تاثیر منفی استفاده از موبایل بر کیفیت خواب نوجوانان و کودکان

تاثیر منفی استفاده از موبایل بر کیفیت خواب نوجوانان و کودکان
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۷

کودکانی که پیش از خواب به استفاده از تلفن همراه در تاریکی عادت دارند در مقایسه با آنانی که از آن در اتاق خود استفاده نمی کنند بیشتر در خطر دچار شدن به خواب ناکافی قرار می گیرند.

به گزارش گرداب، محققان علوم پزشکی در دانشگاه لینکولن UNIVERSITY OF LINCOLN در انگلیس اعلام کردند کودکانی که پیش از خوابیدن, در تاریکی از رایانه و گوشی تلفن همراه استفاده می کنند دچار مشکلات خواب می شوند.

دانشمندان می گویند کودکانی که یک ساعت پیش از خوابیدن به استفاده از گوشی تلفن همراه یا تلویزیون در تاریکی عادت دارند در مقایسه با آنانی که از این وسایل در اتاق خود استفاده نمی کنند بیشتر در خطر دچار شدن به خواب ناکافی قرار می گیرند.

محققان دانشگاه لینکولن با همکاری دانشمندان کالج سلطنتی لندن, دانشگاه لندن و موسسه سلامت عمومی بازل در سوئیس برای نخستین بار استفاده از صفحه تلویزیون و رایانه و گوشی تلفن همراه را در گروه سنی کودکان مورد بررسی قرار دادند.

آنها دریافتند استفاده از گوشی تلفن همراه, تبلت و لپ تاپ در تاریکی و پیش از خواب, به شدت بر کیفیت خواب تاثیر می گذارد؛ به خواب ناکافی منجر می شود و مشکلات خواب را برای کودک به همراه خواهد داشت.

کاهش کیفیت خواب نیز به نوبه خود به کاهش پاسخ های ایمنی بدن, افسردگی, اضطراب و چاقی در کودکی و بزرگسالی منجر خواهد شد.

این بررسی بر روی 6 هزار و 616 کودک و نوجوان بین 11 و 12 سالگی انجام شد که بیش از 70 درصد آنها یک ساعت پیش از خواب و در تاریکی از وسایل یاد شده استفاده می کرده اند.

بررسی ها نشان داد استفاده از تلویزیون یا تلفن در اتاق خواب و زیر نور چراغ به کاهش 31 درصدی کیفیت خواب منجر می شود در حالی که استفاده از این وسایل در تاریکی به کاهش 147 درصدی کیفیت خواب نوجوان و کودک منجر خواهد شد.

برآورد می شود در انگلیس 98 درصد از نوجوانان 12 تا 15 ساله تلویزیون تماشا می کنند و بیش از 90 درصد نیز در منازل خود از گوشی های تلفن همراه به صورت مستمر استفاده می کنند.