Gerdab.IR | گرداب

تلاش بانک مرکزی چین برای مقابله با انحصارطلبی

تلاش بانک مرکزی چین برای مقابله با انحصارطلبی
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۰

رئیس بانک مرکزی چین اعلام کرد که نظارت بر حوزه پرداخت‌های آنلاین بیش‌تر شده است تا جلوی انحصاری شدن بعضی از بخش‌ها به خصوص، غول‌های فناوری این کشور، گرفته شود.

به گزارش گرداب - حدود یک سال است که مقامات دولتی، غول‌های فناوری داخلی مانند شرکت تجارت الکترونیک علی‌بابا و شرکت بزرگ تحویل غذا به نام Meituan را به‌اتهام انحصارطلبی و جمع‌آوری داده‌های مشتریان، تحت فشار قرار داده‌اند.

این اقدام قسمتی از سیاست بزرگ‌تری است تا در نهایت، تسلط دولت بر اقتصاد آموزش در بخش‌های خصوصی و املاک بیش‌تر شود. رئیس بانک مرکزی چین، یی گانگ، اعلام کرد که برای مقابله با انحصارطلبی با مقامات ضدانحصاری همکاری خواهد کرد و از این پس، مجوز شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مالی بررسی خواهد شد. تنظیم‌کنندگان چینی در ماه سپتامبر دستور اعمال تغییرات گسترده در بزرگ‌ترین برنامه تراکنشی کشور یعنی Alipay را دادند، زیرا حزب کمونیست حاکم سعی دارد تا از رشد بی‌رویه غول‌های فناوری جلوگیری کند.

به گزارش فایننشال تایمز، Alipay بیش از یک میلیارد کاربر در چین و دیگر کشور‌های آسیایی دارد و دولت از آن خواسته است تا برنامه خرده وام‌دهی خود را که بسیار سودآور است، متوقف کند.

بعد از رکورد شکنی فروش سهام به ارزش ۳۷ میلیارد دلار توسط شرکت مادر Alipay یعنی شرکت Ant Financial، تأسیس‌کننده شرکت به نام جک ما، از مقامات به دلیل جلوگیری از رشد و نوآوری انتقاد کرد. در ماه نوامبر، تنظیم‌کنندگان، فعالیت تجاری جک ما را به شدت تحت نظارت قرار دادند که همین امر باعث شد شرکت میلیارد‌ها دلار از دست بدهد.

منبع:
TechXplore