Gerdab.IR | گرداب

نظرات آنلاین جعلی موثر در میزان خرید از برند‌ خاص

نظرات آنلاین جعلی موثر در میزان خرید از برند‌ خاص
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۰

۱۵۲ میلیارد دلار از خرید‌های جهانی با نظرات آنلاین جعلی مرتبط هستند.

به گزارش گرداب، بر اساس اطلاعات به دست آمده از یکی از سایت¬های عمده¬ی تجارت الکترونیکی، نظرات و بررسی¬های آنلاین جعلی ثبت شده، در حدود ۱۵۲ میلیارد دلار از خرید‌ها نقش داشته¬اند. شرکت امنیتی CHEQ با همکاری دانشگاه بالتیمور، گزارشی با موضوع نظرات و بررسی¬های آنلاین ۲۰۲۱ تهیه کردند که این گزارش بخشی از اولین تحلیل اقتصادی عمیق در زمینه¬ی آسیب¬های اینترنتی است.

موضوع این گزارش، میانگین نرخ نظرات جعلی که ۴% از کل نظرات موجود در پلتفرم¬هایی از جمله آمازون، Yelp، TrustPilot و Tripadvisor، که ارزش بازار تجارت الکترونیکی آن‌ها در سال ۲۰۲۰ مجموعاً حدود ۴.۳ تریلیون دلار بوده است را تشکیل می¬دهد. حدود ۲۸ میلیارد دلار در ایالات متحده، ۶.۴ میلیارد دلار در ژاپن، ۵ میلیارد دلار در انگلستان، ۲.۳ میلیارد دلار در کانادا و ۹۰۰ میلیون دلار در استرالیا، به دلیل بررسی¬های جعلی هزینه شده است.

در ایالات متحده، بخش مربوط به مسافرت و مد (هر دو حدود چهار میلیارد دلار) از نظر اقتصادی بیش‌ترین سهم را شامل می¬شوند و بعد از آن بخش الکترونیک (سه میلیارد دلار)، مبلمان و لوازم خانگی (دو میلیارد دلار) و بخش سرگرمی (یک میلیارد دلار) قرار دارند. در این گزارش مشخص شد که میزان تجارت زیرزمینی در بررسی¬های پنج ستاره، چیزی بین ۲۵ سنت تا ۱۰۰ دلار است. شاید افراد تشویق شوند تا محصولی را صرفاً برای بازبینی بخرند و بعد پول‌شان را پس گرفته و مجاز به نگهداری محصول شوند که گاهی اوقات به آن‌ها کارمزد هم تعلق می¬گیرد.

محققان اخیراً این نوع کلاهبرداری را در پایگاه¬های داده که شامل اطلاعات شخصی ۲۰۰ هزار نفر از این نوع نظردهنده¬¬ها بود، کشف کرده¬اند. با این حال، ربات¬های تقلبی¬ای که توسط کمپین¬های اجتماعی به کار گرفته می¬شوند تا تبلیغاتی را انجام دهند هم کار مشابهی انجام می¬دهند. به طور کلی، این کار می¬تواند باعث شود تا اعتماد مشتریان به بررسی¬های آنلاین و تجارت الکترونیکی کم شود. در نتیجه مشاغلی که رقیبان آن‌ها نظرات جعلی منفی درباره¬ی محصولات‌شان به صورت آنلاین ثبت کرده¬¬اند، ضرر می¬بینند.

یکی از نویسندگان گزارش از دانشگاه بالتیمور، Roberto Cavazos، گفت: «با توجه به اندازه¬ی بازار، سهولت در ورود به آن و منافع اقتصادی زیادی که دارد، مجرمان انگیزه¬ی زیادی برای نوشتن نظرات جعلی دارند. این بازار پیچیده، به شدت روی خرید‌های ما تاثیر منفی گذاشته و ضرر‌های اقتصادی قابل توجهی وارد کرده است. درآمد مشاغل را کم کرده و اعتماد مردم به خرید آنلاین را به شدت کاهش داده است.»