Gerdab.IR | گرداب

گشت زنی ربات پلیس بین بی خانمان‌ها

گشت زنی ربات پلیس بین بی خانمان‌ها
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۰

اداره‌ی پلیس هونولولو از ربات Spot برای گشت‌زنی در بین افراد بی‌خانمان استفاده می‌کند.

به گزارش گرداب، علی‌رغم مخالفت‌های مردم با استفاده‌ی پلیس از ربات Spot که متعلق به شرکت Boston Dynamics است، آژانس‌های قانونی هم‌چنان به دنبال یافتن راه‌هایی برای آزمایش این ربات چهارپا هستند.
اداره پلیس هونولولو یکی از چهار اداره‌ای است که ربات Spot را خریداری کرده‌ است. سه اداره‌ی دیگر عبارتند از پلیس ایالتی ماساچوست، اداره پلیس شهر نیویورک (که اخیراً ربات‌ها را برگشت داده است) و پلیس ملی هلند که یکی از ربات‌ها را در ماه آوریل ۲۰۲۱ خریداری کرده است.

اداره‌ی پلیس هونولولو (HPD)، این ربات را به قیمت بسیار بالایی خریداری کرد که باعث خشم ساکنان شد، زیرا مردم معتقدند که این مقدار پول باید صرف موارد بهتری می‌شد.

طی جلسه‌ی شورای شهر در ماه ژانویه ۲۰۲۱، مقامات HPD سعی کردند تا تصمیم خود را توجیه کنند. آن‌ها ادعا کردند که Spot باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های این اداره خواهد شد، زیرا نیاز به نیروی انسانی و تجهیزات بیش‌تر را کاهش می‌دهد و این ربات می‌تواند در دوران شیوع بیماری، به برنامه‌ی یافتن سرپناه برای افراد بی‌خانمان کمک کند.

ستوان مایک لمبرت (Mike Lambert) در ادامه گفت: «از آن‌جایی که این ربات می‌تواند روی سطوح ناهموار حرکت کند و دوربین‌های حرارتی‌ای دارد که می‌توانند دمای بدن را از فاصله‌ی دو و نیم متری تشخیص دهد، خطر قرار گرفتن افسران در معرض کووید-۱۹ را کاهش می‌دهد.» او گفت: «هزینه‌ی احتمالی ابتلای ماموران و خانواده‌ی آن‌ها به بیماری، حدود ۱۵۰ هزار دلار است. این به آن معنی نیست که من روی شخصی قیمت‌گذاری می‌کنم. من حاضر نیستم برای کسی، حتی یک فرد بی‌خانمان، مددکار اجتماعی یا افسر قیمتی بگذارم.»

Boston Dynamics در ایمیلی به Motherboard گفت که با استفاده‌ی ربات‌ها توسط HPD موافق است. سخنگوی این شرکت گفت: «استفاده از Spot به معنی جایگزین کردن آن با یک افسر پلیس یا مددکار اجتماعی نیست. هدف آن، کمک به ارائه‌دهندگان خدمات عمومی و اداره‌ی پلیس با کاهش خطرات احتمالی و افزایش ایمنی برای همه‌ی افراد است. Spot تحت کنترل یک اپراتور انسانی است و هدف آن، قرار ندادن افراد در محیط‌های خطرناک در هونولولو است.»

یکی از توجیهات اصلی لمبرت و سایر مقامات HPD برای خرید این ربات این بود که می‌توان از آن برای انجام کار‌های نامحدودی بعد از دوران بیماری استفاده کرد. لمبرت در جلسه، استفاده از ربات برای تنش-زدایی و ارتباط برقرار کردن با اردوگاه‌ها از راه دور را پیشنهاد کرد، اما توضیحی در مورد این که چگونه انجام خواهند شد، ارائه نداد. لمبرت گفت که از این ربات می‌توان برای مقاصد زیادی از جمله اعمال فاصله‌ی اجتماعی در خیابان‌‌های شهر و انجام عملیات جست‌وجو و نجات استفاده کرد. تنها سوالی که شورای شهر از HPD پرسیدند این بود که آیا می‌توان از این ربات برای رفع مشکلات مربوط به آتش‌بازی در شهر هونولولو استفاده کرد؟

لمبرت گفت: «می‌توان ربات را به محله‌ای فرستاد تا تصویری از اتفاقاتی که در آن‌جا رخ می‌دهد داشته باشید یا افرادی را که در حال روشن کردن آتش هستند، ببینید و شناسایی کنید.» نگرانی‌ها درباره‌ی استفاده از این ربات برای نظارت روی افراد جامعه باعث شد تا اداره‌ی پلیس شهر نیویورک، استفاده از ربات Spot را متوقف کند. پلیس هونولولو در این مورد اظهارنظری نکرد. Motherboard درخواستی عمومی درباره‌ی نحوه‌ی استفاده از ربات و مستندات آن از ماه ژانویه توسط HPD ثبت کرده است.