Gerdab.IR | گرداب

کرونا باعث رواج خرید دیجیتال در خاورمیانه شده است

کرونا باعث رواج خرید دیجیتال در خاورمیانه شده است
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۰

موسسه مک‌کینزی در گزارش خود اعلام کرده است که کووید-19 باعث سرعت گرفتن رواج شیوه‌های پرداختی دیجیتال در خاورمیانه از طریق کیف پول‌های دیجیتال و شیوه‌های خرید از راه دور شده است. شیوه‌های پرداخت دیجیتال در خاورمیانه غالب شده است و نحوه انجام معاملات آینده را شکل خواهد داد.

به گزارش گرداب - بیش از سه چهارم جامعه آماری این تحقیق که توسط این موسسه بین‌المللی صورت گرفته است، تخمین زده‌اند که استفاده آنها از شیوه‌های پرداخت دیجیتال به سبب همه‌گیری کرونا بیش از 10 درصد رشد داشته است. اکثر این افراد این تغییر گرایش را دائمی می‌دانند.

حدود 90 درصد افراد معتقد بودند که حداقل نیمی از کاربران جدید به پرداخت دیجیتال ادامه خواهند داد و در دوران پس از کرونا به پرداخت نقدی برنخواهند گشت. در گزارش این موسسه آمده است:
«حتی پیش از همه‌گیری، پرداخت دیجیتال در حال رشد سریع بود ... این نرخ رشد چشمگیر با همه‌گیری کرونا بسیار بیشتر نیز شده است».

تعداد تراکنش‌های دیجتال مشتریان در امارات متحده عربی در بین سال‌های 2014 تا 2019 شاهد رشد سالانه‌ای بیش از 9 درصد بوده است. در قیاس با این، نرخ رشد سالانه کشورهای اروپایی به‌طور متوسط 4 تا 5 درصد است. کشورهای بزرگ منطقه مانند جمهوری اسلامی ایران و عربستان نیز در این زمینه رشد فزاینده‌ای دارند. در گزارش این موسسه در این‌باره آمده است:

«بازار پرداخت‌های خاورمیانه به تازگی وسعت یافته است و شرکت‌های فناوری و مخابراتی در کنار بانک‌ها را نیز شامل می‌شود ... این تغییر توسط تغییر در قانون‌گذاری امکان‌پذیر شده است».

بیش از نیمی از کسانی که در نظرسنجی شرکت‌ کرده بودند، انتظار داشتند تا پنج سال آینده رشد حتی بیشتری را در پرداخت‌های غیرنقدی شاهد باشند و اجتناب از پرداخت نقدی نه تنها در رشد پرداخت‌های دیجیتال به چشم می‌خورد، بلکه تبدیل به شیوه مورد علاقه مشتریان شده است.

حدود 58 درصد مخاطبان این تحقیق از گرایش خود به پرداخت دیجیتال گفته‌اند؛ در حالی که تنها 10 درصد گفته‌اند که پرداخت نقدی را ترجیح می‌دهند.

حدود 60 درصد شرکت‌کنندگان گفته‌اند که انتظار دارند کیف پول‌های دیجیتال تبدیل به اصلی‌ترین شیوه پرداخت دیجیتال شود.

تحقیق موسسه مک‌کینزی همچنین نشان می‌دهد که نهادهای غیربانکی نیز به دنبال کسب سهمی از این بازار هستند. نظر شرکت‌کنندگان در این تحقیق پیرامون بیشترین تاثیر بر پرداخت‌های آینده، 40 درصد به بانک‌ها یا کیف‌ پول‌های مبتنی بر بانک‌ها به عنوان اثرگذارترین عامل اشاره کردند و حدود 30 درصد کیف‌ پول‌های شبکه‌های مخابراتی و 17 درصد شرکت‌های بزرگ فناوری را انتخاب کردند.

بیش از 10 درصد شرکت‌کنندگان انتظار داشتند که تمام کسب‌وکارهای خرد و متوسط در طی پنج سال آینده به فروش آنلاین رو بیاورند.