Gerdab.IR | گرداب

اجازه اپل به روسیه برای تبلیغات

تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۰

اپل به روسیه اجازه می‌دهد تا برنامه‌های موردنظر خود را برای شهروندانش در آیفون تبلیغ کند.

اجازه اپل به روسیه برای تبلیغات

به گزارش گرداب، از ابتدای آوریل ۲۰۲۱، کاربران جدید آیفون در روسیه با صفحه‌ای روبرو خواهند شد که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا با رعایت کردن قوانین روسیه (از طریق Engadget) برنامه‌هایی را که به طور رسمی توسط دولت انتخاب شده‌اند، نصب کنند.

این قانون در سال ۲۰۱۹ تصویب شد و طبق سایت خبری روسی Vedomosti، در تلفن‌های هوشمند، تبلت ها، لپ‌تاپ‌ها، رایانه‌ها و تلویزیون‌های هوشمندِ فروخته شده در روسیه، باید برنامه‌های خاص ساخته شده توسط شرکت‌های روسی نصب شوند (قرار بود این قانون در ژوئیه ۲۰۲۰ اجرا شود).

ودوموستی (Vedomosti) هم‌چنین می‌گوید که بدون اجازه‌ی کاربران، این برنامه‌ها نصب نخواهند شد. شرکت اپل اعلام کرد که هنگام فعال‌سازی تلفن با قرار دادن گزینه نصب برنامه، این قانون را رعایت خواهد کرد.

دقیقا مشخص نیست که چه برنامه‌هایی به کاربران پیشنهاد داده خواهد شد، اما ودوموستی به یک برنامه خدمات دولتی و برخی برنامه‌های شرکت‌های روسی از جمله Yandex، Mail.ru و Kaspersky Lab اشاره کرده است.

یک مقام روسی به ودوموستی گفت: «وزارتخانه نمی‌خواهد که برنامه‌های محبوب و معروف در لیست پیش‌نصب قرار بگیرند. اگر گزینه‌های مشابه دیگری در بازار ارائه شود، برای کاربران جالب باشد و به سرعت محبوبیت پیدا کند، در این لیست قرار می‌گیرد و برای پیش‌نصب ارائه خواهد شد.»

شرکت اپل همواره بر روند نصب برنامه‌ها روی آیفون سخت‌گیر بوده است، اما حالا به نظر می‌رسد که این روند تغییر کرده باشد. اپل قبلاً برای رعایت برخی قوانین، تغییراتی ایجاد کرد؛ نقشه‌ها و واچ فیس‌های بلاک شده در روسیه را تغییر داد و حال نیز داده‌های iCloud را در سرور‌های دولتی چینی ذخیره می‌کند.

شرکت اپل قصد داشت که امکان تغییر برخی از برنامه‌های پیش فرض در iOS۱۴ را به تدریج برای کاربران خود فراهم کند و حالا نیز به دولت روسیه کنترل محدودی روی روند نصب می‌دهد.

از آن‌جایی که این شرکت با چالش‌های حقوقی اتحادیه اروپا و ایالات متحده درمورد ضد انحصارطلبی و ایجاد شرایط برابر برای رقبای خود روبرو است، برای به فروش رساندن تلفن‌های خود به شهروندان مناطق مختلف شاید از این پس مجبور باشد تا به دولت‌ها قدرت کنترل و اعمال نفوذ بیش‌تری اعطا کند.

منبع: همشهری