مشاور معاون علمی و فناوری رئیسجمهور گفت: ۷هزار شرکت دانشبنیان در کشور ۱۸۰هزار میلیارد تومان فروش داشتهاند. ۲هزار نفر از فارغالتحصیلان ایرانی غیرمقیم ۱۰هزار استارتآپ را در حوزههای استارتآپهای "هایتک" و "محصولمحور" ایجاد کردند.
به گزارش گرداب؛ نشست خبری "رادیو گفتگو" با محوریت مشکلات و چالشهای اساسی پیشِروی شرکتهای دانش بنیان و بررسی صنایع خلاق و فرهنگی و فناوریهای نرم و با حضور "پرویز کرمی" مشاور معاون علمی و فناوری رئیسجمهور و دبیر ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری برگزار شد.
کرمی در بخش نخست این نشست در پاسخ به سؤال خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم مبنی بر اینکه چرا بیش از ۵۰ درصد شرکتهای دانشبنیان در تهران مستقر هستند، گفت: متأسفانه تعداد شرکتهای دانشبنیان و خلاق در تهران و شهرهای بزرگ بیشتر از سایر شهرها است، اما دلیل آن این است که مراکز تولید و تجمع نیروی انسانی و شرکتهای دانشبنیان و خلاق در تهران است. هر نیروی انسانی در هر کجای ایران اگر احساس کند که حرفی برای گفتن دارد به تهران مهاجرت میکند که معاونت علمی این آسیب را شناسایی کرده و درصدد حل آن است.
وی ادامه داد: ما چند بسته تشویقی برای مسائل شرکتهای دانشبنیان و خلاق در نظر گرفتیم، اولاً گفتیم خانههای خلاق و نوآوری در استانهای کشور و در مناطق محروم از مزیتهای تسهیلاتی و مالی بیشتری برخوردار خواهند شد. شرکت دانشبنیان شدن، واقعاً کار سختی است و باید از فناوریها و پیچیدگیهای خاصی برخوردار باشد تا بتواند از آن کارگروه تعیین و ارزیابی صلاحیت شرکتهای دانشبنیان، صلاحیت خود را اخذ کند که در اینجا ما یک سهلگیری را برای مناطق محروم در نظر گرفتیم و شرکتهای دانشبنیان نوع ۳ ویژه مناطق محروم و کمتربرخوردار مشخص شد. میزان تسهیلاتی که برای شرکتهای خلاق و دانشبنیان و مراکز نوآوری و خانههای خلاق درنظر گرفتیم در یک درصد ویژهای با تسهیلات بهتری (درصد پرداخت کمتر شود، اگر به محصول رسید درصد بیشتری بلاعوض شود) برای مناطق محروم و کمتربرخوردار تعلق گرفته است.
کرمی گفت: بسیاری از مشوقها را برای نیروی انسانی، نخبگان و اساتید دانشگاه و همینطور شرکتهای پیشگام و دانشبنیان بزرگی که توانایی زدن شعبه یا نمایندگی در آن مناطق کمتربرخوردار یا استانهای محروم مدنظر بود، درنظر گرفتیم چرا که میدانید شرکتهای دانشبنیان و خلاق، شرکتهای بخش خصوصی هستند و ما هیچ جنبه الزام و دستوری برای آنها نمیتوانیم داشته باشیم و فقط از طریق مشوقها میتوانیم کار را جلو ببریم.
مشاور معاون علمی و فناوری رئیسجمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار علمی تسنیم مبنی بر اینکه چرا هنوز بازار محصولات دانشبنیان دچار چالش است و چرا با اینکه تعدادی از محصولات دانشبنیان از جمله "دستگاههای سونوگرافی" ساخت شرکتهای دانشبنیان در داخل وجود دارد، اما دولت سابق از خارج از کشور این محصولات را وارد میکرده است، تصریح کرد: ما یک کاری را از دو سال گذشته آغاز کردیم و آن ایجاد خانههای فناوری و صادرات در سایر کشورها است. در دو سال گذشته ما در "کنیا" که دروازه ورود به قاره آفریقا است محل سابق سفارت خودمان را با هماهنگی وزارت امور خارجه و چند شرکت دانشبنیان و حمایتهای معاونت علمی تبدیل به خانه صادرات ایران کردیم و پاویون صادراتی شکل گرفت و بعد از آن این خانههای صادراتی در چین، کنیا، سوریه، عراق، ارمنستان و کره انجام شد و کشورهای افغانستان، عمان و پاکستان نیز در دستور کار قرار گرفتند.
