Gerdab.IR | گرداب

معرفی کتاب تحول راه‌حل‌های امنیت سایبری با استفاده از بلاکچین (+ فایل کتاب)

معرفی کتاب تحول راه‌حل‌های امنیت سایبری با استفاده از بلاکچین (+ فایل کتاب)
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۰

این کتاب به شرح جزییات پیاده‌سازی بلاکچین در فناوری و شاخه‌هایی مانند علوم پزشکی، ریاضی کاربردی، علوم محیطی، مدیریت تجاری و علوم رایانه‌ای می‌پردازد.

"پایگاه رسانه ای گرداب جهت اطلاع و افزایش دانش و سواد فضای مجازی مخاطبان خود و به ویژه دانشجویان، پژوهشگران و تصمیم گیران، کتاب‌هایی را در این عرصه معرفی می‌‎کند. بدیهی است انتشار این مطالب، لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست."

به گزارش گرداب، در بخش‌های ابتدایی کتاب، نویسندگان مبانی بلاکچین و کاربرد‌های آن را مورد بحث قرار می‌دهند و پس از آن، موضوع امنیت سایبری مبتنی بر بلاکچین مطرح شده و به چالش کشیده می‌شود. در قسمت‌های میانی کتاب از موضوعاتی مانند تایید صحت اسناد با استفاده از بلاکچین و سیستم کنترل دسترسی مبتنی بر بلاکچین صحبت به عمل می‌آید و در بخش‌های انتهایی کتاب، مباحثی راجع به آینده فناوری بلاکچین و موضوعات مرتبط با آن ارائه می‌شود.

علاوه‌بر این‌ها در این کتاب مفهوم دقیق تکنولوژی بلاکچین برای فناوری‌های پیشرفته و نوظهور آینده مورد بررسی قرار گرفته است. تمرکز اصلی این کتاب بر روی اندازه (دامنه، مقیاس و تکرار)، ریسک (امنیت، قابل اعتماد بودن و دقت) و زمان (تأخیر و زمان‌بندی، بکارگیری و اجرای جزییات) فناوری‌های مربوط به بلاکچین است. با این که ممکن است بیت کوین و دیگر رمزارز‌ها از اولین موارد استفاده از فناوری بلاکچین بوده باشند، ولی امروزه برای انجام کار‌های متعددی از تکنولوژی بلاکچین استفاده می‌شود.

در حقیقت، استفاده از بلاکچین تقریبا در هر صنعتی تغییرات اساسی ایجاد کرده است. بلاکچین در ابتدای کار یک فناوری پیچیده‌ای بود که نه تنها از آن به عنوان پایه و اساس همه رمزارز‌ها یاد می‌شد، بلکه راهکار‌های مفیدی در عرصه‌های دیگر فناوری نیز ارائه داده بود.

بلاکچین یک دفترکل دیجیتالی غیرقابل تخریب از معاملات اقتصادی است که می‌تواند نه تنها برای ثبت و ضبط معاملات مالی بلکه تقریبا برای ثبت هر دارایی ارزشمندی استفاده شود. برخی از ویژگی‌های این فناوری عبارتند از: رمزگذاری شده و ایمن، شفافیت با حفظ حریم خصوصی، تغییرناپذیری و تمرکز زدایی.

فناوری بلاکچین نه تنها در حوزه رمزارز‌ها اثرگذار است، بلکه می‌تواند در سایر بخش‌ها نیز تأثیرگذار باشد. از جمله: بلاکچین شرکتی، بلاکچین صنعت گردشگری، بلاکچین شهر‌های هوشمند، بلاکچین تشخیص اخبار جعلی و غیره.

ابتکاراتی که در آن‌ها از این فناوری برای توزیع و ردیابی نقطه آغاز تراکنش‌ها، ارائه و مدیریت حریم خصوصی و ایجاد محیط قابل اعتماد استفاده می‌شود، فقط چند نمونه از کاربرد‌های فناوری بلاکچین هستند که هم‌چنین باعث مشخص شدن خطراتی از جمله مشکلات حریم خصوصی می‌شوند. نظرات مختلفی راجع به کاربرد‌های فناوری بلاکچین وجود دارد. بعضی از افراد به آن علاقه نشان می‌دهند و برخی دیگر فکر می‌کنند که راجع به موارد کاربرد آن مبالغه شده است.

بلاکچین به حوزه‌های انسانی و توسعه نیز وارد شده است که می‌توان به مثال‌هایی مانند مدیریت چرخه عرضه، هویت دیجیتال، قرارداد‌های هوشمند و موارد دیگر اشاره کرد. این کتاب‌ها دیدگاه واضحی راجع به فناوری بلاکچین و کاربرد‌های آن ارائه می‌دهد و از متخصصان مراکز تحقیقاتی، افراد آکادمیک و متخصصان حوزه‌های صنعتی و دولتی دعوت می‌کند تا تجارب خودشان را با بقیه به اشتراک بگذارند.

عنوان کتاب: تحول راه‌حل‌های امنیت سایبری با استفاده از بلاکچین
عنوان اصلی: Transforming Cybersecurity Solutions Using Blockchain
نویسندگان: رشمی آگروال (Rashmi Agrawal) و نها گوپتا (Neha Gupta)
سال انتشار: ۲۰۲۱
ناشر: Springer

فایل کتاب