Gerdab.IR | گرداب

۱۵ سال زندان برای بزرگترین کلاهبردار رمزارز

۱۵ سال زندان برای بزرگترین کلاهبردار رمزارز
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰

در حالی که کلاهبرداری در رمزارز به شدت رایج شده است، یک شهروند سوئدی به نام راجر نیلز-جوناس کارلسون که هزاران نفر را فریب داده و ده ها میلیون دلار در یک دوره ی ده ساله دزدیده به ۱۵ سال زندان محکوم شد.

به گزارش گرداب، راجر نیلز-جوناس کارلسون (Roger Nils-Jonas Karlsson) در ۴ مارس ۲۰۲۱، به جرم کلاهبرداری در اوراق بهادار و پولشویی اعتراف کرد. طبق گفته ی وزارت دادگستری، کارلسون از سال ۲۰۱۱ برنامه ی سرمایه گذاری تقلبی خود را شروع کرد تا این که در سال ۲۰۱۹ در تایلند دستگیر شد. او قربانی های خود را از بین افرادی که ثبات مالی نداشتند مانند سالمندان، انتخاب و آن‌ها را ترغیب می کرد تا با استفاده از رمزارز در کسب و کار‌های تجاری، سهام خریداری کنند.

بر اساس اطلاعات ثبت شده در اسناد دادگاه، او وعده ی سود‌های کلانی به قیمت طلا به قربانیان می داد، اما در حقیقت، پولی که قربانیان پرداخت می کردند در هیچ جایی سرمایه گذاری نمی شد. در عوض به حساب بانکی شخصی کارلسون منتقل می شد و او با آن، خانه های گران قیمت و اقامتگاه های تفریحی برای خود در تایلند می خرید.

دلیل این که توانسته بود تا به مدت ده سال به کلاهبرداری خود ادامه دهد این بود که نام تجاری خود را تغییر می داد و اسناد تقلبی مربوط به حساب های خود را برای متقاعد کردن قربانیان خود ارائه می داد تا نشان دهد که پول آن‌ها در جایی امن سرمایه گذاری شده است.

سپس کارلسون بهانه های مختلفی را برای تاخیر پرداخت سود به آن‌ها اعلام کرده و حتی به دروغ ادعا می-کرد که با کمیسیون بورس و اوراق بهادار همکاری می کند. در حین صدور حکم، قاضی منطقه ای آمریکا چارلز آر. برایر (Charles R. Breyer) دستور داد تا اقامتگاه های تفریحی و حساب های او در تایلند ضبط شوند. کارلسون نیز ملزم به پرداخت ۱۶,۲۶۳,۸۲۰ دلار به قربانیان شد.

سرپرست دادستان ایالات متحده از ناحیه ی شمالی کالیفرنیا، استفانی هیندز در این رابطه چنین می‌گوید: «در تحقیقات مربوط به کلاهبرداری راجر کارلسون مشخص شد که طرح کلاهبرداری او تا بیش از یک دهه طول کشیده است و طی آن، هزاران نفر به خصوص افراد مسن و آسیب پذیر از نظر مالی قربانی کلاهبرداری-های او شده اند تا کارلسون بتواند زندگی ای مرفه در مکان های لوکس و پر از سفر‌های خارجی برای خود فراهم کند. صدور حکم حبس ۱۸۰ ماهه از سمت دادگاه نشان می دهد که پرونده ی کلاهبرداری کارلسون در نوع خود بی سابقه است و مطمئناً او وقت کافی برای فکر کردن در مورد کار‌های خود و آسیب هایی که به قربانیانش وارد کرده، خواهد داشت.»