Gerdab.IR | گرداب

موتور جستجوی Brave رقیبی جدی برای گوگل

موتور جستجوی Brave رقیبی جدی برای گوگل
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۰

سازندگان مرورگر Brave، روز سه‌شنبه ۲۲ ژوئن، نسخه‌ی بتای موتور جستجوی جدیدی را (از طریق TechCrunch) منتشر کردند.

به گزارش گرداب، موتور جستجوی Brave همانند مرورگر این شرکت، جایگزینی خوب برای گوگل است که باعث حفاظت از حریم خصوصی می‌شود و داده‌های افراد را مانند گوگل برای نشان دادن تبلیغات هدف‌دار جمع‌آوری نمی‌کند.

هم‌چنین این موتور جستجو به گوگل وابسته نیست یعنی نحوه‌ی عملکرد Brave Search برای نشان دادن وب‌سایتی خاص، شبیه به عملکرد گوگل نیست.


استفاده از شاخصی کاملا متفاوت جالب به نظر می‌رسد. گوگل مسلما نفوذ و قدرت زیادی در این زمینه دارد و حتی موتور جستجو‌های محبوب و ایمن دیگری نیز مانند DuckDuckGo، به ترکیبی از نتایج شاخص‌های موتور جستجو‌های بزرگ‌تر مانند Microsoft Bing و بت‌های اینترنتی خود (web crawler) وابسته هستند.

شرکت Brave ادعا می‌کند که موتور جستجوی آن به طور پیش‌فرض نتایج خود را نشان خواهد داد، اما برای انواع خاصی از جستجو‌ها که Brave برای آن‌ها نتیجه‌ی خاصی ندارد که نشان بدهد، نتایج موجود در دیگر موتور جستجو‌ها را نمایش خواهد داد.

برای فهمیدن این که تا چه میزان نتایجی که Brave نشان می‌دهد مستقل و بر حسب مواردی است که خودتان جستجو کرده‌اید، این شرکت معیار استقلال جستجو را اضافه کرده است که میتوانید در هر زمان از طریق منوی بالا و گوشه سمت راست در این موتور جستجو ببینید.

بعد از کمی جستجو، Brave می‌تواند درصد استقلال نتایج شخصی شما را محاسبه کند و علاوه بر آن، درصد استقلال نتایج جهانی مربوط به همه‌ی کاربران Brave را نشان دهد. اطلاعات حاصل از این معیار شاید چندان مفید نباشند، اما این شرکت قول داده است تا روز به روز، مستقل‌تر شود.

علاوه بر این که Brave در مورد نحوه‌ی نشان دادن نتایج جستجو توضیح کافی می‌دهد، همچنین می‌گوید که کاربران را ردیابی نمی‌کند و ادعا کرده است که از روش‌ها یا الگوریتم‌های مخفی برای نشان دادن نتایج از قبل تعیین و فیلتر شده استفاده نمی‌کند.

Brave در واقع در حال کار روی مدلی پیشنهادی برای رتبه‌بندی به نام Goggles است و امیدوار است که به عنوان جایگزینی برای الگوریتم گوگل باشد. این مدل به کاربران اجازه می‌دهد تا مجموعه‌ای از قوانین و فیلتر‌ها را برای فضایی که موتور جستجو از آن نتایج را پیدا می‌کند، ایجاد کنند. به جای یک الگوریتم رتبه‌بندی واحد، کاربران میتوانند از هر چند الگوریتم که نیاز دارند استفاده کنند تا یک الگوریتم نتواند نتایج از پیش تعیین شده را به آن‌ها نشان دهد.

Brave قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۱، موتور جستجوی خود را به موتور پیش‌فرض در مروگر خود تبدیل کند. نسخه‌ی پشتیبانی‌شده‌ی آن توسط آگهی‌ها به صورت رایگان در دسترس همگان خواهد بود و در نهایت نسخه‌ی پریمیوم بدون آگهی نیز پس از آن ایجاد خواهد شد.

نسخه‌ی بتای Brave هم‌اکنون برای رایانه، اندروید و iOS و هم‌چنین در search.brave.com در دسترس است.