علت قطعی ۶ ساعته واتساپ و اینستاگرام چه بود؟

علت قطعی ۶ ساعته واتساپ و اینستاگرام چه بود؟
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۰

فیس بوک "تغییر پیکربندی اشتباه" را عامل قطعی شش ساعته‌ای اعلام کرد که روز دوشنبه دسترسی ۳.۵ میلیارد کاربر به شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های پیام رسان این شرکت شامل واتساپ، اینستاگرام و مسنجر را قطع کرد.

به گزارش گرداب، فیس بوک در پست وبلاگی که در ساعات پایانی روز دوشنبه منتشر کرد، به فردی که این تغییر پیکربندی را انجام داده و این که آیا این تغییر از قبل برنامه ریزی شده بود، اشاره‌ای نکرد.

چندین کارمند فیس بوک که مایل نبودند نامشان فاش شود، به رویترز گفتند معتقدند علت این قطعی یک اشتباه داخلی در نحوه هدایت ترافیک اینترنت به سیستم‌های فیس بوک بوده است. این کارمندان گفتند: نقص کارکرد ابزار‌های ارتباطی داخلی و سایر منابعی که به همان شبکه متکی هستند تا عمل کنند، این خطا را پیچیده کرد. کارشناسان امنیتی می‌گویند یک اشتباه ناخواسته یا خرابکاری داخلی هر دو محتمل هستند.

با این حال فیس بوک در وبلاگ خود اعلام کرد: می‌خواهیم روشن کنیم که علت اصلی این قطعی یک تغییر پیکربندی اشتباه بوده است.

قطعی فیس بوک بزرگترین قطعی رصد شده از سوی گروه مونیتورینگ وب داون دتکتور بوده است.

این قطعی دومین ضربه بزرگ به فیس بوک در روز‌های اخیر پس از افشاگری سوت زن‌ها در روز یکشنبه بود که این شرکت را متهم کردند مکررا کسب سود را به مهار انتشار اطلاعات نادرست و نفرت پراکنی اولویت داده است.

با سرازیر شدن کاربران به اپلیکیشن‌هایی مانند توییتر و تیک تاک، ارزش سهام فیس بوک در جریان فروش گسترده سهام فناوری در روز دوشنبه، ۴.۹ درصد ریزش کرد که بزرگترین ریزش روزانه از نوامبر گذشته بود. پس از این که فعالیت سرویس‌های فیس بوک ازسرگرفته شد، سهام این شرکت در ساعات پس از معاملات رسمی نیم درصد افزایش یافت.

مایک شروپفر، مدیر فناوری فیس بوک در توییتی نوشت: خطاب به همه کسب و کار‌های کوچک، خانواده و افرادی که به سرویس‌های ما وابسته هستند، متاسفم. وی افزود: ممکن است گاهی زمان ببرد تا به ۱۰۰ درصد برسیم.

جوناتان زیترین، مدیر مرکز اینترنت و جامعه برکمن کلین سنتر هاروارد در توییتی نوشت: فیس بوک کلیدهایش را در ماشین خود قفل کرد.

توییتر روز دوشنبه با استفاده بالاتر از حد معمولی روبرو شد که باعث شد بعضی از کاربران برای دسترسی به پست‌ها و ارسال پیام‌های مستقیم مشکلاتی پیدا کنند.

طبق برآورد شرکت استاندارد مدیا ایندکس، فیس بوک که بزرگترین فروشنده تبلیغات آنلاین پس از گوگل است، در طول این قطعی هر ساعت حدود ۴۵۴ هزار دلار درآمد تبلیغاتی آمریکا را از دست داد. با این حال در قطعی‌های گذشته شرکت‌های اینترنتی شاهد تاثیر بلندمدت اندکی روی رشد درآمدشان بوده اند.

سرویس‌های فیس بوک شامل اپلیکیشن‌های مصرف کننده مانند اینستاگرام و ابزار‌های محیط کاری که به شرکت‌ها می‌فروشد و برنامه‌های داخلی، ساعت ۱۲ به وقت منطقه شرقی آمریکا قطع شده و ساعت ۵ و ۴۵ دقیقه بعدازظهر به وقت منطقه شرقی دوباره وصل شدند.

فیس بوک پس از آغاز قطعی، به کاربران درباره مشکل دسترسی به اپلیکیشن‌های اطلاع داد، اما به ماهیت این مشکل یا شمار کاربرانی که با قطعی دسترسی روبرو شدند، اشاره‌ای نکرده بود.

بر اساس گزارش رویترز، پیام خطا در صفحه وب فیس بوک، خطا در سیستم نام دامنه (DNS) را نشان می‌داد که به آدرس‌های وب اجازه می‌دهد کاربران را به مقصدهایشان هدایت کنند. قطعی مشابه در شرکت ابری آکامی تکنولوژیز در ژوییه باعث از کار افتادن وب سایت‌های متعددی شده بود.