Gerdab.IR | گرداب

جزئیات تازه از هک شدن قدیمی‌ترین وب‌سایت ارز‌های دیجیتال

جزئیات تازه از هک شدن قدیمی‌ترین وب‌سایت ارز‌های دیجیتال
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۰

هک شدن سایت Bitcoin.org در طی یک شبانه‌روز ۱۷ هزار دلار روانه جیب هکر‌ها کرد. این پروژه اوپن سورس پس از این که کلاهبرداران شیوه اغوای «دو برابرکردن پول شما» را در آن اجرا کردند، دوباره به روند عادی برگشته است.

به گزارش گرداب - یکی از منابع اصلی رمزارز‌ها پروژه Bitcoin.org به نظر پس از یک حمله سایبری که دامنه این سایت را در اختیار گرفته بود و برای مقاصد کلاهبرداری از آن استفاده شد، دوباره به فعالیت‌های عادی خود برگشته است.

این وب‌سایت در ساعات نخستین بامداد پنجشنبه یک مهر از دسترس خارج شد و پس از آن یک پیام پاپ-آپ در آن به نمایش درآمد که به بازدیدکنندگان وعده می‌داد که می‌توانند از طریق فرستادن پول‌های خود به یک کیف پول بیتکوین، سرمایه خود را دوبرابر کنند.

مطابق با اسکرین‌شات‌هایی که از این حمله گرفته شده است، در این پیام آمده بود که بنیاد بیتکوین را «به مردم بازخواهیم گرداند». در کنار این پیام پیشنهاد دوبرابر کردن سرمایه قرار داشت که تنها برای ۱۰ هزار مشارکت‌کننده فعال خواهد بود.

این پیام شامل یک کد کیوآر و آدرس کیف پول کلاهبرداران بوده است. گزارش شده که بازدیدکنندگان قادر به بستن پیام پاپ-آپ نبوده‌اند.

به نظر می‌رسد که کلاهبردارن توانسته‌اند میزان بیتکوینی به ارزش حدود ۱۷ هزار دلار را در طی ۱۰ تراکنش به دست آوردند. آن‌ها بلافاصله کیف پول را خالی کرده‌اند. سوابق این تراکنش‌ها در وب‌سایت blockchain.com مستند شده است.

Bitcoin.org وب‌سایتی است که بیشتر به ارائه توصیه‌ها و راهنمایی در حوزه بیتکوین فعالیت می‌کند، در سال ۲۰۰۸ به دست معمارناشناس بیتکوین «ساتوشی ناکاموتو» و «مارتی مالمی» بنا شد، اما اکنون توسط فردی با نام مستعار «کبرا» اداره می‌شود.

فرایند بازگردانی این وب‌سایت پروژه اوپن سورس، گویا زودتر از برنامه زمانی سازندگان اجرایی شد؛ زیرا «کبرا» دیروز در توئیتی اعلام کرده بود که سایت ممکن است چند روز غیرفعال باشد.

مشاجره بر سر حق نشر

در ماه ژوئن دادگاه عالی لندن «کبرا» را محکوم به پرداخت ۴۸ هزار دلار به دانشمند علوم رایانه‌ای استرالیایی، کریگ وایت نمود. Bitcoin.org همچنین محکوم شده بود که یک نوشته کریگ وایت را از سایت خود حذف کنند. وایت ادعا کرده بود حق نشر این نوشته به او متعلق بوده است.

این نوشته مورد بحث (pdf) که بیتکوین را به جهان معرفی می‌کرد، در سال ۲۰۰۸ توسط ناکاموتو منتشر شده بود. کریگ وایت به‌طور مداوم ادعا می‌کند که او فی‌الواقع ساتوشی ناکاموتو است؛ ادعایی که شدیدا مورد مشاجره است و دیدگاه‌های مخالف زیادی را برانگیخته است.

حکم این دادگاه بعد از آن داده شد که «کبرا» نتوانست در فرایند دادگاه حضور پیدا کند. «کبرا» دلیل عدم حضور خود را قادر نبودن به دفاع از خود و پنهان کردن هویت اصلی خود معرفی کرده است.