"هوشمندسازی شهرها" راه‌حل توسعه شهری

تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۷

به هنگام صحبت درباره تحولات شهری، معمولا ذهن‌ها به سمت مگاشهرهای بزرگ همچون شانگهای، دبی یا هنگ کنگ معطوف می‌شود یا به هنگام صحبت در مورد پیشرفت‌های تکنولوژیکی، سان‌فرانسیسکو و منطقه سیلیکون‌ولی به ذهن می‌رسند اما واقعیت این است که شهرهای پیش‌رو در این انقلابِ رو به رشد شهری اغلب غیرمنتظره هستند.

به گزارش گرداب، با نگاهی کوتاه به شهر در حال ساخت "کالاساتاما"، شهری که در حاشیه "هلسینکی"، پایتخت فنلاند در حال ساخت است، این نوع نگاه نیز تغییر خواهد کرد. توسعه‌دهندگان شهری در مورد این شهر اظهار داشته‌اند که تا پایان سال ۲۰۳۰ میلادی که پروژه ساخت آن اتمام خواهد یافت، ساکنان این شهر می‌توانند روزانه به طور میانگین یک ساعت از زمان خود را صرفه‌جویی کنند.

برای مثال ساکنان شهر به هیچ وجه پشت کامیون‌های تخلیه زباله معطل نخواهند شد چرا که مهندسان، کل شهر را به یک سیستم جمع‌آوری زباله تجهیز کرده‌اند که در آن شهروندان تمامی زباله‌های خود را به یک درگاه برده و زباله‌ها در آن‌جا به یک مرکز دفع زیرزمینی منتقل می‌شوند.

یکی دیگر از برنامه‌های این شهر برای صرفه‌جویی در زمان، طراحی شهری است. به گونه ای که خدمات عمومی مانند مدارس، بیمارستان‌ها و حمل و نقل عمومی در نزدیکی یک‌دیگر قرار گرفته و به راحتی قابل دسترسی هستند.

یکی از شهروندان این شهر با بیان این که مسیرهای رفت و آمد روزانه او بسیار کم مسافت است و دسترسی آسان به همه‌چیز وجود دارد، اظهار کرد: زندگی در این شهر بسیار راحت است چرا که این شهر، کارآمدترین شهر جهان است.

اگر چه در حال حاضر تنها ۳۵۰۰ نفر در شهر "کالاستاما" زندگی می‌کنند اما توسعه‌دهندگان امیدوارند تا سال ۲۰۳۰ میلادی سکنه این شهر به ۲۵ هزار نفر رسیده و ۱۰ هزار شغل نیز در آن ایجاد شود.

با توجه به گزارش سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۸ میلادی که اعلام کرد تا سال ۲۰۵۰ میلادی ۶۸ درصد از بشریت در مناطق شهری زندگی خواهند کرد، نوآوری و توسعه شهری امری حیاتی است.

باید توجه کرد که این امر پدیده‌ای جدید نیست. چنین دگرگونی‌هایی برای قرن‌هاست که در شهرها صورت می‌گیرد، از برنامه‌ریزی‌های شهری در بین‌النهرین تا ساخت سیستم‌های کانال‌های شهری در آمستردام در قرن ۱۷ میلادی که برای دفاع و مدیریت آبی شهر ساخته شده بودند.

اما در حال حاضر توسعه شهری کمتر به زیرساخت‌ها مربوط شده و بیشتر به سیستم‌های میان‌ارتباطی وسیله‌ها و اشیاء موسوم به "اینترنتِ اشیاء" (IoT) معطوف می‌شود. در سیستم اینترنت اشیاء بسیاری از لوازم و وسایل به جای ارتباط با انسان‌ها می‌توانند خودشان با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و طبق برآوردها تا سال ۲۰۲۰ میلادی ۵۰ میلیارد شیء با یکدیگر ارتباط برقرار و گفت‌وگو خواهند کرد.

با انتقال به شبکه اینترنت 5G و سرعت بسیار بالای پهنای باند، "اینترنت اشیاء" قادر خواهد بود شهرها را به محیط‌های مناسب‌تری تبدیل کرده و امکان استفاده از تکنولوژی‌هایی مانند سنسورهای ترافیک یا هواپیماهای بدون سرنشین مستقل را فراهم سازد.

باید توجه کرد که شهرها نباید به هیچ وجه به صورت سفارشی ساخته شوند تا قادر به استفاده از این پتانسیل باشند. 

در حال حاضر شهر باستانی "ماترا" در جنوب ایتالیا در تلاش است تا به یکی از اولین شهرهای اروپا تبدیل شود که به اینترنت 5G دسترسی دارند. تصور می‌شود 5G بتواند با استفاده از تکنولوژی‌هایی مانند واقعیت مجازی برای نشان دادن میراث فرهنگی و هنری شهری که پایتخت فرهنگی اروپا در سال ۲۰۱۹ میلادی نامگذاری شده است، به این شهر کمک کند تا به یکی از مقاصد گردشگری دیجیتال تبدیل شود.

بنا بر گزارش سی ان ان، یکی از نگرانی‌هایی که درمورد شهرهایی با تکنولوژی‌های بسیار بالا وجود دارد، مسئله به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی و امنیت حریم خصوصی است. اما باید به این نکته توجه کرد که این تکنولوژی‌ها در زمینه خدمات عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد و امنیت اطلاعات شخصی شهروندان به راحتی قابل تامین است.

مسوولان شهری نباید هوشمندسازی شهری را به عنوان راه حلی تکنولوژیکی در نظر بگیرند، بلکه باید آن را وسیله‌ای برای همکاری شهروندان قرار دهند که شهروندان و جوامع مختلف را درگیر کرده و برای همکاری دولت‌ها و کسب‌وکارهای خصوصی شهروندان بسیار حائز اهمیت است.