خطر "نزدیک‌بینی" با افزایش استفاده از موبایل

خطر
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۷

یک جراح و متخصص چشم گفت: با افزایش استفاده از صفحات دیجیتالی، بروز سونامی نزدیک بینی در راه است.

به گزارش گرداب، دکتر عبدالرضا مدقالچی، "عیوب انکساری" را از شایع‌ترین بیماری‌های چشم پزشکی دانست و از "نزدیک بینی" به عنوان شایع‌ترین عیوب انکساری در سنین بزرگسالی یاد کرد.

این فلوشیپ چشم اطفال افزود: تحقیقات نشان‌دهنده این است که هر بار فعالیت‌های نزدیک چشم بیشتر شود، احتمال نزدیک بینی بیشتر می‌شود. این فعالیت نزدیک بینی از قدیم و در شهرهایی مثل کاشان که قالیبافی در آن رایج است، بیشتر است. همچنین در کشورهای آسیای جنوب شرقی مثل کشورهای کره جنوبی، چین و ژاپن بیشتر دیده می‌شود.

رییس بخش چشم پزشکی بیمارستان امیرالمومنین (ع) رشت، گفت: منظور از سونامی، فعالیت کودکان و نوجوانان و استفاده ممتد آنها از تبلت، کامپیوتر و گوشی موبایل از سنین کودکی است که همین باعث می‌شود تطابق چشم بیشتر شده و نزدیک بینی در این افراد زیاد شود.

وی در ادامه در خصوص راه‌های پیشگیری از نزدیک بینی، تصریح کرد: اولین نکته این است که فرد را توجیه کنیم که مشکل چیست و چگونه باید فعالیت‌های غیرضروری را کم کند و یا فاصله استفاده از ابزار را بیشتر کند.

مدقالچی گفت: در فواصل کاری باید استراحتی به چشم بدهند که تطابق چشم آزاد شود. استفاده از قطره چشم مثل آکروپین با غلظت کم نیز هر شب یکبار می‌تواند تا حدی از افزایش شماره نزدیک بینی جلوگیری کند.

وی با اشاره به آمار موارد نزدیک‌بینی در گیلان، گفت: این آمار در شهرها بیشتر از روستا دیده می‌شود؛ چراکه روستاییان در فضای آزاد بزرگ شده و فعالیت‌های چشمی در آنها کمتر است. در این زمینه، اثبات شده که اگر فرد در محیط باز فعالیت داشته باشد و کار نزدیک انجام ندهد، این مشکل کمتر می‌شود و این مسئله می‌تواند با مطالعه هم در ارتباط باشد،  مثلا در افرادی که سواد کمتری دارند یا روستاییان، به مراتب کمتر از افرادی است که در شهر زندگی می‌کنند و مطالعه زیاد دارند.