وابستگی به فناوری چه بر سر کودکان و نوجوانان می‌آورد؟

وابستگی به فناوری چه بر سر کودکان و نوجوانان می‌آورد؟
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۹

گذراندن وقت در اینترنت چیز بدی نیست، اما گذراندن وقت زیاد در اینترنت می‌تواند پیوند بین والدین و کودک را ضعیف کرده و همچنین کودک را از دیگر مهارت‌های اجتماعی منع کند.

به گزارش گرداب، تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها، رایانه‌های شخصی، بازی‌های ویدیویی و موارد دیگر ... زندگی ما توسط فناوری احاطه‌شده است و کودکان ما نیز از آن در خانه ، مدرسه ، همه‌جا استفاده می‌کنند. فرزندان ما چیزهای زیادی را یاد می‌گیرند که ما در حال حاضر حتی رویای آن را هم نداریم. ما می‌دانیم که این تأثیر مثبت مهم فناوری است.

اما برخی از تأثیرات منفی ناشی از استفاده بیش‌ازحد از فناوری نیز وجود دارد که عواقب جدی در زندگی فرزندان ما دارد. برای به دست آوردن بهترین استفاده از دستگاه‌های دیجیتال، والدین باید نکات منفی آن را در نظر بگیرند و از آن‌ها جلوگیری کنند. 

برخی از تأثیرات منفی فناوری را که باید به آن توجه کنید:

روابط و مسائل مهارت‌های اجتماعی

کودکانی که بیشتر از دستگاه‌های تلفن همراه استفاده می‌کنند می‌توانند به این مسئله اعتیاد پیدا کنند و وقت کافی را با خانواده و  یا دوستانشان نگذرانند. 

نسل جدید در حال رشد، در حال انجام بازی‌های آنلاین، دسترسی به وب‌سایت‌ها (گاهی اوقات وب‌سایت‌های مضر) ، چت آنلاین  و غیره است. این بدان معنا نیست که گذراندن وقت در اینترنت چیز بدی است، اما گذراندن وقت زیاد در اینترنت می‌تواند پیوند بین والدین و کودک را ضعیف کرده و همچنین کودک را از دیگر مهارت‌های اجتماعی منع کند.

مشکلات سلامتی

استفاده بیش‌ازحد از دستگاه‌های تلفن همراه می‌تواند برای سلامتی کودکان مضر باشد. کودکان هرچه بیشتر از دستگاه‌های تلفن همراه استفاده کنند، فعالیت‌های بدنی کمتری نیز انجام می‌دهند. ازآنجاکه کودکان وقت بیشتری را  با گوشی یا تبلت می‌گذرانند، زمان کمتری را بیرون از خانه به بازی، دویدن و سوزاندن کالری می‌گذرانند. باگذشت زمان، این عادت‌ها می‌توانند منجر به افزایش وزن قابل‌توجهی شوند.

به فرزندان خود بیاموزید که وقت برای همه‌چیز وجود دارد، حتی برای انجام بازی‌های آنلاین. اما تعادل آن نیز مهم است، در غیر این صورت بسیاری از مشکلات به وجود می‌آیند. 

مرور آنلاین می‌تواند خطرناک باشد

هنگام مرور آنلاین، ما اغلب با موارد مضر مانند فیشینگ، ویروس و سایر خطرات مبدل به تبلیغات روبرو می‌شویم. بیشتر بزرگسالان این را می‌دانند و می‌توانند به‌راحتی از آن‌ها اجتناب کنند، اما در مورد فرزندان ما چه می‌توان گفت؟ 

کودکان می‌توانند آنلاین شوند و هر چیزی را جستجو کنند. اما با نظارت صحیح ، از ملاقات با افراد خطرناک  پرهیز کنند و به وب‌سایت‌های خطرات دسترسی نخواهند داشت. به خاطر داشته باشید که همیشه می‌توانید فرزندان خود را راهنمایی کنید تا از این خطرات جلوگیری کنند.

یکی از راه‌های کمک به کودکان برای ایمن بودن آنلاین استفاده از کنترل والدین و ابزار فیلتر کردن اینترنت برای انتخاب محتوایی است که قادر به دسترسی به آن هستند یا حتی مسدود کردن مرورگرها.

استفاده بیش‌ازحد از دستگاه تلفن همراه باعث کاهش کیفیت خواب می‌شود

تحقیقات  قابل استنادی وجود دارد که بین استفاده بیش‌ازحد از دستگاه‌های تلفن همراه و کاهش کیفیت خواب ارتباطی را نشان می‌دهد.

کمبود خواب می‌تواند عواقب جدی بر مغز ما داشته باشد. در طول خواب ، مغز برخی از کارهای "خانه‌داری" را انجام می‌دهد ، چیزهایی را که مهم نیستند پاک می‌کند و شبکه‌های عصبی را بازیابی می‌کند تا دوباره برای یک روز کاملاً جدید بیدار شود. اما کم خوابیدن به این معنی است که ما مغز خود را از نیازهای اساسی محروم می‌کنیم و در طول روز برای فعالیت‌های خود تلاش خواهیم کرد.

منبع: ایتنا