Gerdab.IR | گرداب

طراحی هوش مصنوعی برای تشخیص محموله‌های قاچاق حیات وحش

طراحی هوش مصنوعی برای تشخیص محموله‌های قاچاق حیات وحش
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۰

محموله‌های قاچاق حیات‌وحش به علت ریسک پایین و ارزش افزوده بالا به تجارتی سیاه و کثیف پس از مواد مخدر، تجارت انسان و اسلحه تبدیل شده است.

به گزارش گرداب - برای مقابله با این تجارت سیاه، کنوانسیونی به نام کنوانسیون سایتیس شکل گرفت، اما آن‌طور که باید تاثیرگذار نبود. این‌بار متخصصان هوش مصنوعی خبر از پروژه‌ای دادند که در خصوص کشف موارد قاچاقی مربوط به حیات وحش در چمدان‌ها و محموله‌های هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یک مدل هوش مصنوعی در فرودگاه هیترو لندن آزمایش شد که بیش از ۷۰% موفق به شناسایی حیوانات و محموله قاچاقی از جمله عاج فیل بود. یک الگوریتم با داده‌های چند گونه در طی فرایندی به نام پروژه SEEKER طراحی شده است که برای کشف موارد قاچاقی مربوط به حیات وحش در چمدان‌ها و محموله‌های هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به عنوان بخشی از این پروژه و برای آموزش مدل هوش مصنوعی مایکروسافت، از تعداد زیادی از تصاویر اشعه ایکس تهیه شده از اسکنر‌های یک چمدان در فرودگاه هیترو استفاده شد.

قاچاق غیرقانونی محموله‌های مربوط به حیات وحش، یکی از پنج جرم بزرگ و سودآور در سطح جهانی است و اغلب، شبکه‌های جنایی سازمان یافته چنین جرمی را مرتکب می‌شوند.

بنابراین، مبارزه با قاچاق محموله‌های حیات وحش، راه کسب درآمد این جنایتکاران را قطع و به شکار نشدن حیوانات کمک می‌کند. هم‌چنین، از این طریق می‌توان به کاهش بیماری‌هایی که از حیوان به انسان منتقل می‌شود، کمک کرد.

متخصص داده و راه‌حل‌های هوش مصنوعی در مایکروسافت، دنیل هینز، می‌گوید: «پروژه SEEKER نشان می‌دهد که همکاری بخش‌های خصوصی و دولتی با یک‌دیگر، می‌تواند تأثیر بسزایی داشته باشد. این فناوری را می‌توان با زیرساخت‌های امنیتی موجود اجرا کرد و به افرادی که در خط مقدم مقابله با قاچاق محموله‌های حیات وحش کار می‌کنند کمک کرد.

ما از مراکز حمل و نقل می‌خواهیم تا از این فناوری استفاده کنند و داده‌های به‌دست آمده را با سازمان‌های خصوصی و مجریان قانون در میان بگذارند. با همکاری هم می‌توانیم جلوی قاچاق چنین محموله‌هایی را بگیریم».

منبع:
Security Magazine