Gerdab.IR | گرداب

خرید داده‌های مکانی توسط زندان فلوریدا

خرید داده‌های مکانی توسط زندان فلوریدا
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۰

اداره‌ی اصلاحات فلوریدا که زندان‌های دولتی را در این ایالت اداره می‌کند و سومین زندان بزرگ ایالتی است، مجوز خرید ابزاری را دریافت کرده که می‌تواند از طریق داده‌های جمع‌آوری شده توسط اپلیکیشن‌های معمولی، مکان تلفن‌های هوشمند را ردیابی کند.

 به گزارش گرداب، نام این ابزار Locate X است و کاربران می‌توانند یک ناحیه‌ی جغرافیایی را انتخاب کرده و ببینند که چه تلفن‌هایی در آن مکان فعال هستند، سپس می‌توانند موقعیت آن دستگاه‌ها را در زمان‌های مختلف ردیابی کنند.

قبلاً مقامات مرزی، سازمان‌های اجرای قانون فدرال و بخش‌های مختلف ارتش، ابزاری مشابه آن را خریداری کرده بودند. این اولین‌باری است که یک سازمان دولتی مجوز خرید این نوع فناوری را دریافت کرده است.

به طور کلی، زندانیان از داشتن تلفن همراه در داخل زندان منع هستند، اما حامیان اصلاحات زندان می‌گویند که تماس گرفتن از زندان بسیار پرهزینه و‌گران است که گاهی اوقات هزینه‌ی هر دقیقه تماس چندین دلار می‌شود و هیچ اقدامی برای کم کردن این هزینه صورت نگرفته است. در حال حاضر و مخصوصاً به دلیل شیوع بیماری همه‌گیر که زندانیان را تحت تاثیر قرار داده است، تلفن‌های همراه به زندانیان کمک کرده تا شرایط زندگی خود را به افراد خارج از زندان اطلاع دهند.

اداره‌ی اصلاحات فلوریدا علاوه بر خرید Locate X، یک محصول دیگر به نام Locate X Premium نیز خریداری کرده است که این محصول امکان دسترسی به فراداده‌های اضافی را می‌دهد.

طبق گزارش‌های موجود در برخی از پرونده‌های قضایی، وقتی مقامات زندان مشغول انجام فعالیت‌های قانونی مانند ایجاد نظم در زندان هستند می‌توانند به طریقی به حریم شخصی زندانیان نفوذ پیدا کنند، کاری که هرگز با یک فرد آزاد نمی‌توانند انجام بدهند.

مجریان قانون قبلاً از سایر داده‌های مشابه به موقعیت مکانی تلفن همراه که به طور خاص در زندان‌ها استفاده می‌شدند، سوءاستفاده کرده‌اند. در سال ۲۰۱۸، نیویورک تایمز گزارش داد که کلانتر کوری هاچسون از سیستم شرکت فناوری Securus که برای نظارت بر تماس‌های زندانیان استفاده می‌شد، سوءاستفاده کرده و از قاضی و اعضای گشت عالی ایالتی جاسوسی می‌کرده است. Securus داده‌های مربوط به موقعیت مکانی تلفن همراه را از یک شرکت واسطه خریداری می‌کرد.

در سال ۲۰۲۰، خبرگزاری پروتکل برای اولین‌بار گزارش داد که سرویس مخفی، بخش مهاجرت، ادره گمرک و حفاظت از مرز‌ها، مشتریان Locate X هستند. محققان سندی دریافت کردند که خریداری شدن این ابزار توسط بخش‌های ذکر شده را تایید می‌کرد و سپس اعلام کردند که فرماندهی عملیات ویژه و بخشی از گارد ملی هوایی آیووا که حملات هواپیما‌های بدون سرنشین را برعهده دارند نیز، این ابزار را خریداری کرده‌اند.

سناتور ران وایدن در این رابطه گفت: «سال‌هاست که گروهی از افراد، داده‌های جمع‌آوری شده از تلفن‌های میلیون‌ها نفر را به هر کسی که توان پرداخت داشته باشد، از جمله سازمان‌های دولتی، می‌فروشند. کنگره برای ریشه‌کن کردن این‌گونه اتفاقات باید کاری بکند».

منبع: Vice