Gerdab.IR | گرداب

استفاده از هوش مصنوعی در فرایند درمان بیماران کرونا

استفاده از هوش مصنوعی در فرایند درمان بیماران کرونا
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۰

محققان دانشگاهی درآمریکا ابزار آنلاینی توسعه دادند که می‌تواند به کادر درمان کمک کند که بسیار سریع متوجه شوند که کدام بیمار کووید-۱۹ نیاز به کمک تنفسی از طریق دستگاه ونتیلاتور دارد.

به گزارش گرداب، این ابزار که از طریق تحلیل تصاویر سی تی اسکن حدود ۹۰۰ بیمار کووید-۱۹ که در سال ۲۰۲۰ شناسایی شده بودند، توسعه یافته است و قادر است نیاز بیمار به ونتیلاتور را با دقتی تا ۸۴% پیش‌بینی کند.

آنانت مادابوشی، پروفسور مهندسی پزشکی دانشگاه کیس وسترن رزرو و مسئول مرکز تصویربرداری محساباتی و تشخیص بیماری می‌گوید: «این برای پزشکان بسیار مهم است، زیرا آن‌ها باید برای رسیدگی به یک بیمار برنامه داشته باشند و البته هم بیمار و هم خانواده بیمار باید از این برنامه مطلع باشند. این وسیله همچنین می‌تواند برای بیمارستان‌ها نیز بسیار بااهمیت باشد چرا که به آن‌ها کمک می‌کند نحوه استفاده از ونتیلاتور‌ها را مشخص کنند».

قدم بعدی این گروه تحقیقاتی استفاده از این نتایج برای ساخت ابزار‌های محاسباتی در بیمارستان‌های دانشگاهی و مراکز درمانی عمومی کلیولند است، تا مشخص شود که آیا در محیط واقعی نیز می‌توان از هوش مصنوعی کمک گرفت یا خیر. اگر این اقدام موفقیت‌آمیز باشد، کادر درمان می‌توانند تصویر دیجیتالی اسکن سینه بیمار را در یک نرم‌افزار مبتنی بر فضای ابری بارگزاری کنند. هوش مصنوعی این دانشگاه سپس این تصاویر را تحلیل کرده و پیش‌بینی می‌کند که آیا بیمار به یک ونتیلاتور نیاز دارد یا خیر..