وی ادامه داد: بخشی از این کار به نوع تعاملی که متولیان آن کشورها با ما خواهند داشت بازمیگردد، اما چون از طریق بخش خصوصی اقدام میکنیم مشکلات ما کمتر است. نکاتی که درباره عدم خرید کالاهای محصولات ایرانساخت این شرکتهای دانشبنیان گفته شد، درست است! اما خوشبختانه با قوانینی که مجلس در این زمینه صادر کرده است و حمایتی که بهویژه مقام معظم رهبری از این موضوع انجام دادند و ابلاغیه و حمایتی که داشتند، بسیاری از این مشکلات رفع شده است البته نمیتوانم بگویم که کامل رفع شده است چراکه درست نیست، اما بهسمت موفقیت بیشتر حرکت میکنیم و در این راه به کمک رسانهها نیاز داریم؛ ما نمایشگاه ایرانساخت را راهاندازی کردیم برای اینکه تحریک تقاضا و بازارسازی درون ایران انجام شود و کریدور صادرات را برای این کالاها در خارج از کشور داشتیم یعنی اگر هر کالایی توانایی، مشخصهها و استانداردهای صادراتی را داشته باشد، معاونت علمی از طریق کریدور صادرات، مشوقهای ریالی، مالی، حقوقی و قانونی و تسهیلاتی در اختیار آنها میگذارد.
کرمی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار تسنیم مبنی بر ورود صنایع دستی به حوزه NFT گفت: بزرگترین مشکل در صنایع خلاق و فرهنگی این بود که اصطلاحاً "آرتیستمحور" و "فردمحور" بود و شرکتی و زنجیره تولید نبود و این یک پلتفرم جدیدی است که ما برای اینکه این صنایع فرهنگی و خلاق بهدرستی راهاندازی شود، خانههای خلاق و نوآوری را در استانها در دست احداث داریم. نزدیک به ۵۰ خانه خلاق و نوآوری داریم که متأسفانه عمدتاً در تهران و شهرهای بزرگ هستند، خوشبختانه در سیستان و بلوچستان و گلستان و چند استان دیگر کنار اصفهان و مشهد و تهران و شیراز بهخوبی شکل گرفته است. این خانههای خلاق و نوآوری در واقع یک پلتفرمی است که درون خود تسهیلاتدهی میکند، شبکهسازی و نتورک ایجاد میکند، به توسعه محصول و بازار کمک میکند، تسهیلات مالی میدهد و شبکه مِنتورینگ را در دل خود جای میدهد و از همه مهمتر جا و مکان در اختیار شرکتهای نوپا و خلاق قرار میدهد که بتوانیم زنجیره تولید ایده تا محصول در صنایع فرهنگی را و بعد صادرات را بهشکل عملیاتی و استاندارد در کشور جاری کنیم.
مشاور معاون علمی و فناوری رئیسجمهور گفت: از این ۷ هزار شرکت دانشبنیان و خلاق توانستیم بین قشر دانشگاهی و فارغالتحصیل دانشگاه برای ۳۵۰ هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد کنیم و ۱۸۰ هزار میلیارد تومان فروش این شرکتها بهاستناد مالیاتی است که سازمان مالیاتی به ما گزارش داده است. این زیستبوم باعث شده است که حدود ۲ هزار نفر از فارغالتحصیلان ایرانی غیرمقیم از ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا به ایران آمدند و توانستند نزدیک به ۱۰ هزار استارتآپ را در حوزههای استارتآپهای "هایتک" و "محصولمحور" ایجاد کنند. ۶۵ محصول دارویی برای نخستین بار حاصل تلاش این شرکتهای دانشبنیان بوده است و ۱۲۸ محصول طرح کلان ملی از جمله "رصدخانه کاشان، کشتی اقیانوسپیمای ایرانساخت، موتور جت، شتابدهنده خطی" حاصل زحمات شرکتهای دانشبنیان و خلاقی است که طی اینسالها در ایران شکل گرفته است.