Gerdab.IR | گرداب

پرونده: بررسی برترین صرافی‌های ارز‌های دیجیتال در جهان (+ عکس)

پرونده: بررسی برترین صرافی‌های ارز‌های دیجیتال در جهان (+ عکس)
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۰

صرافی‌های ارز‌های دیجیتال جزو مراکزی هستند که در کشور‌های مختلف به صورت داخلی یا بین‌المللی فعالیت می‌کنند. در ایران نیز صرافی‌هایی برای خرید و فروش این ارز‌ها وجود دارند. اما در هر صورت افرادی که قصد سرمایه‌گذاری یا معامله ارز‌های دیجیتال را دارند، باید صرافی‌های معتبر جهان را بشناسند.

به گزارش گرداب، در این مقاله قصد داریم صرافی‌هایی که در سال‌های اخیر به عنوان برترین‌ها شناخته شده‌اند را معرفی کنیم و مزایا و معایب آن‌ها را مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

صرافی ارز دیجیتال Binance

پرونده: بررسی برترین صرافی‌های ارز‌های دیجیتال در جهان (+ عکس)

صرافی بایننس به عنوان اولین و بهترین صرافی در جهان از جوانب مختلف شناخته می‌شود. این صرافی در کشور چین و در سال ۲۰۱۷ تأسیس شد. این مجموعه به دلیل برخورداری از ویژگی‌هایی، چون در اختیار داشتن بهترین ابزار‌های معاملاتی، امنیت در سطح فوق‌العاده و نمودار‌های معاملاتی پیشرفته توانسته است رتبه اول را در بین صرافی‌های ارز‌های دیجیتال به خود اختصاص دهد. برخی از ویژگی‌های این صرافی ارز دیجیتال به شرح زیر است:

• BNB token ارز دیجیتالی است که توسط این صرافی طراحی و راه‌اندازی شده است.
• با وجود این که صرافی بایننس فعالیت خود را در چین آغاز کرده است؛ اما امروزه از زبان‌های مختلف دنیا از جمله زبان‌های کره‌ای، چینی، انگلیسی و ژاپنی نیز پشتیبانی می‌کند.
• بسیاری از کاربران این مجموعه شهروندان چینی نیستند. این موضوع باعث شده است تا بایننس به عنوان یک شرکت بین‌المللی در زمینه ارز دیجیتال محسوب شود.


• این صرافی حدود ۶۰۰ جفت ارز دیجیتال را عرضه می‌کند. برخی از این جفت ارز‌ها به صورت فیات/ ارز دیجیتال هستند. اما اکثر آن‌ها را جفت ارز‌های دیجیتال تشکیل می‌دهند.


• این مجموعه برای افرادی که علاقه دارند در ارز‌های دیجیتالی که کم‌تر شناخته شده‌اند، سرمایه‌گذاری کنند، مناسب است. در صرافی‌های معمولی حدود ۲۲ ارز دیجیتال معامله می‌شود. اما در صرافی ارز دیجیتال بایننس امکان خرید و فروش بیش از ۱۵۰ رمزارز وجود دارد.


نقاط قوت
از مهم‌ترین مزیت‌های صرافی ارز دیجیتال بایننس این است که علاوه بر کاربران جدید، برای کاربران حرفه‌ای نیز مناسب است. این مجموعه امکانات معاملاتی بسیاری را در سطوح مختلف برای کاربران خود فراهم کرده است.


• این مجموعه از نمودار‌های پیشرفته‌تری جهت آنالیز و تحلیل نسبت به سایر صرافی‌ها برخوردار است.
• این صرافی نسبت به سایر صرافی‌ها کارمزد پایین‌تری دریافت می‌کند.
• بایننس از طیف گسترده‌ای از رمزارز‌ها پشتیبانی می‌کند. این موضوع یکی از دلایلی است که باعث می‌شود این مجموعه در سطح بین‌المللی فعالیت داشته باشد.
نقاط ضعف

• در حال حاضر در این صرافی امکان خرید و فروش از طریق دلار وجود ندارد. مشتریان باید از طریق کارت‌های اعتباری پرداخت‌های خود را انجام دهند. البته لازم به ذکر است که بایننس از ارز‌های فیات دیگری مانند یورو نیز پشتیبانی می‌کند.
• صرافی ارز دیجیتال بایننس در آمریکا، از جفت ارز‌های کم‌تری نسبت به رقبای بین‌المللی خود پشتیبانی می‌کند. البته تاکنون این موضوع مانع از موفقیت این صرافی نشده است. بایننس در ایالات متحده حدود ۱۰۰ جفت ارز عرضه می‌کند.
• برخی از نقاط جهان توسط این صرافی پوشش داده نشده‌اند. بایننس حتی در ۱۳ ایالت از آمریکا نیز هیچ شعبه‌ای ندارد.

