازی‌ها و سرگرمی‌های شادی که در در دوره نه چندان دور ویژه کودکان و نوجوان بود این روزها جای خود را به بازی‌های رایانه‌ای و کامپیوتری داده است و دورهمی‌های آن‌ها نیز در پاتوقی به نام «گیم‌نت» تشکیل می‌شود.

«گیم‌نت‌ها» اگر چه در ظاهر امر پاتوقی امن و قابل اطمینان برای فرزندان در سنین مختلف به نظر می‌رسند اما در واقعیت تبعاتی را نیز به دنبال دارند و والدین به هیچ عنوان نباید از این تبعات غفلت کرده و بهتر است با برنامه‌ ریزی مناسب و دقیق و البته با همفکری خود کودک یا نوجوان، برای ساعات اوقات فراغت فرزند خود اقدام کنند.

تجربه شادی جمعی عامل گرایش کودکان و نوجوانان به حضور در گیم‌نت‌ها
کودکان و نوجوانان به دنبال تایید طلبی و دیده شدن هستند و در مسئله تجربه شادی جمعی نیز با تشکیل تیم‌های مشترک و یارکشی کردن هم تایید و توجه دیگران را دریافت می‌کتند و هم به انجام کارهای دسته جمعی و کسب موفقیت تشویق می‌شوند و گیم‌نت‌ها یکی از محیط‌های پر طرفدار در تحقق موارد فوق است.

حسن عماری  روانشناس و مشاور خانواده معتقد است: گیم‌نت‌ها محل خوبی برای اجتماع پذیر شدن کودکان و نوجوانان هستند و به شرط رعایت قوانینی که پیش از تاسیس و صدور مجوز برای آن‌ها تعیین شده است، می‌توانند در جامعه پذیر شدن کودکان و نوجوانان نقش برجسته‌ای را ایفا کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: تجربه شادی جمعی برای کودکان و نوجوانان از جذابیت و اهمیت خاصی برخوردار است و همچنین مسئله هیجان طلبی و هیجان خواهی این دو گروه نیز  اگرچه امری عادی است  اما آن‌ها در جریان حضور در بین همسالان خود بهتر می‌توانند به اقداماتی که به شادی و ایجاد هیجانشان  منجر شود دست بزنند.

این روانشناس و مشاور خانواده تصریح کرد: کودکان و نوجوانان به دنبال تایید طلبی و دیده شدن هستند و در مسئله تجربه شادی جمعی نیز با تشکیل تیم‌های مشترک و یارکشی کردن هم تایید و توجه دیگران را دریافت می‌کتند و هم به انجام کارهای دسته جمعی و کسب موفقیت تشویق می‌شوند و گیم‌نت‌ها یکی از محیط‌های پر طرفدار در تحقق موارد فوق است.

عماری در ادامه اضافه کرد:گیم‌نت‌ها از آن دست محیط‌هایی به شمار می‌روند که در فرایند شکل گیری هویت فردی کودک و نوجوان نقشی عمده دارند و به عنوان مکانی تفریحی و همچنین سپری شدن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در دید آن‌ها محبوبیت و  اولویت خاصی دارند و در مقایسه با مکان‌های تفریحی دیگر نیز از استقبال بهتری از طرف کودکان و نوجوانان روبرو هستند.

وی تاکید کرد: آسیب‌های حضور کودکان در گیم‌نت‌ها نیز مواردی را در بر می‌گیرد که نمی‌توان از آن به سادگی عبور کرد و  یکی از مهمترین این آسیب‌ها استعمال دخانیات توسط مدیر گیم‌نت و یا افراد دیگری است که به بهانه حضور در محیط فوق به کشیدن سیگار اقدام می‌کنند و موضوع به کار بردن الفاظ رکیک و ناپسند نیز آسیب دیگری است که می‌توان به آن اشاره کرد.

این روانشناس و مشاور خانواده گفت: برخی از والدین برای فرار از مسئولیت فرزند پروری خود، کودکان و نوجوانان خود را به گیم‌نت‌ها سپرده و از تربیت درست وی غافل شده و محدودیت خاصی برای فرزند خود تعیین نکرده و بسیار سهل گیرانه اقدام می‌کنند این مسئله از مواردی است که در خانواده‌ها در جایگاه‌های مختلف طبقاتی به چشم می‌خورد.

در شرایط فعلی که سرگرمی اغلب کودکان در چرخیدن در صفحات مجازی و وقت گذرانی در گیم‌نت‌ها برای رویت و انجام بازی‌های یارانه‌ای جدید صرف می‌شود، متولیان امر در حوزه نظارت بر عملکرد اماکنی چون گیم‌نت‌ها  باید با حساسیت بیشتری بر این موضوع نظارت کنند آسیب‌های مذکور تا حد امکان کاهش دهند سلامت آن‎ها را مورد پالایش قرار دهند.

حضور کودکان و نوجوانان در گیم‌نت‌ها در شرایطی مطلوب و موثر واقع می‌شود که مدیریت مجوعه‎های گیم‌نت قوانین فعالیت چنین اماکنی را رعایت کرده و از بروز هر گونه رفتارهای نابهنجار جلوگیری کنند و بستری شاد و هیجان انگیز را در محیطی سالم برای مراجعان خود فراهم سازند.