Gerdab.IR | گرداب

معرفی کتاب «بلاکچین، قانون و حکمرانی» (+ فایل کتاب)

معرفی کتاب «بلاکچین، قانون و حکمرانی» (+ فایل کتاب)
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۰

کتاب «بلاکچین، قانون و حکمرانی»، با ویرایش بندتا کاپیلو (Benedetta Cappiello) و جهراردو کارلو (Gherardo Carullo) توسط انتشارات اسپرینگر در سال ۲۰۲۰ به چاپ رسیده است.

"پایگاه رسانه ای گرداب جهت اطلاع و افزایش دانش و سواد فضای مجازی مخاطبان خود و به ویژه دانشجویان، پژوهشگران و تصمیم گیران، کتاب‌هایی را در این عرصه معرفی می‌‎کند. بدیهی است انتشار این مطالب، لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست."

به گزارش گرداب «بندتا کاپیلو» مدرس حقوق سرمایه گذاری، حل اختلاف و توسعه پایدار در گروه حقوق عمومی و «جهراردو کارلو» استاد ارشد حقوق اداری در دانشگاه میلان ایتالیا است.

از آنجا که امروزه بیش از گذشته فناوری‌های جدید نیازمند رویکردی میان رشته‌ای هستند، این کتاب نحوه عملکرد بلاکچین را از منظر حقوقی بررسی می‌کند. نویسندگان مشارکت کننده در تالیف این کتاب شامل دانشگاهیان برجسته، مقامات دولتی و فعالان بازار هستند.

آنان با بحث و بررسی در این کتاب نشان می‌دهند چگونه فناوری بلاکچین می‌تواند محرک نوآوری باشد و آثار مثبتی در جوامع، سیستم‌های حقوقی و سیستم اقتصادی/مالی ما ایجاد کند. اما تمرکز آن‌ها به طور خاص در ارائه یک تجزیه و تحلیل انتقادی درباره‌ی مزایای بالقوه و قانونی فناوری است. مشارکت‌کنندگان در عین حال فرصت‌های ارائه شده توسط بلاک چین و روش‌های احتمالی تنظیم آن را ارزیابی می‌کنند، که بر این اساس، بحث‌ها عمدتا بر قانون و حکمرانی بلاک چین متمرکز است، و در نتیجه بر تغییر پارادایمی است که این فناوری می‌تواند ایجاد کند.

در میان ویژگی‌های مختلفی که به طور کلی به بلاک چین و DLTs) ‏) نسبت داده می‌شوند، می‌توان به طور قاطع بر این باور بود که بلاکچین یک فناوری معاملاتی است. بخش اول کتاب مربوط به بحث بین‌المللی است. مقاله بندتا کاپپیلو استدلال می‌کند که هیچ سازمان مبتنی بر بلاکچین نمی‌تواند خود را نه از شر مقررات ملی و نه از شر اصول حقوق بین‌الملل خلاص کند و اینکه تعامل قواعد حقوق با قواعد زنجیره، و خارج از زنجیره باید به عنوان یک مساله مهم در نظر گرفته شود.

جراردو کارلو اشاره می‌کند که DLT‌ها می‌توانند در روند‌های پیچیده کاربرد داشته باشند، به این معنی که در چندین اداره باید برای اعمال قدرت عمومی خاص تعامل داشته باشند، و یا در اموری که سطح فرا دولتی رخ می‌دهد، به کار روند.

بخش دوم کتاب ما را به سمت مسائل نظارتی و حکومتی می‌برد. آندریج زویتر و ژیل هازنبرگ توجه خود را به اصول حاکمیت بلا چین معطوف کرده‌اند. آن‌ها از ضرورت دیدن تکنولوژی‌ها به عنوان ابزار‌هایی که بر ساختار‌های حکومتی ما تاثیر می‌گذارند دفاع می‌کنند.

این به معنی درک و حفظ کنترل بر عملکرد آنهاست، در غیر این صورت، ما با قوانینی زندگی خواهیم کرد که از قوانین غیرقابل‌دسترس برای ما تشکیل شده‌اند. میشل فراری به بحث در مورد ایجاد یک بلوک جدید برای زنجیره مفاد دستورالعمل مالیات بر ارزش افزوده ادامه می‌پردازد، هدف ارائه این بحث بررسی قطعیت قانونی در مورد این است که چگونه عملیات بلاکچین به مالیات بر ارزش افزوده خواهد شد. بخش سوم این کتاب به قرارداد‌های هوشمند و حل اختلاف می‌پردازد. پائولو برتولی تاکید می‌کند که نه تنها قانون قابل‌اجرا است، بلکه برای اکوسیستم‌های بلاکچین نیز ضروری است.
چهارمین و آخرین قسمت به موضوع بلاکچین پایدار اختصاص دارد. آنا بورزیکوفسکا سپس بر «ثبت زمین‌های چگونگی فناوری مشاهده زمین و بلاک چین ادغام می‌کند.
علی رغم ماهیت تخصصی این کتاب همه طیف خوانندگان به دلیل ساختاربندی مناسب کتاب می‌تواند به اندازه دانش خود از آن بهره ببرند.

عنوان کتاب: «بلاکچین، قانون و حکمرانی»
عنوان اصلی کتاب: Blockchain, Law and Governance

ویراستاران: بندتا کاپیلو (Benedetta Cappiello) و جراردو کارولو (Gherardo Carullo)
ناشر: اسپرینگر
سال انتشار: ۲۰۲۰
فایل کتاب