صرافی ارز دیجیتال Bittrex
پرونده: بررسی برترین صرافی‌های ارز‌های دیجیتال در جهان (+ عکس)

این صرافی جزو محبوب‌ترین و معتبرترین مراکز مبادلات ارز دیجیتال به شمار می‌رود که کاربران بسیاری دارد. این مجموعه در سال ۲۰۱۴ توسط متخصصان امنیتی تأسیس شد که همگی آن‌ها به فناوری بلاکچین علاقه داشتند. شاید به همین دلیل است که بیترکس امروزه به عنوان یکی از امن‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال شناخته می‌شود. این صرافی ۲۵۰ ارز دیجیتال را تحت پوشش قرار می‌دهد که تاکنون هیچ‌کدام از آن‌ها سابقه هک شدن نداشته‌اند.


البته لازم به ذکر است که این صرافی برای افرادی که قصد دارند به صورت ناشناس و بدون احراز هویت معامله کنند، انتخاب مناسبی نیست. همچنین سقف معاملات روزانه هر کاربر در این صرافی ارز دیجیتال به طور میانگین کم‌تر از ۳۰۰۰ دلار است.

نقاط قوت

• این صرافی ارز دیجیتال امنیت بالایی دارد.
• کارمزد دریافتی از سوی صرافی بیترکس زیاد نیست و معمولاً تغییری نمی‌کند.
• امکان انجام معامله با سرعت بالا وجود دارد.
• طیف گسترده‌ای از رمزارز‌ها و ارز‌های فیات را پوشش می‌دهد.

نقاط ضعف

• برخی از کاربران اذعان داشته‌اند که این صرافی ارز دیجیتال خدمات پشتیبانی مطلوبی ارائه نمی‌دهد.
• ممکن است کار با پلتفرم بیترکس برای کاربران تازه‌وارد کمی دشوار باشد.

صرافی ارز دیجیتال Coinbase
پرونده: بررسی برترین صرافی‌های ارز‌های دیجیتال در جهان (+ عکس)

می‌توان گفت کوین بیس به عنوان مشهورترین صرافی ارز دیجیتال در آمریکا به شمار می‌رود. این صرافی ارز دیجیتال در ۴۰ ایالت آمریکا و برخی دیگر از کشور‌های جهان فعالیت دارد. یکی از مهم‌ترین دلایلی که بسیاری از کاربران این صرافی را برای انجام معاملات خود انتخاب می‌کنند، این است که معاملات به وسیله ارز‌های تقلبی و پرحاشیه جایی در این صرافی ندارد. این موضوع باعث افزایش هر چه بیشتر اعتبار کوین بیس شده است. محیط کاربری که این صرافی برای کاربران خود طراحی کرده است، بسیار ساده و به دور از پیچیدگی‌های معمول است.

همچنین این صرافی برای کاربران تازه‌کار خود از ایده جدیدی استفاده می‌کند. بدین صورت که کیف پول حمایتی بیمه شده‌ای را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. البته این بیمه شرایط خاصی دارد و زمانی که کاربران خودشان حساب خود را در خطر قرار دهند، نمی‌توانند از بیمه استفاده کنند.

نقاط قوت

• عرضه انواع مختلف آلتکوین‌ها.
• رابط کاربری آن بسیار ساده است و مناسب برای افرادی است که به تازگی سرمایه‌گذاری و فعالیت در بازار ارز‌های دیجیتال را آغاز کرده‌اند.
• امکان تبدیل انواع مختلف پول‌ها به یکدیگر در آن وجود دارد.

نقاط ضعف


• هزینه استفاده از پنل‌های پیشرفته‌ای که در این صرافی طراحی شده، بسیار بالاست.
• کاربران به کلید‌های خصوصی کیف پول‌های حمایتی بیمه شده دسترسی ندارند.
• امکانات برای انجام معامله آلتکوین‌ها در این مجموعه به اندازه سایر صرافی‌ها پیشرفته نیست.

صرافی ارز دیجیتال Huobi
پرونده: بررسی برترین صرافی‌های ارز‌های دیجیتال در جهان (+ عکس)

هوبی نیز یک صرافی ارز دیجیتال است که کار خود را از چین آغاز کرده است. دفاتر این صرافی اکنون در کشور‌های دیگری، چون کره جنوبی، ژاپن و ایالات متحده نیز تأسیس شده‌اند. این صرافی بسیاری از آلتکوین‌ها و استیبل‌کوین‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد.


توکن هوبی (Huobi Token) رمزارزی است که در انحصار این صرافی قرار دارد و معامله می‌شود. صرافی هوبی در تلاش است تا ارز رمزنگاری شده خود را به عنوان یک رمزارز سودمند معرفی کند. به همین دلیل از متدهایی، چون برگزاری مسابقات، تخفیف در خرید از طریق توکن هوبی و سایر ترفند‌های تجاری استفاده می‌کند.


