بنیانگذار ویکی پدیا:

شبکه‌های اجتماعی را تحریم کنید

شبکه‌های اجتماعی را تحریم کنید
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۸

یکی از بنیانگذاران «ویکی پدیا» (دانشنامه آزاد اینترنتی) خواستار تحریم شبکه‌های اجتماعی اینترنتی در روزهای چهارم و پنجم جولای شد.

به گزارش گرداب، «لری سنگر» که در ۱۵ ژانویه ۲۰۰۱ میلادی به همراه «جیمی ولز»، دانشنامه آزاد اینترنتی «ویکی پدیا» را بنیان گذارد (ولی بعداً از آن جدا شده و این شبکه سایبری را مورد انتقاد قرار داد)، با انتشار مطلبی تحت عنوان «اعلامیه استقلال دیجیتال»، به سانسور در شبکه‌های اجتماعی مانند «فیس بوک»، «تلگرام»، «توییتر»، «اینستاگرام» و… اعتراض کرده و خواستار پیوستن کاربران این شبکه‌ها به اعتراضش شد.

او در این اعلامیه، خواستار آزادی در انتشار اطلاعات بر روی شبکه‌های اجتماعی و حذف کنترل و سانسور بر محتوای آنها شد. این اعلامیه از شبکه‌های اجتماعی می‌خواهد تا به آزادی بیان، حریم خصوصی و امنیت کاربران احترام بگذارند.

«سنگر»، همچنین از کاربران خواسته است تا در روزهای چهارم و پنجم ژوئیه به جز آگاهی‌رسانی در مورد تحریم شبکه‌های اجتماعی، مطلب دیگری بر روی این سایت‌ها پست نکنند.

لازم به ذکر است که مدتی است که شبکه‌های به اصطلاح اجتماعی در فضای مجازی، به طور رسمی و علنی سانسور شدیدی بر مطالب کاربران خود اعمال می‌کنند. چنانچه چندی پیش، شبکه‌های اجتماعی «فیس بوک»، «توییتر» و «اینستاگرام» رسماً اعلام کردند که صدها حساب کاربری و صفحه و گروه که علیه رئیس‌جمهوری آمریکا و اسرائیل و عربستان سعودی خبر و گزارش انتشار می‌دادند را مسدود کرده‌اند!

بنا به گفته مسئولان این شبکه‌های اجتماعی، مطالبی که منجر به حذف و سانسور اکانت‌ها و صفحات یاد شده توسط «فیس بوک» و «توییتر» و «اینستاگرام» شده، عبارتند از:

تاکید بر مطالبی پیرامون حرکت‌های جدایی‌طلبانه در آمریکا، شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی آمریکایی، اسلام، موقعیت عربستان سعودی در خاورمیانه، وضعیت اسرائیل، موضوعات سیاسی بریتانیا و ایالات متحده!

مثلاً یکی از این پست‌ها پیشنهاد کرده بود بهترین پاسخ به قتل جمال خاشقجی، این است که آمریکا حمایت خود از نیروهای ائتلاف عربستان سعودی در یمن را متوقف کند! و از همین روی پست یاد شده از سوی شبکه مربوطه سانسور و حذف شد!

منبع: مشرق