Gerdab.IR | گرداب

هشدار نمایندگان پارلمان روسیه پیرامون خطرات احتمالی رمزارز ملی

هشدار نمایندگان پارلمان روسیه پیرامون خطرات احتمالی رمزارز ملی
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۰

نمایندگان پارلمان روسیه درباره خطراتی که این کشور با روبل دیجیتالی رویاروی آن خواهند شد، هشدار دادند.

به گزارش گرداب - ارز ثابت دیجیتالی (فیات) روسیه که در حال توسعه است، از نظر قانون‌گذاران روسیه دارای خطرات بالقوه‌ای است که آن‌ها از بانک مرکزی این کشور خواسته‌اند این خطرات را به دقت بررسی کند. تعدادی از نمایندگان کمیته بازار‌های مهم مالی دومای روسیه، هشدار دادند که استفاده از روبل دیجیتالی ممکن است بخش مالی این کشور را به چالش بکشد.

در این کمیته پس از بررسی طرح بانک مرکزی روسیه (CBR) با عنوان «جهت‌های اصلی سیاست‌های پولی تا سال ۲۰۲۴» نمایندگان به بحث پیرامون طرح بانک مرکزی این کشور برای عرضه روبل دیجیتال پرداختند.

در این سند بانک مرکزی زمینه‌هایی برای راه‌اندازی ارز دیجیتال ملی را در کنار سایر جنبه‌های سیاست‌های مالی مسکو صحبت شده است.

تعدادی از نمایندگان پارلمان نگران هستند که این صورت جدید ارز ملی روسیه، سومین شکل آن پس از پول نقد و پول اعتباری بانک‌ها، رقابت را در نهاد‌های بانکی این کشور افزایش دهد.

این ممکن است به سود‌های نهاد‌های مالی ضربه بزنند و باعث شود که نقش ایالت‌ها و دولت‌های محلی این کشور بسیار زیاد شود و در نهایت باعث ایجاد چندگانگی در سیاست‌های مالی این کشور شود.

افزون بر این، راه‌اندازی یک فیات (رمزارز ثابت) دیجیتال و برنامه‌ریزی‌شده خطرات جدیدی نیز به همراه دارد؛ به‌طور مثال خطراتی در زمینه امنیت اطلاعات. در گزارش این کمیته به بانک مرکزی توصیه شده است تا خطرات این طرح بر ثبات اقتصادی کلان و نهاد‌های بانکی این کشور به طور دقیق بررسی شود.

آن‌ها همچنین توصیه کرده‌اند که قانون‌گذاران اقدامات امنیتی و واکنشی نسبت به این خطرات را از پیش آماده کند.

در همین حال، کمیته مالی دوما انتظار دارد که روبل دیجیتال بتواند پرداخت ایمن، سریع و ساده را در عین کم کردن هزینه خدمات تراکنش و کارمزد را تضمین کند.

هشدار نمایندگان پارلمان روسیه پیرامون خطرات احتمالی رمزارز ملی

در نتیجه این گزارش آمده است «به‌طور مثبت تحلیل پیرامون راه‌اندازی ارز دیجیتال ارزیابی شود و همچنین که حائز اهمیت است که تاثیر آن بر گسترش رمزارز‌ها در تراکنش‌های بین‌المللی نیز بررسی شود».

در کشور روسیه استفاده از راهکار‌های غیرنقدی مدام در حال افزایش است و در طی هفت سال اخیر به بیش از ۷۵ درصد از کل تراکنش‌ها رسیده است.

همچنین در این کشور محبوبیت رمزارز‌ها در حال افزایش است و همه این مسائل باعث شده که بانک مرکزی روسیه و سایر نهاد‌ها مسئله راه‌اندازی ارز دیجیتالی تحت نظارت دولت برای شهروندان روسیه را جدی بگیرند.

مقامات روسیه در حال برنامه‌ریزی برای الحاق ۱۳ قانون و مقررات هستند تا ارز دیجیتال بانک مرکزی را در بگیرد.

در ماه ژوئن، بانک مرکزی روسیه یک گروه آزمایشی برای روبل دیجیتال تشکیل داد که از مشارکت ده‌ها بانک و سهامدار عمده دیگر تشکیل شده بود. مقامات به دنبال این هستند که نسخه آزمایشی این محصول را تا ماه دسامبر (آذر و دی) ۲۰۲۱ آماده کنند و از ماه ژانویه (دی و بهمن) به آزمایش آن بپردازند.

رئیس بانک روسیه، الویرا نابیولینا به تازگی اعلام کرد که روبل دیجیتال به شهروندان روسی جایگزینی برای سایر پول‌های الکترونیکی از جمله رمزارز‌های غیرمتمرکز و رمزارز‌های ثابت تحت نظارت دولت‌های بیگانه ارائه خواهد کرد.