Gerdab.IR | گرداب

همکاری گوگل با سازمان نظارت بر رقابت انگلیس پیرامون تبلیغات هدف‌دار

همکاری گوگل با سازمان نظارت بر رقابت انگلیس پیرامون تبلیغات هدف‌دار
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰

سازمان نظارت بر رقابت انگلیس (CMA) با گوگل برای راه‌اندازی مجدد و تغییر نحوه‌ی انجام تبلیغات هدف‌دار آنلاین همکاری خواهد کرد.

به گزارش گرداب، گوگل قرار است به جای استفاده از کوکی‌های شخص ثالث برای ردیابی و هدف قرار دادن کاربران با تبلیغات خود، از مجموعه فناوری جدیدی به نام Privacy Sandbox استفاده کند. گوگل در بیانیه‌ی خود اعلام کرد که این اولین باری است که نهادهای نظارتی و سازمان‌های فناوری با کمک یک‌دیگر روی فناوری‌های جدید این‌چنینی کار می‌کنند. علاوه بر سازمان CMA، سازمان نظارت بر داده‌ی انگلیس (ICO) نیز همکاری می‌کند.

مدیر ارشد CMA، Andrea Coscelli، در بیانیه‌ای گفت: «CMA نقش اصلی را در همکاری با قدرتمندترین شرکت‌های فناوری برای تغییر رفتار آن‌ها و محافظت از نحوه‌ی رقابتی که به نفع مصرف‌کنندگان است، ایفا می‌کند.» در ژانویه 2021، CMA اعلام کرد که به طور رسمی در حال بررسی پیشنهادهای گوگل درباره‌ی استفاده از هوش مصنوعی برای جمع‌آوری داده‌های کاربران و دسته‌بندی آن‌ها در گروه‌های مختلف و ناشناس، برای نشان دادن تبلیغات هدف‌دار است. اقدام جدید گوگل برای افزایش امنیت حریم خصوصی در ردیابی کوکی‌ها در نظر گرفته شده است و این شرکت قصد دارد تا سال 2022 به تدریج آن را از مرورگر کروم حذف کند.

با این حال، نگرانی‌هایی درباره‌ی Privacy Sandbox مطرح شده است و برخی می‌گویند که می‌تواند به ایجاد رقابت سالم آسیب بزند و قدرت بیش‌تری را در اختیار این شرکت قرار دهد. هم‌چنین نگرانی‌هایی درباره‌ی سازگاری این پیشنهاد با مقررات سختگیرانه‌ی حفاظت از داده‌های GDPR اروپا مطرح شده است. در همین حال، این برنامه‌ در ایالات متحده با مخالفت زیادی روبرو شده است.

گوگل درمورد چگونگی توسعه و اجرای تغییرات، یک سری تعهداتی به سازمان نظارتی انگلیس داده است. این شرکت می‌گوید که شفاف عمل خواهد کرد و برای خود یک مزیت ناعادلانه در نظر نمی‌گیرد تا تبعیضی به‌وجود نیاید. این شرکت هم‌چنین تعهد داده است تا داده‌های جمع‌آوری شده از تاریخچه‌ی جست‌وجوی کاربران در مرورگر کروم یا Google Analytics را با محصولات تبلیغاتی خود ترکیب نکند.

CMA می‌گوید که این تعهدات تا حدودی از نگرانی‌های آن‌ها کم می‌کند اما یک مشاوره‌ی عمومی برای تصمیم‌گیری در رابطه با این که آیا این برنامه را بپذیرند یا خیر، تشکیل خواهند داد. اگر پذیرفته شود، تعهدات از نظر قانونی لازم‌الاجرا می‌شوند.