Gerdab.IR | گرداب

ایلان ماسک:

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک ماه آینده از فاز بتا خارج خواهد شد

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک ماه آینده از فاز بتا خارج خواهد شد
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۰

طبق گفته ایلان ماسک، پروژه به‌شدت مورد انتظار استارلینک قرار است در ماه اکتبر (مهر-آبان) امسال از فاز بتا خارج شود.

به گزارش گرداب - استارلینک نام پروژه بسیار مورد انتظار اسپیس ایکس است که قرار است به کمک هزاران ماهواره در مدار‌های پایینی زمین، امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت را در همه‌جای جهان فراهم کند. این پروژه از اکتبر ۲۰۲۰ (آبان ۹۹) وارد فاز بتای عمومی شده بود و تعدادی از کسانی که پیش از این در وب‌سایت استارلینک ثبت نام کرده و ساکن آمریکای شمالی بودند، می‌توانستند با پرداخت ماهیانه ۹۹ دلار حق اشتراک و ۴۹۹ دلار برای آنتن، از اینترنت استارلینک استفاده کنند.

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس، پیش‌تر وعده اتمام فاز بتای استارلینک تا پایان تابستان داده بود؛ اما روز جمعه در توییتر اعلام کرد این پروژه در ماه اکتبر (مهر-آبان) از فاز بتای عمومی خارج می‌شود. این خبر بسیار هیجان‌انگیز است؛ اما باید این نکته را در نظر داشت که ماسک به دادن وعده‌هایی که سروقت محقق نمی‌شوند، مشهور است و این احتمال وجود دارد که تا ماه آینده این پروژه همچنان در فاز بتا باقی بماند.

ماسک به جزئیات بیشتری در این خصوص نپرداخت و تنها در جواب توییتی که پرسیده بود «استارلینک چه وقت از بتا خارج می‌شود»، نوشت: «ماه آینده.»

با اتمام فاز بتای این پروژه، اسپیس ایکس به عرضه گسترده‌تر این ماهواره اینترنتی نزدیک‌تر خواهد شد. به گفته این شرکت، بیش از ۵۰۰ هزار درخواست برای استفاده از استارلینک تا ماه اردیبهشت ثبت شده است.

طبق آزمایش‌های سرعت اینترنت Ookla، متوسط سرعت دانلود استارلینک در آمریکا در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۱ به ۹۷٫۲۳ مگابیت بر ثانیه رسیده بود. این در حالی است که دو اینترنت ماهواره‌ای دیگر در آمریکا، HughesNet و Viasat، در همین بازه زمانی به ترتیب سرعت‌های ۱۹٫۷۳ و ۱۸٫۱۳ مگابیت ارائه داده بودند.

منبع: زومیت