Gerdab.IR | گرداب

توجیه گوگل برای همکاری با وزارت دفاع آمریکا

توجیه گوگل برای همکاری با وزارت دفاع آمریکا
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۰

مدیران ارشد گوگل در آخرین جلسه هفتگی این شرکت سعی کردند نگرانی‌های کارمندان درباره قرارداد چند میلیارد دلاری ابررایانشی با وزارت دفاع آمریکا را توجیه کنند.

به گزارش گرداب، به نقل از ان بی سی، در این جلسه ساندار پیچای مدیر ارشد اجرایی و توماس کوریان مدیر بخش ابر گوگل حضور داشتند.

کارمندان این شرکت در سیستم داخلی گوگل سوالی درباره میزان همکاری گوگل با برنامه JWCC (قابلیت مشترک ابر رایانشی جنگی) ثبت کرده بودند و تعداد زیادی از آن‌ها خواستار پاسخگویی در این زمینه شده بودند به همین دلیل مدیران ارشد در جلسه مذکور به آن اشاره کردند.

در سیستم داخلی گوگل، حدود هزار کارمند گوگل به پرسش از مدیران ارشد در این خصوص در جلسه مذکور رأی داده بودند.

این سوال با ارجاع به گزارش نیویورک تایمز مطرح شده بود. در گزارش مذکور اعلام شده بود پس از آنکه پنتاگون در ماه جولای قرارداد JEDI را لغو کرد، گوگل به شدت تلاش دارد در برنامه JWCC وزارت دفاع شرکت کند.

در فایل صوتی مربوط به این جلسه پیچای می‌گوید: گزارش نیویورک تایمز درباره تلاش‌های وسیع گوگل برای شرکت در پروژه JWCC است.

در گزارش آمده است:گوگل برای شرکت در پروژه قبلی وزارت دفاع JEDI هیچ تلاشی نکرده بود، زیرا با سیاست‌های هوش مصنوعی شرکت همخوانی نداشت. اکنون چه تغییری ایجاد شده است؟ چه چیزی سبب شده شرکت در این پروژه مهم باشد؟

کوریان در توجیه تلاش‌های گوگل اشاره کرده بود پروژه جدید با JEDI متمایز است. او در این باره گفت: اخیراً بحث و گفتگویی در خصوص توجه گوگل به حضور در طرح ایجاد شده است.

اگر گوگل در این طرح شرکت کند، در حقیقت ما برای نوین سازی عملیات‌های وزارت دفاع با آن‌ها همکاری می‌کنیم. حوزه‌های متعددی وجود دارد که قابلیت‌های محصولات ما و خبرگی مهندسان ما بدون تضاد با سیاست‌های هوش مصنوعی مان، کارآمد خواهدبود.

پیش از این در پی اعتراضات کارمندان به همکاری گوگل در پروژه ماون (Maven)، گوگل از تمدید قرارداد خود در این پروژه اجتناب کرد و پس از آن سیاست‌های هوش مصنوعی خود را ایجاد کرد.

در پروژه ماون گوگل در تحلیل و تعبیر ویدئو‌های ثبت شده توسط پهپاد‌ها به وسیله هوش مصنوعی به دولت کمک می‌کرد.

قبل از پایان یافتن این قرارداد هزاران کارمند گوگل با امضای نامه‌ای سرگشاده با شرکت گوگل در این پروژه ابراز مخالفت کردند. برخی کارمندان نیز از سمت خود استعفا دادند.