Gerdab.IR | گرداب

تلاش مایکروسافت برای اجبار کاربران به استفاده از مرورگر خود

تلاش مایکروسافت برای اجبار کاربران به استفاده از مرورگر خود
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۰

دسترسی سایر مرورگر‌ها و برنامه‌ها به بخشی از قابلیت‌های ویندوز ۱۱ مسدود خواهد شد.

به گزارش گرداب، مایکروسافت تغییر دادن مرورگر پیش‌فرض را در ویندوز ۱۱ دشوار کرده است و حال این شرکت با مسدود کردن برنامه‌هایی، چون EdgeDeflector در این مسیر بیشتر پیش رفته است. برنامه‌هایی، چون EdgeDeflector و فایرفاکس در ویندوز ۱۱ به‌طور ساختاری مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند و نتایج جستجو در منوی استارت مرورگر‌های دیگر، مرورگر اختصاصی مایکروسافت یعنی Edge را به کاربران نشان می‌دهد.

مایکروسافت کاربران مدتهاست که کاربران ویندوز ۱۰ و ۱۱ را به مرورگر اختصاصی خود و موتور جستجوگر اختصاصی خود (Bing) محدود کرده است. این مسئله به نوعی بی‌احترامی مایکروسافت به کاربرانی است که مرورگر و جستجوگر پیش‌فرض خود را تغییر داده‌اند و مایکروسافت نشان داده است که به انتخاب آن‌ها احترام نمی‌گذارد.

این مسئله به نوعی تلاش مایکروسافت برای ایجاد انحصار در این عرصه از طریق سیستم‌عامل خود است. برنامه EdgeDeflector برنامه‌ای است که که به کاربران اجازه می‌دهد این محدودیت‌ها را دور بزنند و نتایج جستجویشان در منوی استارت در موتور جستجوگری که می‌خواهند به نمایش درآید.

مسدود شدن EdgeDeflector نخست در نسخه پیش‌نمایش ویندوز ۱۱ در هفته پیش اتفاق افتاد. این مسدود شدن ابتدا همچون یک نقص امنیتی به نظر می‌رسید، اما مایکروسافت تایید کرده است که این تغییرات برای همه کاربران در یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری که در طی هفته‌های آینده ارائه خواهد شد، اعمال می‌شود.

مایکروسافت تصمیم گرفته است که مانع از این شود که توسعه‌دهندگان نرم‌افزار پیوند‌های پروتکل شده برای مایکروسافت Edge را دستکاری کنند. این‌گونه پیوند‌ها در حال حاضر تنها به مرورگر اختصاصی مایکروسافت محدود شده است.

به گزارش ورج (The Verge) یکی از سخنگویان مایکروسافت در بیانیه‌ای در اینباره اعلام کرده است که «ویندوز برای فعال کردن برنامه‌ها و خدمات بر روی پلتفرم خویش گشوده است، این مسئله شامل مرورگر‌های دیگر نیز هست.

با این حال، ویندوز همچنین تجربیات کاربری بسته‌ای را در ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ ارائه می‌کند، مانند تجربه جستجو از تسک‌بار که به‌گونه‌ای طراحی نشده است که بتواند به منبع دیگری منتقل شود. وقتی که ما از یک تغییر جهت نامناسب [از طریق برنامه‌های دیگر]در این زمینه آگاه شویم، این ایراد را برطرف خواهیم کرد».

این ایراد که قرار است در به‌روزرسانی فوری آتی ویندوز ۱۱ برطرف شود، چندان مورد استقبال کاربران قرار نگرفته است.

تلاش مایکروسافت برای اجبار کاربران به استفاده از مرورگر خود

توسعه‌دهنده EdgeDeflector از جمله این افراد ناراضی است: «این‌ها اقداماتی نیستند که ما از یک شرکتی که به محصول خود احترام بگذارد، انتظار داشته باشیم. مایکروسافت را نمی‌توان مدیر خوبی برای سیستم‌عامل ویندوز دانست. آن‌ها به تبلیغات بیشتر از کاربرد محصولاتشان اهمیت می‌دهند».

مایکروسافت توضیحی نداده است که چرا ناگهان شروع به مسدود کردن EdgeDeflector و برنامه‌های مشابه آن کرده است، با این حال دلیل آن واضح به نظر می‌رسد. توسعه‌دهنده این برنامه می‌گوید: «۵۰۰ هزار کاربر برنامه EdgeDeflector احتمالا چیزی بیش از یک مزاحمت برای مایکروسافت نبوده‌اند. با این حال ماه پیش مرورگر‌های وب بریو (Brave) و فایرفاکس هر دو قابلیت‌های این برنامه را کپی کرده و یا نشان داده‌اند که در این مسیر قرار دارند».

فایرفاکس بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر دارد و محتمل‌تر است که توجه مایکروسافت را به خود جلب کرده و در این به‌روزرسانی آن‌ها را هم مسدود کند. موزیلا (شرکت توسعهدهنده فایرفاکس) نیز از تصمیمات مایکروسافت راضی نیست. سخنگوی این شرکت اعلام کرده است که «مردم لایق تصمیم‌گیری هستند.

آن‌ها باید این توانایی را داشته باشند که خیلی ساده و به راحتی خود پیش‌فرض‌های خود را تنظیم کنند و انتخاب آن‌ها پیرامون مرورگر پیش‌فرض باید مورد احترام قرار گیرد. ما بر روی کدی کار میکردیم که وقتی پروتکل مایکروسافت ادج بخواهد برای آن دسته کاربرانی که فایرفاکس را به عنوان پیش‌فرض انتخاب می‌کردند، اجرا شود، فایرفاکس را باز کند.

اما به دنبال این تغییرات اخیر در ویندوز ۱۱ این گونه اقدامات دیگر امکان‌پذیر نیست».چنین تغییراتی از سوی مایکروسافت بسیار آزاردهنده است؛ علی‌الخصوص این مسئله که ویندوز ۱۱ تغییر مرورگر پیش‌فرض را در مرحله اول بسیار سخت کرده است. این یک راهبرد تهاجمی از سوی مایکروسافت نسبت به رقباست که بار دیگر اهمیت مسئله عدم انحصار در حوزه فناوری را به ما نشان می‌دهد.

عجیب‌ترین ماجرای این اجبار از سوی مایکروسافت نسبت به استفاده کاربران از مرورگر اختصاصی خود ونادیده گرفتن سایر مرورگر‌ها و انتخاب افراد در ویندوز این است که مرورگر اختصاصی مایکروسافت، به نسبت مرورگر خوبی محسوب می‌شود و شاید اصلا از اساس نیازی به این اجبار به استفاده از این مرورگر معنا نداشته باشد.