فیروزآبادی:

شیوع اخبار جعلی در فضای مجازی، زمینه‌ساز بحران اجتماعی و نسلی است

شیوع اخبار جعلی در فضای مجازی، زمینه‌ساز بحران اجتماعی و نسلی است
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸

رئیس مرکز ملی فضای مجازی، گفت: در عصر فضای مجازی با پدیده ای به نام اخبار جعلی و بات ها مواجه‌ایم که در ایجاد بومرنگ بین فضای مجازی و حقیقی ایفای نقش می کنند و در نهایت این پدیده، بحران اجتماعی و نسلی با ایجاد ناامیدی، علاقه های کاذب، یاس و ... ایجاد می‌کند.

به گزارش گرداب، دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور در همایش روابط عمومی ها در استان اصفهان، گفت: در دوره‌ی فضای مجازی، ابزارهای دیجیتالی فضایی را خلق کردند که به مراتب از فضای واقعی در عصر الکترونیکی و دیجیتالی بزرگتر بوده و از مهمترین خصوصیات آن اجتماعی شدن است و در این فضای برآمده از ابزارهای دیجیتال در دنیا هر محتوایی که در فضای مجازی تولید می شود پوشش جهانی و مخاطب 3.5 میلیارد نفری خواهد داشت.

وی با اشاره به گذر از دوره های الکترونیکی و دیجیتالی و ورود به دوره فضای مجازی، افزود: با توجه به ویژگی اجتماعی شدن تمامی حوزه های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در دوره فضای مجازی، روابط عمومی ها نیز نسبت به دهه های پیش به شدت اجتماعی شدند.

دکتر فیروزآبادی با بیان این که در فضای مجازی شاهد ظهور بازیگران و کنشگران جدیدی هستیم، تصریح کرد: پیشتر تولید محتوا وظیفه رسانه های رسمی و نهادهایی همچون روابط عمومی ها بود، اما در عصر جدید روابط عمومی ها با کاربران به عنوان بازیگرانی جدید مواجه هستند که هر کاربر یک خبرنگار است.

وی تاکید کرد: در این فضای یکپارچه جهانی با شفافیت کدر روبروییم که برای تبدیل آن به شفافیت بیشتر باید گام های مختلفی برداشت که نیاز به زمان و آمادگی دارد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور با اشاره به این که یکی از راه ها، افزایش سواد رسانه ای و فضای مجازی است، افزود: روابط عمومی ها در افزایش سواد رسانه ای و فضای مجازی نقش برجسته داشته و اگر نتوانند بدرستی ایفای نقش کرده و پاسخگوی جامعه ذی نفعان و ذی ربطان به صورت 24*7 باشند، رابطه فضای حقیقی با مجازی رابطه ای کدر و ناپایدار شده و جامعه با مشکل مواجه خواهد شد.

وی اظهار داشت: در عصر فضای مجازی با پدیده ای به نام اخبار جعلی و بات ها مواجهیم که اخبار جعلی به صورت ماشینی و انسانی تولید شده و بات ها بازیگران ماشینی هستند که در ایجاد بومرنگ بین فضای مجازی و حقیقی ایفای نقش می کنند و در نهایت این پدیده، بحران اجتماعی و نسلی با ایجاد ناامیدی، علاقه های کاذب، یاس و ... ایجاد می کند.

دکتر فیروزآبادی با بیان این که روابط عمومی موفق باید درک مناسبی از فضای شبکه ای داشته باشد و با راه اندازی شرکت های رصد در کنار خود، اخبار را راستی آزمایی کرده و مرجع سنجش درستی اخبار در جامعه باشد، گفت: متاسفانه آنچه که امروز مرکز ملی فضای مجازی کشور و دولت با آن مواجه است عدم تناسب تحولات روابط عمومی های کشور در عصر فضای مجازی و کفایت به ابزارهای دیجیتالی است در حالی که روابط عمومی ها باید به سمت جهانی شدن حرکت کرده و در این دوره گذار و پر تلاطم نقش آفرینی کنند.

منبع: سیتنا