نقاط قوت
• این صرافی ارز دیجیتال بهترین مرکز برای معامله آلتکوین‌ها به شمار می‌رود.
• پنل کاربری و سایت این مجموعه از جوانب مختلف کیفیت بالایی دارد و به همین دلیل توانسته است رضایت سرمایه‌گذاران را جلب کند.

• صرافی هوبی دارای فروم مخصوص به خود است که سرمایه‌گذاران به کمک آن می‌توانند سوالاتشان را مطرح کنند و پاسخ خود را دریافت کنند.
• این صرافی تعداد جفت ارز‌های معاملاتی بسیاری را عرضه می‌کند.
• صرافی هوبی از متد‌های خاصی برای حفاظت از دارایی‌های کاربران خود استفاده می‌کند، به نحوی که تاکنون مورد حملات سایبری و هک قرار نگرفته است.

نقاط ضعف
تنها نقطه ضعف شناخته شده نگرانی‌هایی است که در رابطه با امنیت پلتفرم این صرافی ارز دیجیتال وجود دارد. اقداماتی که برای احراز هویت انجام می‌شود، قابل قبول است. اما در صورتی که کاربری از طریق آی‌پی‌های (IP) ناشناس وارد حساب خود شود، هیچ مانعی برای او وجود نخواهد داشت.


برخی از سایت‌هایی که به بررسی صرافی‌های ارز‌های دیجیتال می‌پردازند، اذعان کرده‌اند که در پلتفرم هوبی نقاط ضعف دیگری نیز وجود دارد، که به صورت مستقیم به آن اشاره نشده است. اما با این وجود با بررسی آمارها، درمی‌یابیم که صرافی هوبی تاکنون توانسته است جایگاه خوبی در رتبه‌بندی‌های جهانی به دست آورد.

صرافی ارز دیجیتال Bitfinex
پرونده: بررسی برترین صرافی‌های ارز‌های دیجیتال در جهان (+ عکس)

پنجمین صرافی ارز دیجیتالی که در رتبه‌بندی‌های جهانی معرفی می‌شود، صرافی بیت فینکس است. این مجموعه به عنوان بزرگ‌ترین صرافی برای انجام معامله بیت کوین به شمار می‌رود. این صرافی برای کاربرانی که به تازگی به دنیای ارز‌های دیجیتال ورود پیدا کرده‌اند، انتخاب مناسبی نیست.

نقاط قوت
• این صرافی ارز دیجیتال تمام آن چه کاربران حرفه‌ای به آن نیاز دارند را فراهم کرده است. استراتژی این مجموعه ارائه تمام ابزار‌های مورد نیاز معامله‌گران حرفه‌ای است.
• بسیاری از شرکت‌ها و موسساتی که در زمینه ارز دیجیتال فعالیت دارند، با صرافی بیت فینکس همکاری می‌کنند.
• بسیاری از تریدر‌های حرفه‌ای بیان کرده‌اند که سال‌هاست با کم‌ترین میزان مشکلات، معاملات روزانه خود را در این صرافی انجام می‌دهند.

نقاط ضعف

• خرید بیت کوین با ارز‌های متداول در این صرافی کمی دشوار است.
• رابط کاربری پلتفرم این صرافی محبوب همه کاربران نیست. بسیاری از افراد به سختی می‌توانند تراکنش‌های مالی (واریز و دریافت) را انجام دهند. افراد تازه‌کار نیز نمی‌توانند به درستی با پنل کار کنند.


• جفت ارز‌های ارائه شده در این صرافی به اندازه مجموعه‌هایی، چون Bittrex گسترده نیست.
• از آنجایی که در این مجموعه تنها تریدر‌های حرفه‌ای حضور دارند، ممکن است با افرادی رقابت کنید که سطح دانش آن‌ها بیشتر از شماست. (البته این موضوع می‌تواند هم به عنوان نقطه ضعف و هم به عنوان نقطه قوت این صرافی ارز دیجیتال شناخته شود. فعالیت در میان تریدر‌های خبره مزیت‌هایی نیز به همراه دارد.)

سایت‌های مختلفی در زمینه رده‌بندی و امتیازدهی به صرافی‌های ارز‌های دیجیتال در دنیا فعالیت می‌کنند. این رتبه‌بندی‌ها با توجه به فاکتور‌های مختلفی انجام می‌شود. در این مقاله نیز پنج صرافی برتر در دنیا معرفی شدند و مورد نقد و بررسی قرار گرفتند.

_______________________________ 

منابع: 

https://www.investopedia.com/best-crypto-exchanges-۵۰۷۱۸۵۵
http://startupradar.asia/top-۱۰-digital-currency-exchanges/
https://www.bitdegree.org/crypto/Bittrex-review
https://www.investopedia.com/best-crypto-exchanges-۵۰۷۱۸۵۵
https://www.cointelligence.com/exchanges_list/huobi/
https://support.bitfinex.com/hc/en-us/articles/۲۱۳۸۹۲۲۰۹-What-is-Bitfinex-
https://cryptocurrencyfacts.com/exchanges/bitfinex/